Pērn vien mūzikas ierakstu pārdošanas apjomi kritušies par aptuveni piektdaļu, un vien nesen rastā alternatīva — mūzikas tirgošana internetā digitālā formātā pagaidām manāmus augļus nenes. Tādēļ lielākās mūzikas kompānijas kļūst par pilna servisa aģentūrām, līdz ar disku un vinila plašu tirdzniecību sākot arī to paspārnē esošo mākslinieku menedžmenta darbību. Kā pastāstīja izdevniecības Mikrofona ieraksti valdes priekšsēdētāja Elita Mīlgrāve, līdz ar to palielinājies mūzikas kompānijā nodarbināto cilvēku skaits — koncertu, prezentāciju un citu aktivitāšu organizēšana prasa cilvēkresursus. Arī mūzikas izdevniecības Upe tuviem un tāliem direktore Iveta Mielava atzīst, ka uzņēmums paplašinājis darbības sfēru, un mūziķu menedžmentam nodibināta apvienība Četras saules. Taču viņa arī uzsver, ka mūzikas ierakstu tirdzniecības apjomi atkarīgi arī no ekonomiskās situācijas valstī — ja celsies pamata produktu cenas, mūzikas ieraksti nebūšot pirmā izvēle. "Optimismam pamata nav, dzīvosim — redzēsim," nākotni prognozēt neņemas I.Mielava. Savukārt mūzikas izdevniecības Platforma Records valdes priekšsēdētājs Rimants Liepiņš ir noskaņots kareivīgi — ir jāpieņem jaunie spēles noteikumi, nevis jāraud par pagājušo godību. Taču viņš arī atzīst, ka kompaktdiski nekur nepazudīs — tie kļūs par samērā ekskluzīvu mūzikas biznesa nišu. Vai pērnais gads ir bijis veiksmīgs?
Elita Mīlgrāve, Mikrofona ieraksti
Mikrofona ierakstu kompaktdisku pārdošanas apjomi pagājušajā gadā kritušies par 20%. Lai arī esam sākuši ierakstu tirdzniecību portālā doremi.lv un pagājušogad tika pārdots vairāk kā 20 tūkstošu vienību, tas nekompensē pārdošanas apjoma krišanos disku jomā. Var vainot arī digitālo ierakstu īpatnības — cilvēki nopirktajos failos dalās, kā arī ievieto tos nelegālās lejupielādes saitos. Meklējot risinājumus, esam biznesā izveidojuši jaunas sadaļas. Tagad ienākumi nāk arī no publiskā izpildījuma — par mūzikas atskaņošanu televīzijās, radiostacijās, lielveikalos un arī frizētavās ir jāmaksā, tāpat drīzumā tiks sākta fonogrammu izmantošanas internetā apsaimniekošana. Mikrofona ieraksti seko pasaules tendencēm, no ierakstu kompānijas kļūstot par pilna servisa kompāniju, nodarbojoties arī ar mūsu mākslinieku menedžmentu. Esam sākuši sadarboties arī ar partneriem, kas piedāvā dziesmu lejupielādi mobilajos telefonos.
Iveta Mielava, Upe tuviem un tāliem
Ja salīdzina šī brīža situāciju ar laiku pirms desmit gadiem, protams, tagad ierakstus iegādājas daudz mazāk, un tas ir saprotams. Taču mūsu izdevniecības specifika ir lielāku uzsvaru likt uz akadēmiskās un tautas mūzikas albumiem, kurus cilvēki pirks neatkarīgi no situācijas pārējā mūzikas industrijā. Tiesa gan, populārajiem izpildītājiem, piemēram, grupai Dzelzs vilks, pārmaiņu vēji sagādā problēmas — internetā izplatīto ierakstu dēļ viņu mūziku pērk daudz mazāk. Sekojam laikam līdzi — izdevniecības Upe TT ierakstus tirgojam arī interneta lejupielādes portālā doremi.lv, taču plāna izveidot pašiem savu virtuālo tirgotavu nav. Taču arī mēs sākam nodarboties ar mūsu mākslinieku menedžmentu, un šim mērķim izveidota apvienība Četri vēji.
Rimants Liepiņš, Platforma Records
Laiki mainās, ja cilvēki sūdzas, ka diskus vairs nevar pārdot, tikpat labi var sūdzēties par to, ka pazudis audiokasešu formāts. Pasaulē patlaban ir nogaidīšanas laiks, gluži kā kritiskais punkts biržā. Arī Latvijā ir līdzīgi — CD pārdot vairs nevar un nekad arī nevarēs. Savukārt digitālās lejupielādes paradumi mums ir tādi, kādi ir — tas ir patērētāju ieradums, un pie tā nevajag vainot ekonomisko situāciju. Tāpat kā mans tēvs kopēja magnetofona lentes, es kopēju audiokasetes, un mani bērni, visticamāk, bez maksas meklēs mūziku internetā. Mūzikas ierakstu kompānijas pamazām kļūst par distributoriem. Savukārt Platforma Records izvēlējusies ceļu attīstīt servisa līmeni, veidojot saikni starp mūziķiem un patērētājiem.