Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Ar renesanses un klasicisma programmu Rīgā atgriežas itāļu vijolniece Lorenca Borrāni

Piektdien, 17. martā, plkst. 19 Lielajā ģildē ar koncertprogrammu Haidna simfonijas un itāļu renesanse pēc piecu gadu pārtaukuma pie saviem klausītājiem Rīgā atgriežas itāļu vijolniece, Londonā bāzētā Eiropas kamerorķestra koncertmeistare un orķestra Spira Mirabilis dibinātāja Lorenca Borrāni.

Kopā ar Sinfonietta Rīga mūziķiem Borrāni klausītājiem piedāvās iepazīt renesanses laikmeta skanisko kultūru itāļu komponista Bruno Madernas traktējumā un Vīnes klasicisma dižgara Jozefa Haidna simfonijas.

Lorencas Borrāni pirmā tikšanās ar Sinfonietta Rīga mūziķiem un vienlaikus arī viņas debija Lielajā ģildē norisinājās 2017. gada rudenī. Tas neapšaubāmi bija notikums, kas pirms pieciem gadiem sajūsmināja ne vien koncerta klausītājus, bet raisīja pozitīvi spraigas diskusijas arī mūzikas kritiķu aprindās.

Latvijas Radio 3 Klasika recenziju raidījumā Post Factum muzikologs Orests Silabriedis tolaik dalījās savā vērojumā: "…arī pašu mūziķu atsauksmes apliecināja to, ko no malas varēja skaidri redzēt – viņi bija ārkārtīgi sajūsmināti par šo piedzīvojumu un pilnā mērā varēja izbaudīt gan vislielākos forte, gan visklusākos piano. Turklāt man šķiet, ka Haidna īpatnējā humora daba viņa mūzikas atskaņojumos ne vienmēr tiek pietiekami uzsvērta. Manuprāt šoreiz tas tiešām notika."

Arī šajā reizē, gatavojot programmu koncertam Rīgā, Borrāni pievērsusies sev tik raksturīgajiem muzikālo cilmju, metamorfožu un universālo kopsakarību meklējumiem, pāršķirstot Eiropas muzikālās vēstures lappaspuses. No vienas puses te atrodami viņas tautieša, ievērojamā 20. gadsimta diriģenta un komponista ar plašu interešu loku – Bruno Madernas renesanses mūzikas pārlikumi kamerorķestrim, no otras puses – dižā Vīnes klasiķu ciltstēva Jozefa Haidna simfonijas.

Bruno Madernas vārds saistāms ar nozīmīgām reformām itāļu XX gadsimta muzikālajā kultūrā. No vienas puses, viņa pasaules izjūtu veido pieaugšana un studiju gadi fašistiskās Itālijas bezierunu monokulturālismā, no otras – absolūtas brīvības lidojums jau pēc Otrā pasaules kara, apmeklējot Darmštates Starptautiskos Jaunās mūzikas vasaras kursus, kuros viņš iepazīstas ar lielākajiem sava laikmeta muzikālajiem vizionāriem - Džonu Keidžu, Karlheincu Štokhauzenu, Luidži Nono, Pjēru Bulēzu un Olivjē Mesiānu.

Viena no Madernas muzikālajām stihijām ir vēsturiskās mūzikas pētniecība un recepcija mūsdienu kultūrtelpā. Lorenca Borrāni piedāvā ielūkoties divos Madernas aprobētos senās mūzikas foliantos - Līksmes mūzikā vijolei, obojai un stīgu orķestrim no Ficviljama virdžināla grāmatas (Fitzwilliam Virginal Book) un Odhekatonā no Otaviāno Petruči polifoniju krājuma Harmoniskas mūzikas simts dziesmas.

Jozefa Haidna, un vienlaikus simfoniskās mūzikas, evolūcijas ceļus koncertā iezīmēs divas dažādos periodos tapušas simfonijas. Autora Domažora simfonija Nr. 56 pabeigta 1774. gadā un iezīmē noslēguma fāzi eksperimentiem un atklājumiem bagātam trīs gadus ilgam periodam. Šajā simfoniskajā audeklā autors veicis virkni vērtīgu jaunievedumu. Šajā pašā skaņkārtā tapusī arī 90. simfonija; tā pieder laikam, kurā Haidns savu simfonisko arhitektoniku ir novedis teju līdz pilnībai. Šī ir viena no trim simfonijām, kas tapusi 1788. gadā pēc Oņjī grāfa pasūtījuma, neilgi pirms leģendārā Londonas perioda.

Vijolniece Lorenca Borrāni (dzimusi 1983. gadā Florencē) ir plaši pazīstama kā daudzu izcilu orķestru atskaņojuma vadītāja un koncertmeistare, kā arī apdāvināta kamermūziķe. Ar vien sev raksturīgo vitalitāti un spēju uzsūkt daudzveidīgu muzikālo substanci, viņa sevī iemieso XVIII un XIX gs. ceļojošo virtuozu ģenialitāti, tāpēc nav jābrīnās, ka Lorencu šodien redzam nozīmīgākajos Eiropas muzikālajos centros – Milānā, Vīnē, Parīzē, Londonā, Berlīnē. Kā izcila soliste un koncertmeistare Lorenca ir cieši saistīta ar daudziem dižiem mūslaiku diriģentiem – Lorinu Māzelu un Klaudio Abado, Trevoru Pinnoku un Nikolausu Arnonkūru. Kā Eiropas kamerorķestra (CEO) koncertmeistare Lorenca ir koncertējusi kopā ar tādiem spožiem atskaņotājmāksliniekiem kā Bernardu Haitinku, Vladimiru Aškenazi un Vladimiru Jurovski.

Arī kamermūzikā Lorenca aizvien spējusi sevi pierādīt kā augstākās raudzes mūziķi. Viņa ir sadarbojusies ar vijolniekiem Izabellu Faustu, Kristianu Teclafu, Danielu Houpu un Žanīnu Jansenu, pianistiem Helēnu Grimo, Andrāšu Šifu, Pjēru Lorānu Emāru un Irinu Šnitki. 2007. gadā kopā ar vairākiem draugiem-mūziķiem, Lorenca nodibināja unikālo Spira Mirabilis – orķestri, kas kļuvis par vienu no mūslaikos nozīmīgāko muzikālo laboratoriju un muzikālo paradigmu lauzēju.

Lorenca spēlē 1745. gadā Venēcijā izgatavoto Santo Serafino vijoli, ko māksliniecei lietošanā nodevis Fondazione Pro-Canale di Milano fonds.

Biļetes uz koncertu pieejamas Biļešu paradīzes kasēs un www.bilesuparadize.lv

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja