Briseles galerijā Xavier Hufkens no 5. aprīļa ir aplūkojama Nika Keiva mākslas izstāde Velna dzīve/The Devil – A Life, ko veido septiņpadsmit glazētu keramikas figūriņu sērija. Nikam Keivam raksturīgajā stilā, kas piemīt viņa muzikālajiem un literārajiem darbiem, šis cikls stāsta par antikrista gaitām no šūpuļa līdz kapam. Skulptūrās viņa tēls nav pārāk biedējošs – drīzāk tas ir alegorisks personāžs, kas iziet cauri daudziem pārdzīvojumiem, ar ko savā mūžā saskaras ikviens no mums.
Vairāk žēlsirdības
Keramikas darbu sērija ir veidota Viktorijas laikmeta Stafordšīras plakano figūriņu stilā, tās no 1837. līdz 1900. gadam Anglijā ražoja mazās fabrikās, procesā bieži vien bija iesaistīti bērni. Šo dekoratīvās mākslas darbu pirmsākumi meklējami XVIII gadsimta 40. gados. Viktorijas laikmeta modeļi lielākoties bija paredzēti novietošanai uz plaukta vai kamīna, tāpēc tika modelēta un dekorēta tikai to priekšpuse un sāni (no tā arī cēlies nosaukums flatbacks). Stafordšīras figūriņas attēlo visdažādākos sižetus. Savulaik tās bija lētas, taču tagad ir samērā dārgas – cenu nosaka pieprasījums.
Niks Keivs savu keramikas ciklu sāka 2020. gadā. Skulptūras veidotas no māla, pēc tam apgleznotas un apdedzinātas. "Apmēram trīsdesmit gadu es kolekcionēju šīs angļu figūriņas, kuras ir iedvesmojušas manus darbus. Tādas varētu būt bijušas jūsu vecmāmiņai uz kamīna," saka Niks Keivs. Lai gan viņa radītās figūriņas ir diezgan rotaļīgas, tajās ir arī tumšs elements: "Šis ir stāsts par vīrieti ar ragiem – tas sākas labi, bet kļūst arvien drūmāks." Nika Keiva darbos neizbēgami atspoguļojas viņa personiskie pārdzīvojumi, kas ir saistīti ir divu dēlu zaudējumu.
"Ikviens vecāks, kurš zaudējis bērnu, jums pateiks, ka bērna klātbūtne ir jaušama itin visā," piebilst mākslinieks. Viņš nenoliedz, ka keramikas figūriņās ir iemiesots viņa bojāgājušā dēla Artūra gars – piecpadsmit gadu vecumā viņš nokrita no klints netālu no Braitonas. Šis traģiskais nelaimes gadījums notika 2015. gadā.
Nika Keiva skulptūras vēsta par velnu, kurš piedzimst, izaug, iemīlas, dodas karā, nogalina savu bērnu un galu galā tiek sodīts par visiem pārkāpumiem. "Beigu beigās bērns tomēr piedod vecajam velnam. Piedošana ir kaut kas tāds, kas mums ir ļoti vajadzīgs. Mēs arvien vairāk zaudējam spēju piedot. Mēs esam salauzti cilvēki, mēs kļūdāmies, bet mums var tikt piedots – tā ir svarīga doma. Mūsu sabiedrībā ir nepieciešams mazliet vairāk žēlsirdības," uzskata Niks Keivs.
Viss, ko paņemt rokās
Nikam Keivam ir 66 gadi, viņš ir dziedātājs, komponists, scenārists, dzejas un prozas autors. Māksla viņu interesē kopš bērnības. 1976. gadā viņš sāka glezniecības studijas Kolfīldas Tehnoloģiju institūtā Melburnā, taču drīz tās pārtrauca, lai veltītu sevi mūzikai. Briselē aplūkojamā izstāde ir viņa pirmais nozīmīgais vizuālo darbu kopums, kas tiek eksponēts publiski. Viņa keramikas darbi 2022.–2023. gadā jau tika demonstrēti izstādē Mēs/We Sāras Hildenas Mākslas muzejā Somijā līdzās Tomasa Hausīgo un Breda Pita – jā, Holivudas aktieris arī mākslinieks! – veikumam.
Niks Keivs rada dažādu priekšmetu dizainu (no krūzēm līdz T krekliem) un veido grāmatas bērniem – produkcija ir pieejama vietnē Cave Things. Viņu pašu šis radošās darbības virziens saista ar to, ka atšķirībā no mūzikas nav abstrakts. "Mūzika ir noslēpumaina, tā vibrē gaisā. Savukārt visus šos priekšmetus var paņemt rokās, un es tos veidoju ar savām rokām. Tā ir vizuāla lieta. Mani draugi mūziķi dzird pasauli, bet es pasauli drīzāk redzu, nevis dzirdu," atklājot izstādi Briselē, sarunā ar žurnālistiem apgalvoja Niks Keivs. Ar mūziku viņam ir citādas attiecības nekā ar vizuālo mākslu: "Es rakstu dziesmas viens pats vai sadarbībā ar līdzautoriem, es tās ierakstu un sūtu pasaulē. Es vairs nejūtu, ka tās pieder man. Cilvēkiem pašiem ir jāizlemj, ko šīs dziesmas nozīmē, un viņi stājas savās attiecībās ar mūziku. Ar keramiku ir pavisam citādi – šie darbi ir ļoti personiski, un es jūtu vajadzību tos aizsargāt."
Niks Keivs
Personālizstāde Velna dzīve/The Devil – A Life
Briseles galerijā Xavier Hufkens līdz 11. maijam
xavierhufkens.com