Makss Holeins: "Darbos ir klātesoša universāla smalkjūtība"
Makss Holeins ir Ņujorkas Metropolitēna mākslas muzeja direktors kopš 2018. gada vasaras. Viņš ir dzimis un studējis Vīnē. Maksa Holeina tēvs ir ievērojamais austriešu arhitekts un dizainers Hanss Holeins. Makss Holeins ir mākslas zinātnieks, kurators, lektors, grāmatu un publikāciju autors. Viņam ir liela pieredze muzeju vadīšanā, darbības modernizēšanā un attīstībā. Makss Holeins ir veiksmīgi vadījis trīs prominentas institūcijas Frankfurtē – izstāžu centru Schirn Kunsthalle, mākslas muzeju Städel un tēlniecības muzeju Liebieghaus –, kā arī Sanfrancisko Mākslas muzeju.
Ņujorkas Metropolitēna mākslas muzejs jeb vienkārši The Met ir lielākais muzejs ASV un viens no lielākajiem pasaulē. Tā enciklopēdiskajā kolekcijā ir divi miljoni mākslas darbu, kas tapuši 5000 gadu. Muzeju apmeklē septiņi miljoni cilvēku gadā. Sarunā ar KDi Makss Holeins uzsver, ka Vijas Celmiņas retrospekcija ir 2019. gada vērienīgākā laikmetīgās mākslas izstāde Metropolitēna mākslas muzejā. "Tā ir būtiska gan muzejam, gan Ņujorkai," apliecina The Met direktors.
Kādi ir priekšnoteikumi retrospekcijas rīkošanai?
Vija Celmiņa pēdējos četrdesmit gadus ir bijusi ļoti nozīmīga personība Ņujorkas mākslas ainā, un tas jau ir pietiekams iemesls, lai godinātu viņu ar retrospektīvu izstādi. Vēl svarīgāk ir tas, ka Vija Celmiņa ir māksliniece, kura palīdz mums no jauna atklāt pasauli. Viņa lieto attēlus un pārvērš tos par realitātes formu, kas darbojas kā atmiņas sistēma. Tas ir absolūti fascinējošs darbs.
Vijas Celmiņas māksla ir labi pazīstama, tā ieņem prominentu vietu mūsdienu kultūras vēsturē. Jā, tā ir ļoti īpaša māksla, tāpēc ir nepieciešama liela institūcija, kura uzņemas iniciatīvu, lai nodrošinātu vislabākos apstākļus retrospekcijas rīkošanai. Šo projektu īstenojam sadarbībā ar Sanfrancisko Modernās mākslas muzeju SFMOMA. Viss ir izdarīts perfekti – darbu atlase, ekspozīcijas iekārtojums, katalogs utt. Izstāde ir iecerēta kā veltījums tam, ko Vija Celmiņa savā radošajā mūžā ir sasniegusi, un esam pārliecināti, ka varam vēl daudz ko no viņas sagaidīt nākotnē.
Kāda, jūsuprāt, ir Vijas Celmiņas vieta amerikāņu un pasaules mākslā?
Viņa pati par sevi ir liela sala. Protams, viņas darbs ir saistīts ar dažiem virzieniem – popārtu, minimālismu, land art. Viju Celmiņu var uzskatīt par kustības Pictures Generation priekšteci (pie šī virziena pieder mākslinieki, kuri kopš XX gadsimta 70. gadiem savā daiļradē izmanto attēlus, audiovizuālus materiālus un pievēršas mediju kultūras kritikai – J. J.). Viņa ir iedvesmojusi Džeku Goldstīnu un citus. Daudzi atsaucas uz Viju Celmiņu un ietekmējas no viņas. Tādējādi savā klusajā manierē Vija Celmiņa ir bijusi gigantiska parādība, kura ir ļoti nozīmīga vairākām mākslinieku paaudzēm. Tie ir gan viņas paaudzes mākslinieki, ar kuriem kopā viņa ir augusi, gan divas nākamās paaudzes.
Jūs esat no Austrijas, jums ir mākslas zinātnieka izglītība un darba pieredze gan Eiropas, gan ASV mākslas institūcijās. Vai Vijas Celmiņas daiļradi var uzlūkot no Eiropas mākslas vēstures perspektīvas?
Nezinu, vai ir tāda Eiropas perspektīva, drīzāk tai ir zināma universalitāte. Jā, dažus Vijas Celmiņas izmantotos attēlus var uzlūkot no Eiropas skatpunkta, piemēram, iznīcinātājus agrīnajās gleznās. Eiropiešiem uzreiz veidojas asociācijas ar vācu mākslinieka Gerharda Rihtera darbiem. Viņš un Vija Celmiņa ir ļoti atšķirīgi autori, taču paralēles eksistē.
Vija Celmiņa ir amerikāņu māksliniece, bet viņas izcelsme, dzīvesstāsts un izglītība veido universālu smalkjūtību, kas ir klātesoša darbos. Tāpēc Vijas Celmiņas māksla tiek novērtēta visā pasaulē.
Metjū Mārkss: "Viņa vienmēr izdara pareizo izvēli"
Metjū Mārkss ir viens no aktīvākajiem amerikāņu dīleriem ar globālu vērienu. Viņš nodibinājis savu galeriju Matthew Marks Gallery 1991. gadā Ņujorkā. Tā pārstāv divdesmit astoņus dažādu paaudžu māksliniekus, kuri strādā glezniecībā, tēlniecībā, fotogrāfijā un grafikā. To vidū ir Vija Celmiņa, Roberts Adamss, Tomass Demands, Triša Donelija, Katarīna Friča, Roberts Gobers, Gērijs Hjūms, Nena Goldina, Džāspers Džonss, Elsvorts Kelijs, Rebeka Vorena, Pēters Fišli un Dāvids Veiss. Galerijai ir trīs izstāžu telpas Ņujorkā un divas Losandželosā. Katru gadu Matthew Marks Gallery rīko trīspadsmit piecpadsmit izstāžu. Metjū Mārkss kārto visus darījumus, kas ir saistīti ar Vijas Celmiņas mākslu.
Ar ko, jūsuprāt, ir unikāla Vija Celmiņa?
Viņa ir nopietna, strādīga, uzticīga savai mākslai. Vija ir izcila māksliniece un vienmēr tāda ir bijusi. To pierāda viņas sniegums gandrīz sešdesmit gadu garumā. Viņai ir ļoti skaidra vīzija.
Jūs sadarbojaties ar Viju Celmiņu četrus gadus. Kāpēc gribējāt viņu pārstāvēt?
Es kopš bērnības mīlu un apbrīnoju Vijas mākslu. Jau sen esmu gribējis viņu pārstāvēt. Pirmo reizi vērsos pie Vijas ar sadarbības piedāvājumu pirms divdesmit pieciem gadiem. Ilgus gadus man bija pacietīgi jāgaida. Man ir sajūta, ka viņas darbu pazīstu mūžīgi.
Kas bērnībā jūs tik ļoti aizrāva viņas darbos?
Man ir grūti paskaidrot, kāpēc man patīk kāds mākslinieks un viņa darbs. Es vienkārši zinu un jūtu, kas mani saista. Vijas darbi man ir patikuši vienmēr. Tie ir skaisti un tehniski nevainojami. Tajos apbur pilnīgi viss – kompozīcija, mērogs, sajūtas, kas pārņem, kad jūs uz tiem skatāties. Es redzu Vijas darbus un allaž uz tiem reaģēju. Katrā darbā Vija izdara izvēli – viņa izvēlas proporcijas, izmēru. Kādam var šķist, ka darbos nav daudz krāsu, taču patiesībā krāsu ir daudz – tā arī ir mākslinieces izvēle. Tās visas ir fantastiskas izvēles. Viņa vienmēr izdara pareizo izvēli.
Vija rada ļoti spēcīgus darbus, un tie būs mūžīgi. Mūsdienās ir maz autoru, kuru māksla ir līdzvērtīga izcilāko vecmeistaru sniegumam, un Vija ir viena no viņiem. Tas, ko viņa dara, dzīvos vēl simtiem gadu. Es to zinu kopš pirmās reizes, kad ieraudzīju Vijas gleznas. Tāpēc es ļoti vēlējos ar viņu strādāt.
Ko mākslinieka karjerā nozīmē tik liela retrospekcija kā šī?
Pašlaik ļoti daudz cilvēku skatās uz darbiem reprodukcijās, un viņiem šķiet, ka viņi pazīst mākslu un mākslinieku, bet tā nav. Vijas Celmiņas darbi ir jāredz savām acīm. Tie ir jāaplūko klātienē. Izstāde muzejā The Met Breuer ir vienreizēja iespēja tūkstošiem interesentu iepazīt Vijas labākos darbus. Ja esat Parīzē, jūs vienmēr aizejat uz Luvru: būt klāt muzejā tuvu šedevriem ir neaizstājama pieredze.
Vijas retrospekcijā ir apkopoti darbi no muzeju krājumiem un privātkolekcijām no visas pasaules. Šī ir reta iespēja redzēt tos vienkopus. Vija jau ir ļoti slavena māksliniece, viņas darbiem ir ļoti liela vērtība, un izstāde padara viņas mākslu vēl vērtīgāku.
Kad varētu sagaidīt Vijas Celmiņas jaundarbu izstādi jūsu galerijā? Ir zināms, ka viņa strādā ļoti lēni.
Godīgi – es nezinu. Par to mums nav bijušas nekādas sarunas. Es vēlētos, lai man būtu atbilde uz šo jautājumu. Izstāde notiks, kad Vija būs gatava. Man nav bijis neviena jauna Vijas darba gandrīz trīs gadus. Vijas pēdējās personālizstādes manā galerijā notika 2017. gada sākumā Ņujorkā un 2018. gada sākumā Losandželosā. Tas nozīmē, ka pēdējais jaunākais darbs ir datēts ar 2017. gadu. Visi darbi, kas bija izstādīti, ir pārdoti.
Interviju ar Viju Celmiņu lasiet šeit.