Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Porcelāna raudiņu pusstundas

Daugavas muzejā līdz 8.X skatāma Daiņa Pundura izstāde Sausā upe/porcelāns — telpa

"Raudiņas ir manas mīļākās zivtiņas kopš bērnības. Mana bērnība bija īsta ezeru dzīve. Mazgāju pie ezera visai ģimenei pusdienu traukus. Raudiņas nāca skatīties, viņas ir ļoti ziņkārīgas," izstādes Sausā upe atklāšanas viesiem, stāvot blakus ne bez viņa ziņas Doles salas Daugavas muzejā "iepeldējušo" raudiņu baram, stāsta keramiķis Dainis Pundurs.

Smalkas vibrācijas

"Vēl — man patīk pats vārds. Viņas tā kā raud, kā — neraud," šķiet, no Krāslavas veldzējošā skaistuma māksliniekā iemājojusi arī viņa dvēsele. Tāds varētu izskatīties/izklausīties Mazais princis, ja viņam nebūtu bijis jāatstāj planēta Zeme. D.Pundurs latviešu keramikā tiek dēvēts par filozofu un romantiķi. Viņa filigrāno faktūru darbi skatītājus apbur ar īpašu trauslumu un skaidrību — talantu bitē, laukakmenī ieraudzīt Visuma modeli un tam visam pa vidu (drīzāk — malā) ierādīt vietu arī radības kronim cilvēkam. Arī piesakot izstādi Daugavas muzejā, pats mākslinieks stāsta, ka vēlas iedarbināt ļoti smalkas vibrācijas. "Es nekad atklāti netaisu riebīgas lietas," tādi nav bijuši ne keramiķa podi, ne asteroīdi, par tādām grūti nosaukt arī baltās, gandrīz caurspīdīgās (ap simt) baltās porcelāna raudas, kas gluži kā kāda japāņu tūristu grupa iemaldījusies Doles salā un muzejā vēro seno plostnieku fotogrāfijas un viņu darbarīkus. Ar porcelānu D.Punduram ir senākas attiecības. Arī šoreiz estētiski smalkais materiāls nav izvēlēts nejauši. "Tas netieši saistās ar Doles muižu laiku un tās agrāko dižciltīgo iemītnieku lietotajiem sadzīves priekšmetiem — greznām servīzēm, vāzēm un lustrām," keramiķis paskaidro savas asociācijas. Mākslinieks stāsta, ka zivtiņas ir veidotas ar rokām, lai būtu iespējams iegūt smalku, juteklisku materiāla izteiksmi un īpašas plānas pēc apdedzinājuma caurspīdīgas detaļas — raudu spuriņas. "Šo skujiņu zīmēšana bija pats labākais procesā," atzīstas D.Pundurs, kurš šovasar laiku mērījis nevis naudā, bet porcelāna raudiņās. Pusstunda — viena raudiņa. Daudz strādājot ar šo materiālu, viņš novērojis, ka stadijā, kad porcelāns ir kā manna, pat nejauša kustība līdzinās apzinātam žestam.

Daugava cilindros

Izstādes Sausā upe ideju iedvesmojis Daugavas muzeja ģeogrāfiskais novietojums. Tā radusies no D.Pundura izjūtas, ka Daugavas muzejs, kā sava veida laika rezervāts milzīgā hidroelektrostacijas aizsprosta ēnā ir intriģējoša vieta radošai izpausmei. Izstādes nosaukums pasvītro tās saistību ar konkrēto vietu — Daugavas kreisā atteka ap Doles salu jau XVIII gadsimtā tika aizbērta un tās gultne nodēvēta par Sauso Daugavu.

Izstāde izsauc divējādas izjūtas — no vienas puses zivtiņu — tūristu tēls ir rotaļīgs un pat komisks, no otras — nenoliedzams ir arī ekoloģiskais patoss — trauksmes sajūta. D.Pundurs: "Izstāde piedāvā viegli ironisku, naivu izteiksmi — ūdens ir izzudis, bet baltas zivtiņu fosilijas palikušas... Raudas ir kā jautājumi "gaisā". Cik dzīva ir muzeja realitāte, un cik dzīvi ir muzeju apmeklētāji? Kas ir plūstoša upe un muzejs tās krastā? Varbūt ir nākotnes vīzija un ūdens atgriezīsies? Kāpēc izmaiņas vidē ir tik biedējošas?" Keramiķis pilnībā piekrīt, ka ir divējāds. Vēl vairāk. D.Pundurs skaidro, ka nesāk taisīt nevienu darbu, ja viņam ir tikai viena izjūta. D.Punduram absolūti nepieciešama ir "kārtainās kūkas sajūta, kurā ir kečups, zefīrs, rupjmaize....". Tādēļ īpatnējo pozitīvisma un eksistenciālisma sajaukumu, kas skatītāju apņem šajā izstādē, var uzskatīt par likumsakarīgu D.Pundura radošo parakstu. Lai arī keramiķis uzskata, ka pabeigts skaidrojums līdzinās formalīnā iesprostotai upei, viņš ļauj sevi šīs izstādes kontekstā nosaukt par konceptuālistu — impresionistu. "Terminos mēs varam apmaldīties, vārdi ir sevi izsmēluši," domā mākslinieks. Izstādē Sausā upe redzams arī darbs H20, par kuru D.Pundurs saka: "Šis darbs man mentāli ir ļoti būtisks. Tas ir mīļākais darbs, kas radies manā mūžā." Ideja radusies trīs nedēļas pirms izstādes atklāšanas un ar šo darbu D.Pundurs vēlējies meklēt iespējami koncentrētāko, vienkāršāko un skaidrāko izteiksmi. Astoņos stikla cilindros ir iepildīta Daugava. Precīzāk — upes ūdens, kas smelts dažādās vietās un laikos, secīgi pa straumi uz leju līdz pēdējai upei, kas ietek jūrā. No D.Pundura bērnības Daugavā ietekošās upītes līdz pēdējam mērījumam Mangaļsalā. "Stikla cilindrs var būt ļoti ietilpīgs, bet var būt tikai trauks ar apšaubāmas kvalitātes ūdeni," keramiķis atgādina par savu pašironisko šķautni, neļaujot ieslīgt pārāk lielā "dzejā".

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja