Šīs divas ziņas ir iemesls paskatīties uz Latvijas blogosfēru ar domu, ka vēlēšanas nav tālu. Un politiķi blogo jau labu laiku. Rau, arī Diena rīko konferenci par blogiem un mūsu domas pavisam nejauši saskanējušas.
Pagājušā gada beigās TNS Latvia izpētīja, ka 8% Latvijas iedzīvotājiem ikdienā lasa vai raksta blogus. Manis veiktajā studentu aptaujā aina bija atšķirīga: blogus regulāri lasa 63% no vairāk nekā 300 aptaujātajiem, raksta - 22% studentu. Jāpiebilst gan, ka runa ir lielākoties par sociālo tīklu blogiem jeb dienasgrāmatām, kur cilvēki dalās informācijā, izpauž jūtas, apraksta savu dienu, izsaka sevi radoši... Šie blogi raksturo, kā saka pētnieki, tradicionālo priekštatu par aktīvu blogotāju – tas ir pidžamā tērpies tips, kas nevar atrauties no datora pirms tam nav uzticējis savas domas.
Blogu daudzveidība ir neaptverama, tomēr populārākie ir dienasgrāmatas, ekspertu blogi, blogi "uzraugi" jeb " wachblogs", ar kuru palīdzību tiek sekots kādai amatpersonai vai notikumam, redakciju blogi, blogi no karstajiem punktiem. Neptverami plaša ir sabiedrisko attiecību blogu saime.
Blogu attīstību ietekmēja 11.septembra notikumi ASV. Pēkšņi tika novērtēta komunikācija, kurā liela nozīme ir tam, ka noteiktā laikā atrodies noteiktā vietā un vari paziņot kādu faktu, kas citiem nav pieejams. Blogi atspoguļo interneta dabu, raksta Ārons Barlovs, jo to rašanos neietekmē hierarhiska kārtība, nav jābūt saistītam ar eliti, lai iegūtu iespēju izteikties, blogu panākumi nav tieši saistīti ar naudu, kas ieguldīta informācijas pasniegšanā. Bet, atzīstot emuāru labās īpašības, viens otrs blogu kritiķis ir teicis, ka lielākā daļa no 70 miljoniem blogu ir neciešami garlaicīgi un netalantīgi, ka tie galvenokārt liecina par "virtuālo narcismu".
Vienlaikus ar blogu ietekmes apzināšanos, pētnieki ievēroja, ka blogi kļūst par alternatīvu tradicionālajai ziņu plūsmai, tāpēc ļoti aktuāls ir jautājums par blogu avotu uzticamību, faktu patiesumu un rakstītāju īstajiem mērķiem. Šie jautājumi būtu jātur gatavi, vērtējot jau esošo un pašlaik gatavoto politisko blogu plūsmu. Ne tikai nupat Lielbritānijā, bet arī nesenos pētnieku darbos analizēta netīru un melīgu blogu lielā ietekme uz politisko komunikāciju. Maldinoši un manipulējoši blogi ļoti īsā laikā spēj ietekmēt cilvēku domas un attieksmi pret politiķiem, liekot runāt par jaunu pakāpi politiskajā ētikā.
Lai blogu ievērotu, nepietiek ar publikāciju - ļoti liela nozīme ir veiksmei, smagam darbam un talantam. Blogos visaugstāk tiek vērtētas citiem nepieejamas zināšanas un spilgti viedokļi. Būtisks ir individuāls stils un atklātība. Šīs pazīmes nav pārāk draudzīgas Latvijas politiskajai videi, kura vēlas dominēt, izplatīt informāciju monopolistiski, slēpt patiesību. Par laimi Latvijas politiskie blogi ir diezgan bāli, īpaši tie, kas atrodami partiju oficiālajās mājas lapās. No Dienas blogotājiem man pašai vislabāk patīk Lindas Mūrnieces un mana studiju biedra Olafa Pulka blogs. Tajos ir diezgan skaidri un drosmīgi viedokļi, pietiekami liels atklātības līmenis, aktualitāte.
Manuprāt, šobrīd politiķiem nav izvēles: viņiem jāstrādā ar blogiem un jāsaņem ne vienmēr patīkamā atbildes reakcija, rēķinoties, ka internetā var pieteikties un pretsparu dot jebkurš. Nav izslēgts, ka tiks radītas viltus identitātes. Kā jau notiek labu laiku, talantīgi rakstītāji tiks algoti, lai aiz viņu radošajām domām partiju kandidāti varētu paslēpt savu neradošo dabu un ideju trūkumu. Bet tikpat labi var atklāties neredzēti talanti un rasties politisko blogeru slānis. Galu galā ir gan Hilarijas Klintones, gan Obamas blogs.
Pirms vēlēšanām vajag lasīt blogus, bet atcerēties, ka tie ir tikai blogi. Ne vienmēr tiem var ticēt. Ne vienmēr to autori ir tie, kas par tiem uzdodas. Kaur kur citur ir vēl citas domas un informācija, kas arī var noderēt informētam viedoklim.
P.S. Pasaulē blogi ir diezgan labi izpētīti. Nesen iznākušas vairākas labas grāmatas. Interesentiem es ieteiktu šīs: Jenkins H., Convergence Culture: where old and new media collide, New York and London: New York University Press, 2008.; Jenkins H., Fans, Bloggers and Gamers, New York and London: New York University Press, 2006.; Barlow A., The Rise of the Blogosphere, Westport: Praeger Publishers, 2007.