Visai krāšņu atklāto pārkāpumu sarakstu ar savu darbību izpelnījusies Satiksmes ministrija. Savulaik no četrām kapitālsabiedrībām izveidojot vienu valsts akciju sabiedrību, Satiksmes ministrija faktiski likvidēja konkurenci valsts autoceļu uzturēšanā. Pērn pati Satiksmes ministrija bija spiesta piekāpties izveidotajam VAS „Latvijas autoceļu uzturētājs” un noslēgt par 45 miljoniem dārgāku līgumu, nekā ministrija bija paredzējusi. Diezgan ievērojama summa. Tāpat VK konstatējusi, ka, pieņemot lēmumus par finansējuma palielināšanu plānoto un pretendentu piedāvāto līgumcenu neatbilstības gadījumos, SM amatpersonas, kurām nebija attiecīga pilnvarojuma, ir atļāvušas „Latvijas Valsts ceļiem” palielināt finansējumu atsevišķiem autoceļu atjaunošanas iepirkumiem 5 583 616 latu apjomā. Diezin vai kāds būs dzirdējis, ka kāda amatpersona, tai skaitā ministrs, būtu uzņēmusies atbildību par naudas neefektīvu izmantošanu! Vai ar demisiju un atbrīvošanu no pienākumu pildīšanas būtu pietiekami, salīdzinot ar 50 miljoniem neefektīvi izlietotas valsts naudas?! Nedzirdam par atbildību, bet bieži dzirdam, ka valstij trūkst naudas pensijām, izglītībai, veselības aprūpei, kamēr autoceļu jomā nauda tiek šķiesta, bet ceļu kvalitāte neuzlabojas - un arī tā attaisnojums vienmēr ir naudas trūkums.
VK konstatējusi, ka Satiksmes ministrija neveic valsts budžeta finansēto autoceļu atjaunošanas būvdarbu pārbaudes un uzraudzību to izpildes vietās, tādējādi nenodrošinot sev uzticēto funkciju izpildi. Kam būtu jāatbild par to, lai ministrija nodrošinātu sev uzticēto funkciju izpildi?
VK arī revīzijas ziņojumā norādījusi, ka SM izlietojusi 104 076 latus pasākumiem, kas neatbilst Satiksmes ministrijas nolikumā noteiktajām funkcijām, uzdevumiem un kompetencei.
Turklāt nauda tiek tērēta visai dāsni arī ministrijas kompetences ietvaros, piemēram, 99 650 latus SM izlietojusi Reģionālās sakaru sadraudzības organizācijas - Sakaru administrāciju padomes sēdes organizēšanai, kas atbilst Satiksmes ministrijas nolikumā noteiktajām funkcijām, uzdevumiem un kompetencei, bet ir ļoti dārga, jo vidēji uz katru dalībnieku patērēti 664 lati. Piedevām -kā vispār var būt tāda situācija, ka sēdes organizētājs neiesniedz SM izdevumus attaisnojošos dokumentus par vairākām sēdes organizēšanai būtiskām aktivitātēm? Domājams, ka jebkurš būtu gatavs organizēt vienas padomes sēdi par 99 650 latu, turklāt neatskaitoties par izdevumiem :) Un atkal varam būt droši, ka atbildība ne no viena netiks prasīta. Jo mēs taču visi kļūdāmies. Esam tikai cilvēki :)
Taču pieļauto pārkāpumu jeb dīvainību saraksts Satiksmes ministrijā ar to nebeidzas (turklāt visus ministrijas pārkāpumus uzskaitīt ir visai ilgs process). Vēl daži visai dīvaini gadījumi - 3870 latus SM izlietojusi nenotikuša darījuma apmaksai, kas norāda uz iespējamu krāpšanu valsts budžeta līdzekļu izlietošanā; tāpat ministrija pasūtījusi un apmaksājusi lekcijas skolās par Eiropas Savienības struktūrfondu nozīmīgumu un pieejamību, savukārt mācību iestāžu vadība noliedz, ka šādas lekcijas skolās tikušas organizētas. Valsts Kontrole arī norāda, ka 149 825 latus no MK 2007. gadā piešķirtajiem 200 000 latu papildus finansējuma SM izlietojusi finansējuma piešķīrumam neatbilstošu mērķu sasniegšanai. Satiksmes ministrijas dārziņā metams arī akmens par 2 miljonu latu neiegūtajiem ienākumiem, iznomājot „Pasta ēku” Stacijas laukumā 1.
Satiksmes ministrija gan ir tikai viena no daudzajām valsts iestādēm, kur nauda tiek „palaista vējā”. Arī Kultūras ministrijā interesantas lietas - Valsts aģentūrā "Jaunie trīs brāļi" direktora vietniecei ar 2007. gada jūnijā izdotu rīkojumu izmaksāta prēmija par 2007. gada otrā ceturkšņa darba rezultātiem, lai gan direktora vietniece pieņemta darbā ar 2007. gada 1. jūniju. Kā tas ir iespējams? Zili brīnumi bez atbildīgo amatpersonu saukšanas pie atbildības. Tāpat aģentūrā līdzekļi nav taupīti arī komandējumiem, piemēram, no LNB projekta īstenošanas līdzekļiem 2 719 lati izlietoti komandējumam uz Kanādu, 1808 - uz Šveici, 1405 - uz Austriju, 1367 - uz Kopenhāgenu, 1284 lati samaksāti par viesnīcu Ņujorkā, 1170 - par braucienu uz Stokholmu, 1144 - par braucienu uz Dubaju, 1066 lati samaksāti par aviobiļetēm maršrutā Rīga-Ņujorka-Sanfrancisko-Rīga, 630 lati - par viesnīcu Kopenhāgenā, 606 lati par komandējumu Dānijā.
Savukārt, Aizsardzības ministrijā atklājušies gadījumi, kad pabalsti nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem izmaksāti mirušām personām!?!?!
Doto vārdu, kā izrādās, nav turējis arī Zatlers, kurš pērn septembrī solījās rādīt priekšzīmi un nākamgad kancelejā algas nepalielināt ne par vienu santīmu, tomēr, neskatoties uz to, algas pērn ir pieaugušas – dažiem darbiniekiem pat 30% apmērā. Kancelejas vadītājs Eduards Stiprais, kura alga patlaban ir 4480 lati, saņem par 31% vairāk nekā pērn, bet kancelejas vadītāja vietnieka Ērika Ozola, kuras alga ir 4160 latu mēnesī, saņem par 23,8% vairāk nekā pērn. Valsts Kontrole prezidenta kancelejā norādījusi uz vēl virkni pārkāpumu.
Visas iepriekš minētās summas šķiet diezgan iespaidīgas, lai varētu runāt par to, ka valstij trūkst naudas algām, zemniekiem, bērnu skološanai, pensijām un veselības aprūpei. Nauda ir, bet jautājums, kā tā tiek izlietota un kāpēc nevienam par to nav jāuzņemas nekāda veida atbildība...