Skatītāju interese par Romeo un Džuljetu ir tik liela, ka izziņots arī papildseanss 7. aprīlī plkst. 16 (tas būs izrādes ieraksts). Šajā Šekspīra traģēdijas muzikālajā adaptācijā fantāzijas par romantisku svētlaimi mijas ar pesimistiska iznākuma priekšnojautām, un uz mūsdienu skatuves neviens cits pāris neiemieso šīs jūtas patiesāk kā Metropoles operas izrādes zvaigznes – amerikāņu soprāns Nadīna Sjera un franču tenors Benžamēns Bernheims.
Guno opera Romeo un Džuljeta tika pirmatskaņota Parīzē 1867. gadā, tas ir spilgts franču romantisma paraugs – šī tradīcija vairāk vērtē smalkumu, jutekliskumu un graciozu vokālo izpildījumu, nevis krāšņus efektus. Operā ir dažas novirzes no Šekspīra lugas, un tā vairāk pievēršas abiem jaunajiem mīlētājiem – viņiem ir četri brīnumskaisti dueti, ieskaitot īsu pēdējo atkalsatikšanos kapa ainā, kuras Šekspīra oriģinālā nav.
Klasiskajai drāmai Guno piešķir elegantu auru, un melanholijas noskaņā rodas saviļņojoša attiecību spriedze. Šis darbs tiek apbrīnots par gaismas un tumsas kontrastiem. Operā ir spožas dzīvespriecīgas melodijas, piemēram, Džuljetas pirmā cēliena ārija Je veux vivre dans ce rêve, kas izrotāta ar galvu reibinošām koloratūrām. Gadsimtu gaitā Šekspīra lugu ir interpretējuši daudzi komponisti, un Guno opera ir viena no veiksmīgākajām tās adaptācijām – līdzās Vinčenco Bellīni bel canto šedevram Kapuleti un Monteki.
Ņujorkas Metropoles operā Guno Romeo un Džuljetu ir iestudējis režisors Bārtlets Šērs. Šī izrāde teātra repertuārā ir kopš 2016. gada. Šoreiz jaunu elpu tai nodrošina izcili titullomu izpildītāji. Tenors Benžamēns Bernheims, kuru 2017. gada jūnijā dzirdējām Latvijas Nacionālajā operā Guno Fausta titullomā (tā bija mākslinieka debija šajā partijā), pašlaik ir nepārspējams franču liriskā repertuāra interprets. Viņa balss lieliski skan visā diapazonā. Benžamēns Bernheims ļoti dabiski un no visas sirds atklāj Romeo romantisko dabu – viņa mīlestībai pret Džuljetu nav iespējams nenoticēt.
Soprāns Nadīna Sjera Džuljetas partijā ir neatvairāma – viņa ir izcilā vokālajā formā, turklāt dziedātāja ir sasniegusi tādu mākslinieciskā brieduma pakāpi, ka ikvienu lomu spēj piepildīt ar ļoti individuālām, oriģinālām krāsām, kurās izpaužas arī viņas pašas fascinējošā personība. Atveidojot klasiskās operas populārākos tēlus, Nadīnai Sjerai savā sniegumā izdodas pateikt par šīm varonēm kaut ko tādu, kas par viņām vēl nav ticis pateikts līdz šim, – tas var šķist gandrīz neiespējami, bet viņai izdodas. Šajā sezonā Nadīna Sjera ir guvusi grandiozus panākumus Traviatā Parīzē, bet pašlaik viņa apbur klausītājus operā Romeo un Džuljeta, ko Ņujorkā diriģē Metropoles operas muzikālais līderis Janiks Nezē-Segēns.
Romeo un Džuljetas šarms slēpjas titulvaroņu atveidotāju pievilcības spēkā: īpašu intīmu valdzinājumu šajā operā rada nevis ārijas, bet dueti. Nadīnas Sjeras un Benžamēna Bernheima balsis ideāli piestāv viena otrai. Virsotne tiek sasniegta Romeo un Džuljetas izsmalcināti erotiskajā duetā Nuit d'hyméné, kurā mākslinieki apstādina laiku.
Informācija: metopera.org, forumcinemas.lv