Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +16 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 28. septembris
Sergejs, Svetlana, Lana

Eksperti: partiju vēlēšanu kampaņām pietrūkst svaigu ideju

Eksperti vēlēšanu kampaņu blāvumu skaidro ne tik daudz ar naudas trūkumu un īso laiku kampaņu sagatavošanai, bet gan ar svaigu ideju trūkumu. Turklāt liela daļa partiju koncentrējušās nevis uz sevis izcelšanu, bet gan jaunā konkurenta - Zatlera reformu partijas - kritizēšanu, ziņo Latvijas radio.

Lai gan līdz Saeimas ārkārtas vēlēšanām palikusi vien pusotra nedēļa, priekšvēlēšanu reklāmu kampaņas tikai tagad sāk uzņemt apgriezienus un vismaz pagaidām vēlētājus ar savu uzmācību nav nogurdinājusi, informē Latvijas radio.

Liela daļa partiju sola izšķirošo zalvi vēlētāju uzrunāšanai izšaut tieši pēdējās divās nedēļās, tomēr pašreizējie reklāmas apjomi vedina uzdot jautājumu, kā gan divas partijas pamanījušās iztērēt jau pusi no atļautā priekšvēlēšanu aģitācijas budžeta, ziņo Latvijas radio.

Lai gan reklāmu trūkumu varētu aizstāt ar kvalitatīvām partiju diskusijām, tomēr arī šis paņēmiens sabiedrības ieinteresēšanai tiek izmantots diezgan kūtri. Līdz ar to pastāv bažas, ka vēlētāju izvēle varētu būt haotiska un spontāna.

Varbūt krasākā atšķirība no iepriekšējām vēlēšanām ir tā, ka reklāmu kampaņas tādus īstus apgriezienus sāk uzņemt tikai pāris nedēļas pirms došanās pie vēlēšanu urnām, kamēr citu gadu ap šo laiku liela daļa reklāmas saukļu jau bija iegūluši atmiņā un sākuši apnikt. Vienīgā partija, kura uzsver, ka savā priekšvēlēšanu kampaņā vēlas būtiski atšķirties no līdzšinējās pieredzes, ir Zatlera Reformu partija.

Partijas reklāmas kampaņas koordinators Reinis Tukišs Latvijas radio atzina, ka partijas novitāte ir skaidrojošais darbs.

Tomēr der atgādināt, ka partijas vadoņa došanās pie vēlētājiem reģionos, lai skaidrotu savu programmu, bija veids, kā Andris Šķēle Saeimā ieveda Tautas partiju. Tukišs gan uzsver, ka vislielākais akcents tiek likts tieši un izskaidrošanu.

Zatlera reformu partija arī sola tuvāko dienu laikā sagādāt kādu pārsteigumu, par kuru pagaidām nebilst ne vārda, informē Latvijas radio.

"Vienotība" kā pilnīgi nebijušu šo vēlēšanu paņēmienu izvēlējusies klauvēšanu pie vēlētāju namdurvīm - īpaši "Vienotības" algoti un apmācīti cilvēki gluži kā tautas skaitītāji dodas pie cilvēkiem uz mājām un piedāvā gan izskaidrot Valda Dombrovska programmu, gan diskutēt par to.

"Vienotība" noalgojusi tūkstoti aģitatoru un plānots iegriezties 200 tūkstošos mājsaimniecību.
"Vienotība" pilnībā atteikusies no televīzijas reklāmām, taču lielu uzsvaru liek uz radio un drukātajiem medijiem, kuros var izsmeļošāk izskaidrot savu programmu.

Tomēr Vides reklāmās, kas no vakardienas apskatāmas Rīgas ielās, dominē tieši seja - iespaidīgs premjera Valda Dombrovska portrets.

Pavisam tradicionālu ceļu iet Zaļo un Zemnieku savienība, kuras redzamākie, valdībā un parlamentā sevi parādījušie īsos reklāmas klipos izsaka kādu solījumu. Arī Šlesera reformu partija mēģina pārvarēt piecu procentu barjeru ar iepriekš jau izmantotām televīzijas reklāmas metodēm.

Šajās vēlēšanās nav gājis secen arī milzu portrets pie Rīgas centrālās stacijas. Šoreiz tikai ielas otrā pusē savu līderi, Rīgas mēru Nilu Ušakovu izlicis Saskaņas centrs.

Tomēr kā būtisks jaunpienesums šīm vēlēšanām ir Saskaņas centra lielā uzmanība latviski runājošai auditorijai. Rīgas domes priekšsēdētāja preses sekretārs Anna Kononova norāda, ka divas trešdaļas reklāmas ir latviešu auditorijai.

Citādi Saskaņas centra reklāmas kampaņa ne ar ko īpaši neatšķiršoties un iepriekšējās.
Vismazāk pamanāma tāpat kā pērn ir Nacionālās apvienības "Visu Latvijai"-"Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK kampaņa. Nelielu šovu vēlētājiem gan gatavo arī Nacionālā apvienība - Imants Parādnieks plāno apceļot Zemgali ar videi draudzīgu auto, kas aprīkots ar gāzes ģeneratoru un kurināms ar malku, informē Latvijas radio.

Pašas partijas par konkurentu priekšvēlēšanu kampaņām izsakās atturīgi. Kopējā priekšvēlēšanu gaisotne neesot tik masīva kā citās reizēs, tomēr pēdējās nedēļas varot gaidīt īpaši intensīvas.

Tiesa, neviena partija neatzīst, ka savā kampaņā izmantotu metodes, par kuru aktīvu lietošanu eksperti brīdināja jau pirms vēlēšanu izsludināšanas, proti, varas resursu izmantošana savās interesēs un kompromatus.

Tomēr par to, ka to noteikti dara citi, partijas ir pilnīgi pārliecinātas. Zatlera Reformu partija, par kuru, starp citu, medijos bijis vislielākais negatīvu publikāciju, ir pārliecināta, ka nomelnojošās ziņas tik aktīvi parādās tādēļ, ka partija ir jauna un par pārējiem kompromatu mapītes izpurinātas jau pirms gada.
Savukārt "Vienotība" uzskata, ka kompromati informācija pirms šīm vēlēšanām parādās tikpat intensīvi kā citos priekšvēlēšanu laikos, lai gan par šīs partijas pārstāvi Aigaru Štokenbergu kompromitējoši materiāli parādās teju ik dienu.

Savukārt Saskaņas centrs ir līderis pozitīvo publikāciju ziņā, turklāt slavinošie raksti parādās medijos, kas ir cieši saistīti ar Rīgas domi. Lai gan interviju par Saskaņas centra priekšvēlēšanu kampaņu sniedz partijas līdera Nila Ušakova preses sekretāre, kurai algu maksā Rīgas domē par domes priekšsēdētāja apkalpošanu, viņa nedomā, ka tā būtu varas resursu izmantošana priekšvēlēšanu aģitācijā.

Tiesa, raugoties uz visu šo priekšvēlēšanu kampaņu kokteili, reklāmas un sabiedrisko attiecību ekspertiem esot skumji un smieklīgi vienlaikus. Mediju eksperts Filips Rajevskis domā, ka šī kampaņa ir mazliet dīvaina.
Reklāmas eksperts Kaspars Rolšteins uzskata, ka šīs kampaņas blāvums skaidrojams ar bailīgumu.
Savukārt sabiedrisko attiecību konsultants Arnis Lapiņš šo kampaņu uzskata par ļoti garlaicīgu.
Visi trīs eksperti kā īpašu šīs kampaņas īpašību tomēr nosauc kompromatus un to parādīšanos skaidro ne tikai ar naudas trūkumu.

Dažas partijas atzīst, ka vēl pēdējās dienās plāno vēlētājiem piedāvāt kādu odziņu, bet vairums ir pilnīgi pārliecināti, ka īsi pirms vēlēšanu urnu atvēršanas ar papildu jaudu uzjundīs kompromatu ugunskurs.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas