Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -1 °C
Daļēji apmācies
Ceturtdiena, 21. novembris
Andis, Zeltīte

Radošums ir iekšējās brīvības manifestācija. Atklās fotoizstādi Brīvam būt. Uldis Briedis. Portreti (1966–2010)

Pats fotogrāfs Uldis Briedis savas izstādes atklāšanā šodien kultūrtelpā Ola Foundation Rīgā nebūs klāt, bet tas nenozīmē, ka viņš nav klātesošs.

Ar smieklu dzirksti acīs, ironisko humoru, strikto viedokli un dziļo skatījumu. Tas viss ir arī viņa fotogrāfijās. Izstādē līdz 30. jūnijam skatāmie latviešu kultūras personību portreti tapuši kā sava laika zīmju, notikumu un gara fotopieraksti. Tiem ir dokumentāls un vienlaikus pārlaicīgs raksturs. Imanta Ziedoņa, Raimonda Paula, Mirdzas Martinsones, Katrīnas Pasternakas, Mārtiņa Brauna, Ulda Stabulnieka, Ērika Hānberga, Egona Līva, Haralda Sīmaņa u. c. portreti nav speciāli pozēti, salona vidē tapuši. Tas ir Ulda Brieža fotoreportiera skatījums. Un viņa fotogrāfijā galvenā ir patiesība. Doma, kas atklājas caur žestu, acu skatienu, matu šķipsnu, gaismēnu, smaidu, asaru.

Viņš pats par laika nogriezni, kurā dzīvo viņa varoņi – laikabiedri un draugi –, saka: "Tas bija kā starta šāviens cilvēku brīvībai." Izstādei atlasīti 60 melnbalti darbi, kas tapuši no 1966. līdz 2010. gadam. Uldim Briedim fotografējot vienmēr svarīgi notvert savu portretējamo objektu tādu, kāds viņš ir – konkrētajā mirklī un laiktelpā. Un viņš tam reizēm ir veltījis neskaitāmas stundas laika, vienkārši esot klāt, sarunājoties, vērojot, netraucējot. Kā saka pats: "Lai tu pietuvinātos cilvēka esībai, tev ir jāvēro. Izskats, rakurss, žesti, kā mainās gaisma, poza, grimases. Tas viss plūst cauri galvai kā straume. Kad es fotografēju, man nav brīva mirkļa. Kaut reizēm ārēji šķiet, ka esmu kameru pacēlis tikai dažreiz."

Izstādes iniciators, Ulda dēls Harijs, reiz apmeklējot koncertu kultūrtelpā Ola Foundation, vizuāli iedomājies, ka tā būtu īstā vieta izstādei. Uzņēmēja Ilze Pīlēna idejai atsaucās, jo, izšķirstot 2010. gadā apgādā Neputns izdoto Ulda Brieža fotogrāmatu Laika mednieks, uzrunājošas bija visas fotogrāfijas – gan jūra un zvejnieki, gan ik portrets, bet jo īpaši Katrīnas Pasternakas portrets ar klusi slīdošu asaru pār vaigu. "Sapratām, ka fotogrāfs ir rakstījis vēsturi, fotografējot kultūras cilvēkus, parādot emocijas. Šim laikam, kad brūk vērtības, šie patiesie portreti likās tik spēcīgi un uzrunājoši. Ja viņi varēja saglabāt savu kodolu un celt Latvijas pašlepnumu un pašcieņu, tad mums arī tas jāvar," teic Ilze Pīlēna.

"Esmu izgājis cauri simttūkštoš negatīviem. Tētim vedu atrādīt izdruku paraugus," stāsta Harijs Briedis. Viņam pašam arī ir fotogrāfa gēns, Ola Foundation citā telpā izliktas viņa fotogrāfijas. "Reportiera stils gan nav mans. Man patīk estētiskas lietas, formas. Bet droši var teikt, ka tēta piemērs man vienmēr bija."

Sīkāk – www.olafoundation.lv.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja