Duncis maigajās rokās
Baleta drāmas Bahčisarajas strūklaka pirmizrādē LNO 16.maijā
Dinamiska cīņa baletos parasti ir vīriešu ziņā, taču šoreiz maigajai balerīnai Baibai Kokinai jārīkojas ar austrumnieciski grezni rotātu cīņas dunci. Borisa Asafjeva baleta pirmizrādē Bahčisarajas strūklaka Latvijas Nacionālajā operā (LNO) 16.maijā viņa atveidos karstasinīgo harēma valdnieci, mīlošo gruzīnieti Zaremu, kura pēc Aleksandra Puškina poēmas veidotajā baletdrāmā aklas greizsirdības lēkmē nodur sāncensi. Viņai tā būs pirmā šāda raksturloma, jo sešās sezonās teātrī līdz šim dejotas maigas, liriskas būtnes vai komiski parodiju personāži. Asafjeva baletdrāmai, kas kopš pirmuzveduma 1940.gadā Rīgā atdzimusi dažādos inscenējumos, Aivars Leimanis radījis jaunu horeogrāfiju, kurā apvienosies poļu un austrumu kultūras elementi, valdzinošas sieviešu dejas un enerģiski vīriešu dejas skati.
Nazis ir smags. Ar to jārīkojas uzmanīgi. Taču Zaremai ne tikai jāzvēro greizsirdīgās dusmās. Šī loma ir daudzveidīga: Karstasinīga un valdonīga. Piemīlīga kā kaķene. Kā indīga čūska. Kārdinoša un pavedinoša. "Viņa ir visskaistākā, visseksīgākā… Bet kā kas - uzreiz ķeras pie naža! Jūtot, ka hanam Girejam prātā jauna mīla, žņaudz nabaga sāncensi, lai gan nolaupītā poļu daiļava sēro pēc tatāru iebrukumā nogalinātā līgavaiņa…. Uzbrūku, līdz, neskatoties uz Gireja iejaukšanos, pamanos nodurt gan viņu, gan sevi" - stāsta Baiba Kokina. Iztiekot bez prīmu kaprīzēm, viņa šodien ir viena no galvenajām mūsu baleta māksliniecēm. To apliecina arī par Mirtas lomu baletā Žizele un De Turvelas kundzes atveidojumu baletā Bīstamie sakari saņemtā Spēlmaņu nakts gada balva un Latvijas gāzes balva sezonas labākajai baleta solistei. Pirms diviem gadiem sīvā konkurencē starptautiskajā konkursā Arabeska Permā izcīnīts diploms. Pašvērtējumā tikai neatlaidība palīdzējusi gūt šos panākumus, sacenšoties ar dabas daudz dāsnāk apdāvinātajiem. Līdz šim atveidoto 18 tēlu galerijā pašai vismīļākā esot neveiklā balerīna brillītēs un sarkanajā somiņā Kristiana Špuka parodijā Grand pas de deux. "Komiska, bet diezgan grūta lomiņa. Tur ir visi baleta tehnikas elementi, citāti no Gulbju ezera un Žizeles."
Vai Baiba vēlas, lai traģēdijas skatītāji justu līdzi viņas impulsīvi slepkavnieciskajai varonei? "Visvairāk žēl Marijas, viņas nāve ir netaisna. Taču arī Zaremu var saprast: mīļotais, atgriežoties no prombūtnes, pēkšņi ir vēss. Bet viņa ir tik ļoti atdevusies mīlestībai, savam Girejam! Viņai nekā cita nav! Pievilta, viņa pārdzīvo dziļu aizvainojumu. Es jūtu līdzi gan Zaremai, gan Marijai.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.