Trešdien, 25. septembrī, notika aktieru sapulce, ko iniciēja paši aktieri. Tajā tika izskatīts viens jautājums – Dž.Dž. Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja darbības izvērtējums ilgākā laika periodā. Aktieri, balstoties savā ilggadīgā profesionālā pieredzē, zina to prasību kopumu, kurām būtu jāatbilst teātra mākslinieciskajam vadītājam, un var saprast, pēc kādiem rezultātiem un kritērijiem var vērtēt viņa darbu ilgtermiņā. Runa nav par formāliem darba līgumā norādītiem darba pienākumiem, bet pēc būtības.
Šis prasību un sasniedzamo rezultātu kopums aktieru ieskatā ietver tādas funkcijas kā:
- Repertuāra plānošana adekvāti teātra mākslinieciskajām ambīcijām un finansiālajām vajadzībām, un šo abu vajadzību savstarpēja samērība. Plānošanai vajadzētu būt atbilstošai nekomerciāla, valsts dotēta teātra funkcijām.
- Tas ir darbs ar aktieru sastāvu, tā attīstības jautājumi. Tas tieši skar teātra nākotni ilgtermiņā.
- Tas ir kopējā teātra mākslinieciskā līmeņa uzturēšana, katras izrādes līmeņa un kvalitātes regulāra uzraudzīšana, līdz ar to, arī pastāvīga klātbūtne teātra ikdienas darbā.
- Ppienākumu rūpēties par teātra reputāciju un prestižu sabiedrībā un profesionāļu vidē.
- Tas nozīmē arī uzņemties līdzatbildību par teātra kopējo finansiālo situāciju, mākslinieciskā personāla atalgojumu samērību adekvāti ieguldītajam darbam un sasniegtajiem rezultātiem.
- Un, protams, visbeidzot, mākslinieciskā vadītāja funkcija ir iestudēt savā teātrī mākslinieciski labas izrādes, vadoties ne tikai no kritērija, vai izdosies pārdot pilnas zāles, bet darbus, kas gūst gan kritiķu, gan prasīgas publikas atzinību.
Kopumā tas ir: labi administrēt un tālredzīgi vadīt mākslinieciskos procesus teātrī.
Teātra māksliniecisko procesu vislielākajā mērā realizē aktieri. Ja aktieri monolītā vairākumā nav apmierināti ar mākslinieciskā procesa vadīšanu, tad to nevar ignorēt. Tāds bija sapulces mērķis - par šo diskutēt .
Sapulcē, atbilstoši aktieru sapratnei par mākslinieciskā vadītāja funkcijām, tika runāts par Dž.Dž. Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja darbu. Runāja un diskusijā iesaistījās ikviens sapulcē esošais aktieris, kopā 32 no 41 Dailes teātra aktiera. Monolīti dominēja kritiski viedokļi.
Tikai vienai balsij atturoties, tika pieņemts lēmums deleģēt aktieru grupu A. Skrastiņs, R. Kalniņa, I. Ķuzule-Skrastiņa, I. Segliņa, D. Grūbe, J. Žagars un J. Bartkevičs tajā pašā dienā doties pie Dailes teātra direktora A.Vītola un nodot ziņu par neuzticības izteikšanu mākslinieciskajam vadītājam. Ziņa tika pieņemta un direktors apliecināja, ka saprot - tās nav atsevišķas pretenzijas par atsevišķām Dž. Dž. Džilindžera darbībām vai izteikumiem, bet viennozīmīgs lēmums un prasība direktoram rīkoties atbilstoši labas pārvaldības principiem un teātra mērķiem. Direktors apliecināja, ka tuvākajā laikā ziņu par neuzticības izteikšanu paziņos Dž. Dž. Džilindžeram un piedāvās viņam atkāpties.
Ceturtdien, 26. septembrī, A.Vītols darīja zināmu aktieriem, ka ir sazinājies ar Dž. Dž. Džilindžeru, kurš patlaban atrodas Indijā un, ka viņš ir pieņēmis faktu zināšanai, domā sniegt atlūgumu, kā arī neiestudēt savu nākošo šīs sezonas režijas darbu Dailes teātrī. Ņemot vērā to, ka aktieru pārstāvji R. Kalniņa un A. Skrastiņš 2. oktobrī ir uzaicināti tikties ar Kultūras ministru, tika norunāts, ka tuvākajās dienās teātra direktors informēs par situācijas tālāku attīstību.
Situācija Dailes teātrī šobrīd nekādā veidā neietekmēs tā skatītājus. Darbs norit kā plānots un izmaiņas repertuārā veiktas netiks. Šī brīža notikumi tiek risināti teātra ilgtermiņa attīstības kontekstā. Tiklīdz Dailes teātra vadība pieņems oficiālu lēmumu, sabiedrība tiks nekavējoties informēta .
Dailes teātra aktieru vārdā:
Rēzija Kalniņa
Artūrs Skrastiņš
Juris Žagars
Ieva Segliņa
Ilze Ķuzule-Skrastiņa
Dainis Grūbe
Indra Briķe
Juris Bartkevičs
rūgtā patiesība
Paulas Jēger-Freiman rēgs
ede