Par Lielo depresiju un pērlēm
Lai precīzāk raksturotu no 10. līdz 20.septembrim Rīgā notiekošo filmu
svētku Baltijas pērle (BP) programmas esenci, talkā būs jāņem man mīļo
folklorizēto personāžu viedo Odesas ebreju pateiciens "pomiraķ, tak s
muzikoi!", kas latviski skanētu tā — nu, ja jau mirt, tad ar prieku un
troksni! Jo Zemes ļautiņus taču ik minūti apdraud lielais bubuļvārds —
krīze.
Novest svētlaimē
Tādēļ Baltijas pērle vārda tiešā nozīmē sāksies ar krāšņu mūziku —
10.septembrī uz Dailes teātra skatuves valdīs leģendārais 30—40.gadu
Ņujorkas nakts un klubu dzīves karaļa Glena Millera orķestris (Eiropas
filiāles grupa). Izcila džeza "banda", kas Rīgas kino un mūzikas
mīlētājus priecēs ar fascinējošu svinga programmu, kura ar triumfāliem
panākumiem jau izbraukājusi visu Eirāziju, foršu džezu mīlošu publiku
novedot svētlaimē!
Un tas patiešām ir asprātīgs šā festivāla "motora" — producentes
Marinas Ļipčenko — konceptuāls gājiens: globālās politekonomiskās
krīzes laikā skatītājus nemocīt ar sūrākajiem realitātes
atspoguļojumiem aktuālajā kino, bet gan trijās galvenajās programmās
piedāvāt atcerēties XX gadsimta dižākā ekonomiskā satricinājuma —
Lielās depresijas — laika kinovērtības un ļaut nopūsties "ak, viss jau
reiz ir bijis, un arī šodienas nelaimes pāries" (hronoloģiski pirmā
globālā krīze tiek ierobežota precīzos ciparos 1929.— 1934., taču
realitātē un cilvēku apziņā šīs robežas šurpu/turpu ir maķenīt
plašākas).
Turklāt situācijas paradokss ir tāds, ka visdziļākos saimnieciskās
krīzes apstākļos Holivudā, un ne tikai tur, ir tapušas spožas un
lieliskas, formāli pat "glamūrīgas" filmas, kuras tagad mēdzam
raksturot kā Zelta Holivudas dārgumus, tīrāko kinematogrāfa klasiku.
Tādēļ ir vērts iepazīties gan ar BP programmas unikālo šķirkli Lielās
depresijas filmas, gan ar pirmās pasaules krīzes tiešu augli
kinematogrāfā —
30.gados koši izplaukušo Gangsterkino (jo gangsteri bija ne tikai
likumu ignorējoši kriminālisti — tie, lai cik dīvaini tas šķistu, bija
pirmie tautas varoņi, publikas mīluļi, jo aplaupīja bankas un bagātos,
tautasprāt, galvenos krīzes vaininiekus, un neba velti kinoteorētiķi
gangsterkino žanru apraksta kā "filmas, kas centrējas uz XX gadsimta
sociālā bieda — organizētās noziedzības un tās spilgtāko pārstāvju
kriminālistu — dzīvesstāstiem, vienlaikus neatsakoties no šādu filmu
augstās izklaides pakāpes, orientēšanās uz peļņu un bieži visai
apšaubāmas morāles zemtekstiem".)
Ārstējošs plāksteris
Par nākamo globālo, nē, totālo krīzi, saprotams, uzskatāms Otrais
pasaules karš. Var likties ļoti ekscentrisks veids, kā Holivuda piedāvā
tikt galā ar šīs asiņainās krīzes sekām, taču nenoliedzami — uz
ekrāniem biezā slāni izsprukušās romantiskās komēdijas un
melodramatiskie sižeti patiesi iedarbojas kā ārstējošs plāksteris.
Tāpēc kā maigs "kulaks uz acs" ir amerikāņu aktrises Odrijas Hepbernas
kā melodramatiskā romantisma daiļās princeses sejas izvēle, lai
raksturotu pēckara kino sapņu un dzīves ilūziju pasauli, kas bieži vien
bija sinonīmi (programma Odrijas Hepbernas filmu retrospekcija).
Trīs nosauktās Baltijas pērles programmas ir arī vienreizēja iespēja
jaunās paaudzes kinoentuziastiem aizpildīt "baltos plankumus" pasaules
kino vēsturē uz lielā ekrāna, nevis surogātformā — DVD vai ineta
"nosūkļu" veidā. Piemēram, BP apmeklētāji var būt gandarīti: šā gada
festivāla "gangsterfilmu sešinieka" programmā ir iekļautas četras no
autoritatīvā Amerikas Filmu institūta top10 visu laiku labākajām
gangsterfilmām/mob films un tajās būs iespēja redzēt izcilāko mafiozi
aktieru trijotni — Džeimsu Kegniju, Robertu de Niro un Alu Pačīno —
visā spožumā!
Paralēli trim BP smagsvariem (Gangsterkino, Lielās depresijas filmas,
Odrijas Hepbernas filmu retrospekcija) notiks arī tradicionālā svaigāko
karsto jaunumu — pasaules vadošajos festivālos apbalvoto filmu izlases
"pērļu" — skate programmās Pērles Eiropas vainagā un Kinogardēdis. Bet
tas jau ir nākamais priecīgais stāsts.
***
Programma
Lielās depresijas filmas
Tas notika kādā naktī/It Happened One Night, 1934. Rež. Frenks Kapra
Salivana ceļojumi/Sullivan"s Travels, 1941. Rež. Prestons Stērdžess
Sabiedrības ienaidnieks/The Public Enemy, 1931. Rež. Viljams A. Velmens
Vētrainie divdesmitie/The Roaring Twenties, 1939. ?Rež. Rauls Volšs
Saules ielejas serenāde/Sun Valley Serenade, 1941. Rež. H.Brūss Hamberstouns
Brīnumu pilna kabata/Pocketful of Miracles, 1961. Rež. Frenks Kapra
Purpursārtā imperatore/The Scarlet Empress, 1934. Rež. Jozefs fon Šternbergs
Dziedot lietū/Singin" in the Rain, 1952. Rež. Stenlijs Donens, Džīns Kellijs
Gangsterkino
Sabiedrības ienaidnieks/The Public Enemy, 1931. Rež. Viljams A.Velmens
Vētrainie divdesmitie/The Roaring Twenties, 1939. ?Rež. Rauls Volšs
Seja ar rētu/Scarface, 1983. ?Rež. Braiens de Palma
Ļaunās ielas/Mean Streets, 1973. Rež. Mārtins Skorsēze
Krusttēvs/The Godfather, 1972. Rež. Frānsiss Fords Kopola
Reiz Amerikā/Once Upon a Time in America, 1984. Rež. Serdžo Leone
3O.Hepbernas retrospekcija
Romas brīvdienas/Roman Holiday. Rež. Viljams Vailers
Sabrina/Sabrina. Rež. Billijs Vailders
Mana skaistā lēdija/My Fair Lady. Rež. Džordžs Kjūkors
Mīla pēcpusdienā/Love in the Afternoon. Rež. Billijs Vailders
Brokastis pie Tifanija/Breakfast at Tiffany"s. Rež. Bleiks Edvardss
Jocīgā seja/Funny Face. Rež. Stenlijs Donens
Septembrī notiks kinofestivāls "Baltijas pērle"
Kinofestivāls Baltijas pērle piedāvās Holivudas zelta klasiku, gangsterkino un Odrijas Hepbernas filmu izlasi
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.