Iespējams, ja visapkārt neplosītos spīgana - pasaules ekonomiskā krīze -, būtu i piemirsuši, ka šogad mums lemts svinēt Volstrītas pirmā kraha 80.jubileju - tātad Amerikas Lielās depresijas sākumu. Zinu, ka esat noguruši no depresijas pieminējuma vien, bet ko darīt - process turpinās, arī kino reālijās. Režisora Maikla Manna un Džonija Depa kopdarbs - filma Sabiedrības ienaidnieki - vistiešākā veidā saistīts gan ar ASV Lielo depresiju, gan tās dzīvelīgo atvasi - gangsterfilmu kanonu, kurš radies tieši depresijas gados XX gadsimta 20. un 30.gadu mijā. Zīmīgs ir arī fakts, ka svaigā Holivudas "gangstergrāvēja" nosaukums Publikas ienaidnieki tikai ar daudzskaitļa formu atšķiras no klasiskās amerikāņu gangsterfilmas - stāsta par kāda amerikāņu gangstera spožo karjeru un skumjo galu - Sabiedrības ienaidnieks/The Public Enemy (1931) nosaukuma. Negrasos jūs nogurdināt ar padziļinātu ekskursu amerikāņu gangsterfilmu vēsturē, kaut tās pilnīga ignorēšana būtībā neļaus adekvāti uztvert arī Džonija Depa rotātos Sabiedrības ienaidniekus.
Pirmkārt, filmas galvenais varonis ir hrestomātiska figūra ASV kriminālvēsturē - banku aplaupītājs Džons Dilindžers. Un šo indevi - veidot filmas par reāliem gangsteriem, ietekmējoties no avīžu hronikām, "sausā likuma" un ekonomiskā sabrukuma radītā kriminalitātes viļņa, kā arī depresijas ēras gangsteru bosu kolorītajām personībām, - amerikāņu kino aizsāka 20./30.gadu mijā. (Starp citu, Sabiedrības ienaidniekā (1931) filmas galvenais varonis, kuru spēlē Eduards Dž.Robinsons, veidots kā citas tā laika gangsteru zvaigznes Ala Kapones "dubultnieks".)
Ja esat meistars "straumēšanā", der paskatīties gan Sabiedrības ienaidnieku, gan Mežonīgos divdesmitos gadus/The Roaring Twenties (1939), gan Mazo Cēzaru/Little Ceasar (1931), gan arī Džonija Depa intervijā pieminētos Eņģeļus ar netīrajām sejām/Angels with Dirty Faces (1938) - šo filmu kontekstā 2009.gada Holivudas Sabiedrības ienaidnieki atklāsies niansēs un pustoņos. 2009.gada filmas autori ij nedomā noliegt "atkarību" no klasikas. Tas gan nenozīmē, ka svaigajiem Sabiedrības ienaidniekiem ir obligāti šie vēstures kruķi - Holivuda to neatļautos, nepārvērtējot vidējā pilsoņa interesi par vecām un melnbaltām filmām. Tālab jūsu uzmanībai tiek piedāvāta vērienīga gangsterdrāma par romantizēto "labo banku aplaupītāju" Džonu Dilindžeru, kuram lemta arī liela romantiska mīlestība ar kādu meiču garderobisti Billiju Frešetu (daudzi gan uzskata, ka šīs konkrētās sievietes vietu Dilindžera biogrāfijā scenāristi krietni vien pārspīlējuši. Dilindžera nāves brīdī viņam līdzās jau bija citas sievietes, tā ka no atturības "Robins Huds" necieta). Zīmīgi, ka Sabiedrības ienaidnieki filmēti dokumentālā, autentiskā vidē - būtībā vietās, kur risinājušies dramatiskākie Dilindžera dzīves notikumi. Arī Čikāga kā tā laika gangsterisma citadele filmā ir nozīmīgs tēls. Precizitātes dēļ jāpiebilst, ka filmas scenārija pamatā ir uz dokumentāliem faktiem balstīta grāmata Public Enemies: America"s Greatest Crime Wave and the Birth of the FBI, 1933-1934 (Sabiedrības ienaidnieki. Amerikas lielākais noziedzības vilnis un FIB dzimšana, 1933-1934), kas iezīmē arī pamatīgu vēsturisko fonu Amerikas tiesībsargājošo institūciju un FIB dzimšanā.