Zviedrijas dueta The Knife dziesma Heartbeats no grupas otrā albuma Deep Cuts neapšaubāmi ir viens no lipīgākajiem pagājušās desmitgades hitiem. Pitchfork Media, Rolling Stone un NME to iekļāvuši jaunāko laiku labāko dziesmu topos, taču patiesībā Heartbeats būtu liekams arī visu laiku izcilāko dziesmu sarakstos, jo tas tapis gana sen – 2002. gadā – un pirmo reizi izdots tieši Ziemassvētkos. Heartbeats skanējums ir patiešām biedējoši iespaidīgs un iederētos pat neticami izdevīgu atlaižu reklāmās, lai cik tas būtu skumji, jo šāds liktenis var nogalināt jebkuru labu dziesmu. Dziedātājs Hosē Gonsaless Heartbeats jau sen to ir nolicis blakus nemirstīgajai Joy Division dziesmai Love Will Tear Us Apart, izpildot skaistas abu akustiskās kaverversijas un padarot tās par saviem lielākajiem hitiem, jo viņa koncertos publika visvairāk gaida tieši šīs dziesmas.
Izgriez man sirdi
Dziedātājas Kārinas Elizabetes Dreijeres vokāls medijos uzreiz tika salīdzināts ar iepriekšējo divu desmitgažu spilgtāko sieviešu vokālu īpašniecēm – gan ar Sūziju Sjū, gan ar Bjorku (īpaši islandiete nāk prātā Fever Ray jaunā albuma Plunge dziesmā IDK About You), taču tas ir neizbēgami un reizē veselīgi, lai atcerētos arī vēsturi, pat ja Kārina apgalvotu, ka nevienu no šīm divām dziedātājām nekad nav dzirdējusi.
Starptautisku atzinību jau ieguvušais brāļa un māsas – Ūlofa un Kārina Dreijeru – 1999. gadā izveidotais duets The Knife (nosaukums vien liek domāt ne tikai par aklās zarnas, bet arī sirds izgriešanas operāciju) no Gēteborgas nu jau beidzis pastāvēt, bet dziedātāja ar pseidonīmu Fever Ray turpina mūs apgādāt ar dejojamiem, vēl aukstāku, spokaināku skaņu piesātinātiem elektroniskās popmūzikas šedevriem – 2009. gadā iznāca viņas pirmais soloalbums un pērnruden sekoja nākamais – Plunge. Jau ar ievadošo dziesmu Wanna Sip albums Plunge uzdzen kutinošas, bīstami tīkamas tirpas, skanot elektroniskiem virpuļiem, kas atgādina pikējošu bumbvedēju kaucienus, kādi dzirdēti bērnībā daudz skatītajās filmās par Otro pasaules karu. Varbūt šī patikas sajūta saistīta ar instinktīvu tieksmi ķert laimes mirkļus dzīves pēdējās sekundēs, jo kuram gan negribas mirt laimīgam?
Acīs skumjas
Desmit gadu vecumā Kārina sākusi spēlēt ģitāru un vēlāk izveidojusi indīroka grupu Honey Is Cool, kas izdevusi divus albumus, un paralēli strādājusi par interneta lapu dizaineri – vizuālā puse arī vēlāk bijusi Kārinas aktivitātēs ne mazāk svarīga kā mūzika. Bildēs, video un dzīvajos priekšnesumos vienmēr ir, kur piesiet aci un brīžiem pat tās pievērt aiz bailēm, – maskas, tērpi, scenogrāfija, iespaidīgās gaismas un projekcijas papildina muzikālo priekšnesumu, padarot koncertus par krāšņām audiovizuālām izrādēm, kurās akcentēti viņas feministiskie uzskati – Kārina Dreijere vīlusies tradicionālajās vīrieša un sievietes attiecībās un arī atmetusi sākotnējo otro uzvārdu Andersone pēc šķiršanās no vīra, ar kuru laulībā dzimušas divas meitas.
Jaunā albuma dziesmas To the Moon and Back videoklips veidots kā parodija par šausmu filmām – dziedātāja tiek pakļauta neskaitāmām eksekūcijām. Savukārt no plates apvāka uz mums lūkojas it kā bezjūtīga nenosakāma dzimuma būtne ar melnām līnijām klātu seju, kuras acīs pavīd neciešamas skumjas, jo cilvēks visos laikos, pat ja tās ir tehnikas un ķīmijas šķietami neierobežoti vadāmās mūsdienas vai pat nākotne, tomēr ir un paliek tikai dzīvs cilvēks, kuram sāp.
Kārina Dreijere rakstījusi mūziku Ingmara Bergmana 1968. gada šausmu filmas Vilka stunda adaptācijai teātrī, tās pirmizrāde Stokholmas Karaliskajā drāmas teātrī notika 2011. gadā. Skaņdarbs No Face no šīs izrādes iekļauts arī Japānas 2011. gada cunami upuriem veltītajā izlasē, ko veidojis fantastiskais itāļu un japāņu izcelsmes mūziķu trio Blonde Redhead no Ņujorkas.
Viļņa ir tuvu
Kad gada sākumā pētīju tuvākajos mēnešos Stokholmā un Helsinkos notiekošos koncertus, viens no pieturas punktiem, apsverot iespēju spert soļus pa Baltijas jūras ūdens virsmu Skandināvijas virzienā, bija tieši Fever Ray. Reizē nāca līdzi pārsteigums, kāpēc gan neviens viņas koncertu nav noorganizējis arī Rīgas Palladium, jo cienītāju māksliniecei te netrūkst. Parasti šādi nodomāju par amerikāņu vai angļu māksliniekiem, kuri nemaz tik bieži mums tuvu nepiebrauc, bet Fever Ray, kaut arī ir no Zviedrijas, jau sen ir globāla mēroga zvaigzne – šajā turnejā viņa uzstāsies daudzviet Eiropā, AS V un Kanādā.
Piektdien, 2. martā, Fever Ray uzstāsies Viļņas koncertzālē Compensa. Lietuvas galvaspilsēta ir sasniedzama gandrīz tikpat ātri kā Liepāja. Mūsdienās mēs kā vēl nekad ejam pār robežām paceltu galvu. Un Viļņā esot ļoti aktīva naktsdzīve, kas pēc koncerta ļaus nenosalt kaut kur uz soliņa autoostas tuvumā.
Fever Ray
Koncertzālē Compensa Viļņā 2.III plkst. 20
Biļetes Biļešu servisa tīklā EUR 37