Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Jo asāk mēs sajūtam dzīvi, jo asāk mēs sajūtam arī nāvi. Gleznotājs Frānsiss Bēkons un viņa literārais panteons Parīzē

Pompidū centrā Parīzē notiek britu dižgara Frānsisa Bēkona (1909–1992) izstāde, kurā tiek pētīta viņa glezniecības mijiedarbība ar sešiem dzejas, prozas un filosofijas tekstiem no mākslinieka bibliotēkas

Lai gan Frānsiss Bēkons vienmēr ir izvairījies no savu darbu interpretācijas literatūras kontekstā, viņš nav slēpis interesi par lasīšanu: viņa grāmatu kolekcijā ir bijis vairāk nekā tūkstoš grāmatu. Rakstītais vārds viņam allaž ir bijis svarīgs. "Literārie darbi atver manas iztēles durvis," teicis Frānsiss Bēkons.

Pompidū centra izstādes sešās speciāli izveidotajās istabās var noklausīties gleznotājam būtisko Aishila, Frīdriha Nīčes, T. S. Eliota, Mišela Lerisa, Džozefa Konrada un Žorža Bataja tekstu fragmentus. Mākslinieka literārajā panteonā iekļauto autoru darbu saknes ir meklējamas traģēdijā. Grāmatas Frānsisa Bēkona mākslu nav ietekmējušas tieši, bet sniegušas radošus impulsus un sūtījušas iedvesmas signālus.

Ekspozīcijai Parīzē atlasītas gleznas, kas tapušas 1971.–1992. gadā. Mākslinieks ir uzsvēris, ka glezniecībā viņu interesē reālisms tā ekstrēmākajās izpausmēs, un nav piekritis tam, ka viņa darbi ir šausminoši: "Nekad neesmu centies atveidot brutalitāti. Vienmēr esmu mēģinājis maksimāli reālistiski izpaust to, kas ir patiesībā. Neesmu sajūsmā par sirreālisma gleznotājiem. Ja domāju par sirreālismu, es atgriežos pie Aishila un Šekspīra. Sirreālisms man ir interesants kā kustība, bet ne sirreālisma glezniecība."

Viņa attieksmi pret vizuālo kultūru ir iespaidojuši kinorežisori – gan Sergejs Eizenšteins ar filmām Bruņukuģis Potjomkins un Streiks, gan Luiss Bunjuels ar Zelta laikmetu un Andalūzijas suni. Šajos darbos Frānsisu Bēkonu īpaši ir uzrunājusi attēla precizitāte.

Viņaprāt, figuratīvās mākslas uzdevums ir notvert realitāti visintensīvākajā veidā, izvairīties no ilustratīvisma un uzsvērt izsmalcinātu vienkāršību. Frānsiss Bēkons uzskatījis, ka dabisks reālisms mūsdienu glezniecībā vairs neeksistē, un kino un audiovizuālās mākslas uzplaukuma apstākļos viņš mēģināja atrast jaunu reālisma veidu. Savās gleznās Frānsiss Bēkons ir centies iemūžināt dzīves pilnasinīgumu, kas ietver arī mirstīguma apzināšanos: "Jo asāk mēs sajūtam dzīvi, jo asāk mēs sajūtam arī nāvi."          

Izstāde Parīzē būs skatāma līdz 20. janvārim.

Informācija: centrepompidou.fr

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja