Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) līdz 20. jūlijam aicina pieteikt Latvijas kultūras tūrisma galamērķus Eiropas izcilāko tūrisma galamērķu jeb EDEN (European Destinations of Excellence) rīkotajam konkursam Kultūras tūrisms 2017, kura uzdevums ir veicināt mazāk zināmu, bet strauji augošu galamērķu tālāko izaugsmi.
"Kultūras tūrisms ir viens no populārākajiem tūrisma veidiem gan Latvijā, gan arī citās valstīs, sākot no muzejiem līdz pat dažādiem mūzikas festivāliem," saka LIAA Tūrisma produktu attīstības nodaļas vecākā eksperte Inta Briede un piebilst, ka šī konkursa uzdevums ir popularizēt piedāvājumus, kuru pamatā ir materiālās kultūras vērtības.
"Mēs varam doties uz jebkuru Latvijas vietu un baudīt kultūras tūrisma objektus," par plašo, līdz galam neaptverto piedāvājumu stāsta tūrisma eksperte un piesauc Gulbenes novadu, kura vēstures un mākslas muzejā ir atvērta mūsdienīga ekspozīcija, kas ir veltīta tekstilmākslas klasiķim Jūlijam Maderniekam.
Tā ir ļoti svarīga lieta – zināmus cilvēkus un viņu radošo veikumu parādīt jaunā gaismā. Inta Briede piemin arī pastaigu taku Pa Rozentāla pēdām Saldū, kas aicina iepazīt mākslinieka Jaņa Rozentāla dzimto pusi, kā tā izskatās viņa gleznās un tagad, piemēram, Svētā Jāņa evaņģēliski luteriskās draudzes baznīca, kas attēlota viņa diplomdarbā Pēc dievkalpojuma (1894).
Tūrisma eksperte norāda, ka bagātīgais piedāvājums turpina papildināties ar jauniem kvalitatīviem kultūras tūrisma objektiem, kuru vidū viņa izceļ dizaina biroja H2E veidoto (nedigitālo) ekspozīciju Raiņa muzejam Tadenava, kas nupat saņēmusi starptautisko dizaina balvu SEGD 2017.
Pēc visu pieteikumu izvērtēšanas tiks izraudzīti pieci galamērķi, ar kuriem žūrijas komisijas pārstāvji iepazīsies klātienē. Uzmanības centrā – piedāvājuma kvalitāte, individualizācija, augsta pievienotā vērtība, tūristu iesaiste un ilgtspēja, kas tiek uzskatīta par īpaši svarīgu. "Ir jābūt sinerģijai ar citiem piedāvājumiem, jo viens objekts nav vilcējspēks," uzskata Inta Briede.
Iepriekšējā reizē par visiem pieciem laureātiem tika izveidoti video, savukārt šogad tiem tiks nodrošināta publicitāte Latvijā, kā arī noorganizētas Lietuvas un Igaunijas mediju pārstāvju vizītes un publikācijas kaimiņzemju plašsaziņas līdzekļos. "Tā ir iespēja pastāstīt par sevi plašākai auditorijai," teic tūrisma eksperte.
Līdz šim Latvijā ir norisinājušies seši EDEN konkursi. Pirms diviem gadiem notikušajā sacensībā Tūrisms un vietējā gastronomija laurus plūca biedrība Latgales kulinārā mantojuma centrs. Tā apvieno 34 uzņēmumus, kas aktīvi darbojas šajā tīklā, kura atpazīstamības zīme ir pavāra cepurīte uz gaiši zila fona ar nazi un dakšiņu abās pusēs.
2013. gada konkursā par tūrisma pieejamību uzvarēja Liepāja, 2011. gada sacensībā par bijušo rūpniecības vai militāro objektu pārveidošanu tūrisma galamērķos – Līgatnes papīrfabrikas ciemats, kas turpina attīstīties. "Ir saņemts finansējums jaunam tūrisma objektam – strādnieku dzīvoklim," atklāj Inta Briede.
Vairāk informācijas par aktuālo konkursu var lasīt interneta vietnē www.liaa.gov.lv.