Lai gan līdz Saeimas ārkārtas vēlēšanām palikusi vien pusotra nedēļa, priekšvēlēšanu reklāmu kampaņas tikai tagad sāk uzņemt apgriezienus un vismaz pagaidām vēlētājus ar savu uzmācību nav nogurdinājusi, informē Latvijas radio.
Liela daļa partiju sola izšķirošo zalvi vēlētāju uzrunāšanai izšaut tieši pēdējās divās nedēļās, tomēr pašreizējie reklāmas apjomi vedina uzdot jautājumu, kā gan divas partijas pamanījušās iztērēt jau pusi no atļautā priekšvēlēšanu aģitācijas budžeta, ziņo Latvijas radio.
Lai gan reklāmu trūkumu varētu aizstāt ar kvalitatīvām
partiju diskusijām, tomēr arī šis paņēmiens sabiedrības ieinteresēšanai
tiek izmantots diezgan kūtri. Līdz ar to pastāv bažas, ka vēlētāju
izvēle varētu būt haotiska un spontāna.
Varbūt krasākā
atšķirība no iepriekšējām vēlēšanām ir tā, ka reklāmu kampaņas tādus
īstus apgriezienus sāk uzņemt tikai pāris nedēļas pirms došanās pie
vēlēšanu urnām, kamēr citu gadu ap šo laiku liela daļa reklāmas saukļu
jau bija iegūluši atmiņā un sākuši apnikt. Vienīgā partija, kura uzsver,
ka savā priekšvēlēšanu kampaņā vēlas būtiski atšķirties no līdzšinējās
pieredzes, ir Zatlera Reformu partija.
Partijas reklāmas kampaņas koordinators Reinis Tukišs Latvijas radio atzina, ka partijas novitāte ir skaidrojošais darbs.
Tomēr
der atgādināt, ka partijas vadoņa došanās pie vēlētājiem reģionos, lai
skaidrotu savu programmu, bija veids, kā Andris Šķēle Saeimā ieveda
Tautas partiju. Tukišs gan uzsver, ka vislielākais akcents tiek likts
tieši un izskaidrošanu.
Zatlera reformu partija arī sola tuvāko dienu laikā sagādāt kādu pārsteigumu, par kuru pagaidām nebilst ne vārda, informē Latvijas radio.
"Vienotība"
kā pilnīgi nebijušu šo vēlēšanu paņēmienu izvēlējusies klauvēšanu pie
vēlētāju namdurvīm - īpaši "Vienotības" algoti un apmācīti cilvēki gluži
kā tautas skaitītāji dodas pie cilvēkiem uz mājām un piedāvā gan
izskaidrot Valda Dombrovska programmu, gan diskutēt par to.
"Vienotība" noalgojusi tūkstoti aģitatoru un plānots iegriezties 200 tūkstošos mājsaimniecību.
"Vienotība"
pilnībā atteikusies no televīzijas reklāmām, taču lielu uzsvaru liek uz
radio un drukātajiem medijiem, kuros var izsmeļošāk izskaidrot savu
programmu.
Tomēr Vides reklāmās, kas no vakardienas apskatāmas Rīgas
ielās, dominē tieši seja - iespaidīgs premjera Valda Dombrovska
portrets.
Pavisam tradicionālu ceļu iet Zaļo un Zemnieku savienība,
kuras redzamākie, valdībā un parlamentā sevi parādījušie īsos reklāmas
klipos izsaka kādu solījumu. Arī Šlesera reformu partija mēģina pārvarēt
piecu procentu barjeru ar iepriekš jau izmantotām televīzijas reklāmas
metodēm.
Šajās vēlēšanās nav gājis secen arī milzu portrets pie Rīgas
centrālās stacijas. Šoreiz tikai ielas otrā pusē savu līderi, Rīgas
mēru Nilu Ušakovu izlicis Saskaņas centrs.
Tomēr kā būtisks
jaunpienesums šīm vēlēšanām ir Saskaņas centra lielā uzmanība latviski
runājošai auditorijai. Rīgas domes priekšsēdētāja preses sekretārs Anna
Kononova norāda, ka divas trešdaļas reklāmas ir latviešu auditorijai.
Citādi Saskaņas centra reklāmas kampaņa ne ar ko īpaši neatšķiršoties un iepriekšējās.
Vismazāk
pamanāma tāpat kā pērn ir Nacionālās apvienības "Visu
Latvijai"-"Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK kampaņa. Nelielu šovu vēlētājiem
gan gatavo arī Nacionālā apvienība - Imants Parādnieks plāno apceļot
Zemgali ar videi draudzīgu auto, kas aprīkots ar gāzes ģeneratoru un
kurināms ar malku, informē Latvijas radio.
Pašas partijas par konkurentu priekšvēlēšanu
kampaņām izsakās atturīgi. Kopējā priekšvēlēšanu gaisotne neesot tik
masīva kā citās reizēs, tomēr pēdējās nedēļas varot gaidīt īpaši
intensīvas.
Tiesa, neviena partija neatzīst, ka savā kampaņā izmantotu metodes, par kuru aktīvu lietošanu eksperti brīdināja jau pirms vēlēšanu izsludināšanas, proti, varas resursu izmantošana savās interesēs un kompromatus.
Tomēr par to, ka to noteikti dara citi,
partijas ir pilnīgi pārliecinātas. Zatlera Reformu partija, par kuru,
starp citu, medijos bijis vislielākais negatīvu publikāciju, ir
pārliecināta, ka nomelnojošās ziņas tik aktīvi parādās tādēļ, ka partija
ir jauna un par pārējiem kompromatu mapītes izpurinātas jau pirms gada.
Savukārt "Vienotība" uzskata, ka kompromati informācija pirms šīm
vēlēšanām parādās tikpat intensīvi kā citos priekšvēlēšanu laikos, lai
gan par šīs partijas pārstāvi Aigaru Štokenbergu kompromitējoši
materiāli parādās teju ik dienu.
Savukārt Saskaņas centrs ir līderis
pozitīvo publikāciju ziņā, turklāt slavinošie raksti parādās medijos,
kas ir cieši saistīti ar Rīgas domi. Lai gan interviju par Saskaņas
centra priekšvēlēšanu kampaņu sniedz partijas līdera Nila Ušakova preses
sekretāre, kurai algu maksā Rīgas domē par domes priekšsēdētāja
apkalpošanu, viņa nedomā, ka tā būtu varas resursu izmantošana
priekšvēlēšanu aģitācijā.
Tiesa, raugoties uz visu šo priekšvēlēšanu
kampaņu kokteili, reklāmas un sabiedrisko attiecību ekspertiem esot
skumji un smieklīgi vienlaikus. Mediju eksperts Filips Rajevskis domā,
ka šī kampaņa ir mazliet dīvaina.
Reklāmas eksperts Kaspars Rolšteins uzskata, ka šīs kampaņas blāvums skaidrojams ar bailīgumu.
Savukārt sabiedrisko attiecību konsultants Arnis Lapiņš šo kampaņu uzskata par ļoti garlaicīgu.
Visi trīs eksperti kā īpašu šīs kampaņas īpašību tomēr nosauc kompromatus un to parādīšanos skaidro ne tikai ar naudas trūkumu.
Dažas partijas atzīst, ka vēl pēdējās dienās plāno vēlētājiem piedāvāt kādu odziņu, bet vairums ir pilnīgi pārliecināti, ka īsi pirms vēlēšanu urnu atvēršanas ar papildu jaudu uzjundīs kompromatu ugunskurs.