Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +6 °C
Skaidrs
Piektdiena, 15. novembris
Undīne, Leopolds, Unda

Kāpēc eksperiments? Kāds mērķis?

Jau pirmajā dienā uz Dienas aicinājumu pieteikties par "aģentiem" skolās, nemaz nezinot eksperimenta būtību, laikraksta redakcijā sakrita lērums e-pasta vēstuļu. Taču drīz vien jauniešiem sekoja arī pedagogi, kurus gan neinteresēja kļūt par aģentiem, bet noskaidrot, kas nu tagad būs. Diena pat "pieķēra" vienu aģentu, kurš eksperimenta būtību centās no-skaid-rot skolas vadības uzdevumā.

Drīz vien sekoja arī pedagogu arodbiedrības (LIZDA) pārstāvja vēstule, kurā paustas bažas, ka te "ož" pēc kaut kā neētiska, zīmīgi akcentējot frāzi: "ja skolēniem/vecākiem ir iebildumi pret konkrēta pedagoga darba kvalitāti, tad šī problēma sākotnēji ir jārisina skolā (direktors, vecāku padomes,) vai Izglītības Kvalitātes valsts dienestā."

Nometot noslēpumainības plīvuru, Diena izvēlas publiskot eksperimenta būtību pirms tā īstenošanas. Proti, "aģentu" uzdevums būtu skolās veikt mācību stundas audioierakstu, kas vēlāk tiktu nodotos izvērtēšanai pedagoģijas speciālistiem. Publikācijā par eksperi-men-ta secinājumiem nebūtu norādīts ne konkrētā pedagoga vārds, ne skola, kurā audio-ieraksts veikts.

Eksperimenta galvenais uzdevums ir raisīt sabiedrības diskusiju, kā paaugstināt izglītības kvalitāti Latvijā, un pievērst uzmanību tam, kas īsti notiek klasē, kad skolotājs aiz sevis aizver durvis. Kāpēc jaunieši nezina, kādēļ latvieši ir izvesti uz Sibīriju, kāpēc lielai daļai skolēnu tā nepatīk eksaktās zinības, kāpēc ir tik daudz otrgadnieku, kāpēc kopējais izglītības līmenis dažādu pētījumu kontekstā pēdējos gados vairs nepieaug? Skaidrs, ka eksperiments nedos tūlītēju atbildi uz šiem jautājumiem, bet dos ieskaitu, kādā veidā skolotāji strādā ar bērniem un ļaus spriest, vai tādā veidā mūsu bērni kļūst gudrāki. Vai, piemēram, tiek likts lietā modernas izglītības pamatprincips, ka pedagogs nav šefs, bet skolēns – dumjš bērnelis, ka viņu starpā jāvalda sadarbības modelim? Paši skolēni bieži vien mācību metodes nespēj novērtēt vai atstāstīt, savukārt skolotājiem visbiežāk netīk, ka kāds jaucas viņu darbā, turklāt vēl kaut ko cenšas pamācīt. Dienas uzdevums nav nomelnot un kritizēt, bet gan ekspertēt pedagogu sadarbību ar skolēniem.

Diena ir apsvērusi visas žurnālistiskās informācijas vākšanas metodes un iespējas, kādā veidā iegūt visprecīzāko skolotāju un skolēnu mācību procesa sadarbības atspoguļojumu, un izvēlējusies eksperimentu. Jo pat ja žurnālistam tiktu dota iespēja vērot mācību stundu klātienē, ir pamatotas šaubas, vai šādā veidā informācija ne-tik-tu "lauzta", proti, vai pe-da-gogs un skolēni būtu "patiesi" savās rīcībās.

Atbildot uz LIZDA bažām, vai te ir kas neētisks, var teikt drošu "nē". Pirmkārt, tāpēc, ka skolotāji un skolas netiks identificēti, otrkārt, ar šo komentāru tiek atklāta eksperimenta būtība un izklāstīts skolām, ar ko rēķināties, un treškārt, mērķis šajā gadījumā attaisno līdzekļus. Sabiedrībai ir tiesības vērtēt visus, kas iznāk uz "skatuves" – vai tās būtu filmas, teātra izrādes, žurnālisti, hokejisti vai skolotājs klases priekšā. Un ļoti jācer, ka daudzi pedagogi nevis baidīsies no šī audioieraksta, bet tieši otrādi - cerēs, ka tas notiks viņu mācību stundā, jo viņi spēj skolēniem būt vislabākie.

Top komentāri

Vija Sondore
V
Labvakar! Gribētos vaicāt- vai iecerētais "eksperiments" ir vēlme atgriezties padomju sistēmas laikos, kad ziņotāji čakli darīja savu darbu? Ja ir vēlme nevis noklausīties, bet metodiski pareizi izvērtēt pedagogu darbu, ir kompetenti speciālisti, kas ar to nodarbojas. Galu galā, var ierakstīt kaut visas stundas (līdzīgi ka zvanus, piem., uz 177 u.c.) , tad varēs izvērtēt arī skolēnu darbu stundās, attieksmi pret veicamajiem uzdevumiem, pedagogiem, bet par to ir oficiāli jābrīdina. Ir nepieciešams iepazīstināt ar pētījuma metodiskajiem kritērijiem, kā iegūtie materiāli tiks apstrādāti, lai būtu skaidri saprotams, ka tā nav sīkmanīga "lūrēšana pa atslēgas caurumu", lai "parādītu tiem sliktajiem un atpalikušajiem pedagogiem". Pretējā gadījumā tā būs, lai kā necenstos šo darbību nodēvēt "eksperimenta" rosinātāji, parasta noklausīšanās, kas vairāk par visu aizskars pašu "ziņotāju" pašcieņu. Nedaudz šausminoši, ka uz šadu rīcību tiek mudināti nepilngadīgi bērni, kuriem ne tikai nāksies pārkāpt skolu iekšējās kārtības noteikumus par to, ka stundās telefoniem jābūt izslēgtiem un jāatrodas somās, bet kuros tiks veicināta pārliecība, ka ar šādu rīcību viņi dara kaut ko atzīstamu, nevis cilvēka cieņu aizskarošu. Varbūt ir vērts sākt ar godājamā žurnālista/-es -idejas autora/-es darba ikdienu, eksperimenta kārtā slepus ierakstot viņa/-as runāto. Varbūt ideju varētu īstenot MK vai Saeimā- ir taču tik daudz trūkumu arī šajā jomā, un eksperiments paliek eksperiments. Vai varbūt vienkārši atvērt kādu no ētikas mācību grāmatām (derēs arī pavisam vienkāršas)... Cita starpā, var noderēt arī iedziļināšanās tēmā, kas ir makiavellisms, ja vien atliek laika. Lai veicas! Ar cieņu- Vija Sondore
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas