Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Dailes teātra aktieru oficiālā vēstule par situāciju teātrī

Lai radītu adekvātu priekšstatu saistībā ar publiskajā telpā izskanējušo informāciju par pēdējās nedēļas notikumiem Dailes teātrī un, lai izvairītos no tālākām interpretācijām un spekulācijām, Dailes teātra aktieru vārdā Rēzija Kalniņa, Artūrs Skrastiņš, Juris Žagars, Ieva Segliņa, Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Dainis Grūbe, Indra Briķe un Juris Bartkevičs oficiālā vēstulē ir sagatavojuši esošās situācijas notikumu izklāstu, ietverot tās prasības, kuras aktieri vēlas sagaidīt no teātra mākslinieciskā vadītāja.

Trešdien, 25. septembrī, notika aktieru sapulce, ko iniciēja paši aktieri. Tajā tika izskatīts viens jautājums – Dž.Dž. Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja darbības izvērtējums ilgākā laika periodā. Aktieri, balstoties savā ilggadīgā profesionālā pieredzē, zina to prasību kopumu, kurām būtu jāatbilst teātra mākslinieciskajam vadītājam, un var saprast, pēc kādiem rezultātiem un kritērijiem var vērtēt viņa darbu ilgtermiņā. Runa nav par formāliem darba līgumā norādītiem darba pienākumiem, bet pēc būtības.

Šis prasību un sasniedzamo rezultātu kopums aktieru ieskatā ietver tādas funkcijas kā:

  • Repertuāra plānošana adekvāti teātra mākslinieciskajām ambīcijām un finansiālajām vajadzībām, un šo abu vajadzību savstarpēja samērība. Plānošanai vajadzētu būt atbilstošai nekomerciāla, valsts dotēta teātra funkcijām.
  • Tas ir darbs ar aktieru sastāvu, tā attīstības jautājumi. Tas tieši skar teātra nākotni ilgtermiņā.
  • Tas ir kopējā teātra mākslinieciskā līmeņa uzturēšana, katras izrādes līmeņa un kvalitātes regulāra uzraudzīšana, līdz ar to, arī pastāvīga klātbūtne teātra ikdienas darbā.
  • Ppienākumu rūpēties par teātra reputāciju un prestižu sabiedrībā un profesionāļu vidē.
  • Tas nozīmē arī uzņemties līdzatbildību par teātra kopējo finansiālo situāciju, mākslinieciskā personāla atalgojumu samērību adekvāti ieguldītajam darbam un sasniegtajiem rezultātiem.  
  • Un, protams, visbeidzot,  mākslinieciskā vadītāja funkcija ir iestudēt savā teātrī mākslinieciski labas izrādes, vadoties ne tikai no kritērija, vai izdosies pārdot pilnas zāles, bet darbus, kas gūst gan kritiķu, gan prasīgas publikas atzinību.

Kopumā tas ir: labi administrēt un tālredzīgi vadīt mākslinieciskos procesus teātrī.

Teātra māksliniecisko procesu vislielākajā mērā realizē aktieri. Ja aktieri monolītā vairākumā nav apmierināti ar mākslinieciskā procesa vadīšanu, tad to nevar ignorēt. Tāds bija sapulces mērķis - par šo diskutēt .

Sapulcē, atbilstoši aktieru sapratnei par mākslinieciskā vadītāja funkcijām, tika runāts par Dž.Dž. Džilindžera kā mākslinieciskā vadītāja darbu. Runāja un diskusijā iesaistījās ikviens sapulcē esošais aktieris, kopā 32 no 41 Dailes teātra aktiera. Monolīti dominēja kritiski viedokļi.

Tikai vienai balsij atturoties, tika pieņemts lēmums deleģēt aktieru grupu A. Skrastiņs, R. Kalniņa, I. Ķuzule-Skrastiņa, I. Segliņa, D. Grūbe, J. Žagars un J. Bartkevičs tajā pašā dienā doties pie Dailes teātra direktora A.Vītola un nodot ziņu par neuzticības izteikšanu mākslinieciskajam vadītājam. Ziņa tika pieņemta un direktors apliecināja, ka saprot - tās nav atsevišķas pretenzijas par atsevišķām Dž. Dž. Džilindžera darbībām vai izteikumiem, bet viennozīmīgs lēmums un prasība direktoram rīkoties atbilstoši labas pārvaldības principiem un teātra mērķiem. Direktors apliecināja, ka tuvākajā laikā ziņu par neuzticības izteikšanu paziņos Dž. Dž. Džilindžeram un piedāvās viņam atkāpties.

Ceturtdien, 26. septembrī, A.Vītols darīja zināmu aktieriem, ka ir sazinājies ar Dž. Dž. Džilindžeru, kurš patlaban atrodas Indijā un, ka viņš ir pieņēmis faktu zināšanai, domā sniegt atlūgumu, kā arī neiestudēt savu nākošo šīs sezonas režijas darbu Dailes teātrī. Ņemot vērā to, ka aktieru pārstāvji R. Kalniņa un A. Skrastiņš 2. oktobrī ir uzaicināti tikties ar Kultūras ministru, tika norunāts, ka tuvākajās dienās teātra direktors informēs par situācijas tālāku attīstību.

Situācija Dailes teātrī šobrīd nekādā veidā neietekmēs tā skatītājus. Darbs norit kā plānots un izmaiņas repertuārā veiktas netiks. Šī brīža notikumi tiek risināti teātra ilgtermiņa attīstības kontekstā. Tiklīdz Dailes teātra vadība pieņems oficiālu lēmumu, sabiedrība tiks nekavējoties informēta .

Dailes teātra aktieru vārdā:

Rēzija Kalniņa

Artūrs Skrastiņš

Juris Žagars

Ieva Segliņa

Ilze Ķuzule-Skrastiņa

Dainis Grūbe

Indra Briķe

Juris Bartkevičs

Top komentāri

rūgtā patiesība
r
Problēma ir lielais jauniestudējumu skaits. Tagad gadā tiek iestudētas 15 izrādes. Ziedu laikos iestudēja 5-6 izrādes, no kurām 2 vai 3 kļuva leģendāras. Aktieri saspēlējās. Tagad uztaisa kaut ko, ko spēlē 2 reizes mēnesī, un nospēlē 8-10 izrādes, jo vairāk publiku uz viņām savākt nevar. Un rodas apburtais loks: jātaisa vairāk izrāžu, lai noturētu aizvien sarūkošo pastāvīgo skatītāju daudzumu, skatītāju skaits sarūk, jo aizvien biežāk ir vilšanās izrādes kvalitātē, bet kāda kvalitāte var būt izrādei, ko aktieris spēlē reizi mēnesī... JRT ir parādījis, ka labāk mazāk jauniestudējumu, bet labāki, viņi pilnās izpārdotās zālēs spēlē pat pirms 10 gadiem iestudētas izrādes.
Paulas Jēger-Freiman rēgs
P
Paradokss te tāds, ka pret Džilindžeru nostājas tieši tie aktieri, kuriem pie viņa ir bijušas neskaitāmas lielas lomas, nemaz nerunājot par Segliņievu, kurai "Lolita" bija izrāviens, kurā viņu pamanīja teātra pedagogs no Maskavas! Bet nu Dailē tā jau ir vēsturiska tradīcija - tā padzina Smiļģi, tā Pētersonu... Otrs, ko Dailes dumpinieki nesaprot ir, ka viņu teātri nevar vadīt kā "valsts dotētu repertuāra teātri jeb citiem vārdiem BEZpeļņas organizāciju, jo mīļajā LV Dailei un visiem pārējiem vadošajiem repertuāra teātriem ir piešķirts valsts KAPITĀLsabiedrības statuss! Tātad vispirms tā kā būtu jānoklārē teātra statuss, lai tas atbilstu savas saimnieciskās darbības BŪTĪBAI, lai vispār būtu pamats slānīt teātra vadību, ne?
ede
e
Visi teātra gājēji, kurus pazīstu, cenšas neiet uz Džilindžera iestudētajām izrādēm, žēl izniekot laiku. Bet par teātra iekšienē notiekošajiem procesiem diez vai vienkāršs skatītājs būs kompetents spriedējs. Taču, ja kāds no aktieriem ir neapmierināts, tad tā varbūt ir viņa problēma, ja neapmierināti ir vairākums, tad tam droši vien ir pamats. Nepiekrītu šeit komentāros izteiktajam uzskatam, kad mākslinieciskais vadītājs tiek pielīdzināts teātra īpašniekam. Viņs tāpat ir noalgots darbinieks, kas var arī netikt galā ar saviem pienākumiem (dažādu iemeslu dēļ). Ko citās iestādēs dara tādos gadījumos?
Skatīt visus komentārus

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Paliek puspavērts(3)

Nekad neesmu bijis uz Imantdienām – tas latvietim laikam nav nekas tāds, ar ko vajadzētu lepoties. Turklāt vēl, ja esi mūzikas pētnieks un – jo vairāk – kvēls Imanta Kalniņa cienītājs. Varbū...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja