Jauneklīgais teātris būs
Noslēdzies inovatīvo teātra jauniestudējumu ideju konkurss
Apmēram tā pēc jēgas varētu latviskot pirmo starptautisko inovatīvu teātra jauniestudējumu projektu konkursu — jauneklīgā teātra ideju sacensība. To agrā pavasarī, ar cerību iekustināt sadarbībai Latvijas, Igaunijas un Lietuvas teatrāļus, izsludināja mūsu Jaunā teātra institūts (JTI) ar Kultūras projektu aģentūru Indie, naudotāju atrazdami SIA Alfor valdes priekšsēža Jāņa Zuzāna personā, kas ieguldīja konkursā visai dāsnu summu — 28 tūkstošus latu. JTI direktore piebilst, ka sadarbība ar Alfor ir unikāls gadījums, jo: "Zuzāna kungs ieradās pats ar jau gatavu ideju — profesionāli īstenot tādus riskantus un eksperimentālus, varbūt pat visai ekstrēmus teātra projektus, kam varētu būt objektīvas grūtības iegūt valsts finansējumu."
Nu konkurss finišējis, pirmdien Lāčplēša ielas Teātra restorānā tika notiesātas apbalvošanas prieku kanapē, un ir laiks apsvērt ieguvumus šajā akcijā.
Konkursā tika iesniegti 14 projekti (pieteicēju vidū — Mihails Gruzdovs, Mārtiņš Eihe, Viktors Jansons, Regnārs Vaivars, Gaļina Poļiščuka, Andrejs Jarovojs, Juris Rijnieks...), gan tikai viens no Igaunijas un nullīte no Lietuvas, cerams — tikai šoreiz. Pretendentu darbus sijāja starptautiska žūrija (J.Zuzāns, Z.Kreicberga, kinorežisors Juris Poškus, literāte Inese Zandere, JRT aktieris Gundars Āboliņš, kritiķe Margarita Zieda, kā arī igauņu teorētiķis Raits Avestiks un starptautiski atzīta lietuviešu teātra nozares kuratore Elona Bundzaite-Bajoriene, festivāla Sirenos dibinātāja, kopš 2007.gada pasākuma Viļņa — Eiropas kultūras galvaspilsēta 2009 direktore).
Uzvarētāji: 3.vietu ar individuālu Ls 1000 prēmiju ieguvis dramaturgs Ivo Briedis, kura ideju Operas translācija pagrīdei realizēs LNO telpās, sadarbībā ar G.Poļiščukas Teātra observatoriju. otro prēmiju (Ls 2000) saņems režisore Ilze Rudzīte un Jaunajā Rīgas teātrī iestudēs rīdzinieka, laikraksta Bizness & Baltija izpilddirektora Alekseja Ščerbaka lugu Puspietura. I.Rudzīte stāsta, ka viņas projektā paredzēts apvienot dzīvo aktieri ar objektiem un lellēm, jo Ščerbaks radījis "mūsdienu pasaku ar bēdīgām beigām, tās darbība notiek civilizācijas aizmirstā dzelzceļa puspieturā, tādā mirušas industrijas vidē, uz kuru raugās bērns — 11 gadus vecs zēns. Izrādē bez lellēm un skarbiem industriāliem objektiem tātad darbosies arī bērni un lielie aktieri". Vēl režisore piebilst, ka latviešu publikai vērts iegaumēt sava krievu līdzpilsoņa — dramaturga Ščerbaka vārdu, jo viņš patlaban ir viens no "krutākajiem" pulka balvas saņēmušajiem mūsdienu dramaturgiem — tiesa gan, Krievijā.
Pirmo prēmiju — Ls 10 000 honorāru radošai grupai un vēl Ls 15 000 izrādes iestudēšanai — godam nopelnījis "pavisam dulls" projekts — jaunā igauņu režisora Margusa Kasterpalu iecerētais latviešu—igauņu teātru kopražojums — septiņu dienu ilgais teatrāli dokumentālais ceļojums no Tartu uz Rīgu, ko XIX—XX gadsimtu mijā veicis igauņu Pirmās tautiskās atmodas dzejnieks Kristians Jāks, kurš pa ceļam saticis mūsu poētu Eduardu Veidenbaumu. Topošās izrādes nosaukums ir Kristians Jāks un Eduards, to šoruden realizēs Valmieras Drāmas teātra aktieri kopīgi ar igauņu teatrāļiem.
Paredzu, ka pēc šī konkursa dažam labam atkal niezēs mēle moralizēt par azartspēļu biznesa (konkrēti — Alfor) vēlmi rīkot sava veida labdarīgā PR akcijas, tādējādi spodrinot savu tēlu. Pietiek atcerēties idiotisko troksni ap Purvīša balvu, arī Zuzāna kunga "idejisko bērnu".
Manuprāt, ja citur pasaulē pret sponsorējumu un mecenātismu kultūrai attiektos ar tik liekulīgiem aizspriedumiem, kā mūspusē, tad, piemēram, nedarbotos nedz Gugenheima — Ermitāžas ekspozīcija Lasvegasā, nedz Britu Filminstitūta kasē un, sekojoši, britu kinoindustrijā neieplūstu milzīgie līdzekļi (caur Las Vegas Casino"s Foundation vai Britu Nacionālo loteriju). Kas ik gadu ļauj Anglijā uzņemt vairāk nekā 180 filmu, bet Lasvegasas Ermitāžā aplūkot pasaules mākslas šedevrus 12 miljoniem skatītāju. Auglīgāk un latviskāk taču ir kurnēt par "netīro naudu", nekā priecāties par trim gaidāmiem potenciāli intriģējošiem teātra dzīves notikumiem, ne?
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.