Es cenšos spēlēt to, ko man pašam patīk klausīties. Un šeit sākas pirmās grūtības, jo klausīties man katru reizi gribas kaut ko citu, – atzīst slavenais norvēģu saksofonists un mūzikas autors Jans Garbareks, kurš šovakar (21. oktobrī) ar savu grupu Eiropas turnejas ietvaros uzstāsies Rīgas Kongresu namā (plkst. 19). Šī būs spilgtā un daudzpusīgā norvēģu mūziķa trešā viesošanās Rīgā, kur viņš uzstājies jau 1997. un 2011. gadā, ikreiz ar ļoti atšķirīgiem saspēles partneriem.
Jana Garbareka spēlēto saksofonu īpašais, tembrāli daiļais un siltais skanējums līdz ar improvizāciju brīvību sadarbībā ar visdažādāko žanru un stilu mūziķiem kļuvis par nekļūdīgi atpazīstamu Garbareka un viņu pārstāvošā Minhenes skaņu ierakstu nama ECM Records zīmolu. Garbareks tikai pasmaida par kritiķu vēlmi atrast mūzikai ērtus apzīmējumus, lai to izšķirotu, kategorizētu un saliktu konkrētos plauktiņos jeb tā dēvētajos formātos. Viņa skaņdarbus var atrast gan džeza, gan klasiskās, populārās un tā dēvētās pasaules mūzikas topos. Viņam ir ko teikt arī dialogā ar viduslaiku garīgo mūziku – apliecina kopā ar a cappella vokālo grupu The Hilliard Ensemble izveidotā ierakstu triloģija: Officium (1994), Mnemosyne (1999), Officium Novum (2010), kuras vainagojumu – armēņu un citu Kaukāza zemju sakrālo mūziku – klausītājiem bija iespēja baudīt arī dzīvā koncertā Rīgas Domā 2011. gada pavasarī.
Šajā turnejā kopā ar Janu Garbareku Eiropu apceļo viņa ilggadējais domubiedrs taustiņinstrumentālists Rainers Brīninghauss, basģitārists no Brazīlijas Juris Daniels un Latvijā jau labi pazīstamais perkusionists Triloks Gurtu no Indijas. Viņi kopā spēj koncertu pārvērst par maģisku piedzīvojumu, turklāt tas, ko redzēsim un dzirdēsim šovakar Kongresu namā, visdrīzāk ir saucams par piecdesmit gadu radošo retrospektīvu: programmai izraudzītas kompozīcijas no dažādiem Jana Garbareka albumiem. Izvēle nav bijusi viegla, jo, kopš ECM Records noslēdza ar viņu sadarbības līgumu, klajā nākuši 30 Jana Garbareka albumi ar viņa grupu un The Hilliard Ensemble, un kā viesmūziķis viņš piedalījies vēl 47 albumos. Pēdējie ierakstīti pirms diviem gadiem – Sleeper (ar pianistu Kītu Džaretu, 2012), Magico: Carta de Amor (2013) ar leģendāro amerikāņu kontrabasistu Čārliju Heidenu, kurš pērnvasar šķīrās no dzīves, un Concert in Athens (2013) sadarbībā ar grieķu kinomūzikas komponisti Eleni Karaindrou.
Savās kompozīcijās un improvizācijās Jans Garbareks ir ļoti melodiskas mūzikas pavēlnieks, taču šīs melodijas nav saldi sentimentālas. Viņa saksofona skanējums ir ziemeļnieciski atturīgs, bet muzikāli kaislīgs. Garbareka daiļrade uz daudziem gadiem ietekmējusi virzienu, kurā attīstījies Eiropas džezs, jo viņš pirmais sāka to savīt ar savas tautas folkloru. Garbareka saksofona skanējumam piemīt cilvēka balss jūtīgā intonācija no absolūta klusuma līdz ekspresīvai sajūsmai. Šī mūzika elpo un ļauj elpot, izstarojot apbrīnojamu mieru un uzburot acu priekšā dabas un fantāzijas ainavas. Te rotaļīgas, te svinīgas.