Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 22. novembris
Aldis, Alfons, Aldris

Sezona – pārbaudījums

Jauno sezonu, kuras gaitā taps seši jauniestudējumi, Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes priekšsēdētājs Zigmars Liepiņš raksturo ar vārdu "izaicinājums".

"Pamatīgs pārbaudījums visam Operas kolektīvam, jo esam ieplānojuši izrādes, kas ir ievērojami sarežģītākas nekā iepriekšējās sezonās. Tās prasa stiprākus resursus gan tehniskajā, gan mākslinieciskajā ziņā. Balstoties uz iepriekšējās sezonas panākumiem, mums jāiet soli uz priekšu."

Sarežģītāks komplekts

"Šī sezona ir plānota un ilgi gaidīta no dažādiem aspektiem, tajā skaitā saistībā ar pašmāju izcilo mākslinieku piesaisti. Būs daudz spožu vārdu, pasaulē iemīļotu dziedātāju, viesosies arī slaveni diriģenti," LNOB galvenais diriģents Mārtiņš Ozoliņš sola par sezonu, ko atklās galā koncerts 8. septembrī – pašu teātra zvaigznes un izcili viessolisti, koris un orķestris, ko diriģēs Mārtiņš Ozoliņš, Jānis Liepiņš, Normunds Vaicis un Andris Veismanis. Īpašs notikums būs Vinčenco Bellīni belkanto drāmas Norma koncertuzvedums, kas 14. aprīlī diriģentes Sperancas Skapuči vadībā pulcēs izcilas operzvaigznes: titullomu pirmo reizi Latvijā dziedās Marina Rebeka, Pollions būs Aleksandrs Antoņenko, Orovezs – Ains Angers, Adalžiza – Anna Gorjačova.

Uzmanības centrā būs pašmāju jauno dziedātāju debijas. Sezonas pirmā jauniestudējuma – Šarla Guno operas Fausts (pirmizrāde 30. septembrī) – muzikālais vadītājs un diriģents ir Tadeušs Voicehovskis, režisors – Aiks Karapetjans. Iesaistīts arī pasaulslavenais gaismu mākslinieks AJ Vaisbārds, scenogrāfs Kristaps Skulte, kostīmus veido Kristīne Pasternaka, videomākslu – Artis Dzērve, horeogrāfiju – Linda Mīļā. Gan Sonora Vaice, gan Margarita Vilsone Margarētas lomu atveidos pirmoreiz, savukārt 20. Rīgas Operas festivālā sezonas noslēgumā gaidāma mūsu starptautiskās operzvaigznes Marinas Rebekas debija. Faustu atveidos Valentīns Ditjuks vai Raimonds Bramanis, Mefistofeli – Andreass Bauers vai Krišjānis Norvelis, bet Valentīna tēlā līdzās LNO solistam Jānim Apeinim iejūtas Itālijā dzīvojošais baritons Valdis Jansons. Operu, kuras sižetam komponistu iedvesmojusi Johana Volfganga Gētes slavenā traģēdija, režisors Aiks Karapetjans iestudē vēlīnās gotikas estētikā, izmantojot arī vācu ekspresionisma stila mēmā kino paņēmienus. "Taču tas nenozīmē, ka uzvedums būs bezcerīgi nopietns," norāda režisors.

Citāds Jevgeņijs Oņegins

Pētera Čaikovska operas Jevgeņijs Oņegins jauniestudējuma pirmizrāde 8. decembrī, kuras muzikālais vadītājs ir Ainārs Rubiķis, būs režisores Rēzijas Kalniņas debija LNO. Kostīmus veido Amoralle, scenogrāfiju – Mihails Kramenko. Gaidāms drosmīgs iestudējums. "Vai iespējams izrauties no modeļiem, kuros dzīvojuši vecāki un sabiedrība? Kad Upuris kļūst par Vajātāju? Un kad Vajātājs kļūst par Glābēju?" šie jautājumi ir interpretācijas fokusā.

Interesants un moderns solās būt Žorža Bizē operas Karmena iestudējums, kura pirmizrādi 2017. gada 2. martā diriģēs Jānis Liepiņš. Radošā komanda no Francijas Karmenas stāstu atainos priekšpilsētā, lielpilsētas nomalē. "Bērni spēlējas pagalmos un provocē policiju, narkotiku tirgoņu savstarpējās izrēķināšanās, ielu mākslinieki un dejotāji... Maza un varmācīga pasaule, kuru raksturo neticama nežēlība un kvēlas alkas pēc brīvības," režisore Marija-Eva Sinjerola atklāj ieceri.

Sezonas pēdējo pirmizrādi – Riharda Vāgnera operu Tanheizers (23. maijs), veidos diriģents Mārtiņš Ozoliņš un somu režisors Vilpu Kiljunens ar savu radošo komandu. Tanheizers – mākslinieks iedvesmu gūst ekstrēmos pretstatos: baudā, ko piedzīvo pazemes grotā, un askēzē svētceļojumā uz Romu. Viņš meklē pilnību: jutekliskajā Venus grib atrast Elizabetes šķīstumu, bet šķīstajā Elizabetē – Venus jutekliskumu.

Starptautiski atzītais slovēņu horeogrāfs Edvards Klugs savā laikmetīgajā baletā Pērs Gints (pirmizrāde 28. oktobrī) apvienojis pašironiju, absurda estētiku un sirreālismu ar Edvarda Grīga valdzinošo melodiju poētiskajiem sapņiem. Savulaik publikas iemīļotā baleta Pie zilās Donavas atjaunojums 12. aprīlī svinēs iestudējuma 60 gadu jubileju un tā iestudētājas Helēnas Tangijevas-Birznieces 110. jubileju. Valšu karaļa Johana Štrausa mūzikā risināsies romantisks stāsts par izvēli starp mīlestību un skatuvi, sapņiem un realitāti

Top komentāri

Kā ZL var daudzmaz sglābt situāciju
K
!. Atlaist veismani, kurš ir kā āzis par dārznieku. Pieņemt gudru padomnieku, kurš operu saprot un grib teātrim palīdzēt, nevis tikai ieņemt siltu vietiņu un izrēķināties ar konkurentiem. 2. Atrast labu galveno diriģentu. 3. Jāatrod sakarīgi operrežisori, nevis tādi antimuzikāli klauni kā pašlaik 4. Ja viņš domā, ka paša dārgā atvase tomēr var būt operas diriģents, tad jāatrod sponsors un jāsūta mācīties vismaz vairākus gadus pie kāda laba un pieredzējuša pedagoga. Pēc tam lai pastrādā par laba operas diriģenta asistentu, tad nav izslēgts, ka kaut kas sanāk arī. Tas, kas ir pašlaik, ir nožēlojami un kauns visai ģimenei.
Dirigentu nav
D
Ozolimsh, Vaismans un sevishki jainais Liepinsh nav nekadi operas dirigenti. Ar solistiem ir ljoti shvaki. Rezhijas tikpat idiotiskas ka pie Zhagara. Zigis solija, kata vairs klasiku necukoshot, bet solits maka nekrit. Un kur titet pagatjutshas operas panakumi? adi nav maniti:)))
Gala koncerts
G
Koncerta pamatuzdevums atspoguļot, cik problemātiska būs sezona. Vilsone- skaista sieviete, skaistu balsi, bet kas viņai samācīja tās margrietiņas-trižas manieres? Vai Margarēta ir pamuļķe jau no dabas? Kur jauna māksliniece saņēmusi šadus priekšstatus par veidojamo tēlu? Vai Vilsone pasaules mākslinieci Marinu Poplavsku šajā lomā nekad nav redzējusi? Tikai sevi tagad skatīs video? Jansons iznāk un dod vaļā- viņš zina KĀ jāatveido toreadors ar visām krievu kultūras nama manierēm. Rokas pa gaisu, Maskavas Lielais teātris pirms 40 gadiem. Bet apgūt Toreadora ārijas kadenci par grūtu. Cik skaņas viņš tur izlaida, saīsināja? Kas ir koncerta režisors, kas viņiem māca tās izdarības? Dace Volfarte, Ieva Kepe? Kāpēc šie izdarību asenizatori paliek aizkadrā? Paskaidrojiet!!! Tas tenors, kas dziedāja ansamblī Hozē, kas viņam iemācīja salikt abu plaukstu īkšķus un rādītājpirkstus kopā un tad šo vagīnas simbolu turēt tieši pie bikšu priekšas? Kad 20 gadu laikā Egīlam Siliņam kāds Latvijas presē ir pateicis, ka viņa skatuves kultūra- štampu-paņēmienu summa ir savākta no vissliktākajiem paraugiem. Mūsu Lūsiņa un Amoliņa slavējušas bez sajēgas un pa viņa dārzu staigājušas ģībdamas. Tagad arī- iznāk un pirmo sataisa viepli, grimasi, pārviebj ģīmi. Tad dod decibelus. Vai priekšnesums satāv tikai no skaļuma, bliezieniem? Zvaigznis! Brūkošas kultūras teātra zvaigžņu summa. Brīvvalsts laikā visas skolas, kas bija iedibinātas jau veiksmīgi iznīdētas, vai vēl kādas rezerves atlikušas? Bet viņš taču ir bijis pasaulē! Neko, izņemot sevi nav redzējis, sapratis un pabeigs karjeru kā balss īpašnieks un aktierpaņēmienu baigs kolekcionārs. Koncerta vadītāja, aizkadrā-kā viņa intonatīvi izrunā Mārtiņš U-o-zō-liņš, šķoba balsi. Kas to pieļauj? nav Latvijā neviena profesionāla programas vadītāja? Kā uzvedas solisti sadarbībā ar diriģentiem. Solisti daudzi staigā kā pa savu ķēķi, mīcās, Siliņš Ozoliņu gandrīz vai iesaistīja darbībā. Diriģenti plātās pret solistiem, solisti skrien spiest diriģentiem roku, Liepiņš tusnājas pie pults kā tāds pončiks. Tad vēl daži skrien pie pirmās vijoles grābstīties. Kur jūs pasaulē vienkopus varat redzēt tik daudz bezkultūras lažu? Krievu kultūras nama sliktākie paraugi. KULTŪRA viņiem ir teorija, tātad pedagogu nav. Nav neviena, kas pasaka, aizrāda, skaidro, pirms vēl nonākuši publikas priekšā. IZŅĒMUMS. Atvainojos, neatminu vārdu, jo redzēju un dzirdēju solistu pirmo reizi. TENORS, kurš dziedāja Fausta kavatīni. Vokāli spēcīgs, bez plātīšanās, gandrīz vienīgais saprot PAR KO dzied. ETALONS, no kā citiem būtu jāmācās. Vismaz viens PRIEKS visa koncerta provinciālismā. Vai jau gals klāt, vai vēl kas gaidāms? Nē vēl būs, LŪSIŅAS aizgrābtībā izdvestā recenzija, sirsnīgs lūgums- turpiniet tik tā uz priekšu, es atkal būšu klāt, slavas vārdi nodrošināti, nešaubieties ne mirkli!
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja