oktobrī. Tajās nav tieša aicinājuma balsot par Zaļo un zemnieku savienību (ZZS), kas par savu premjera kandidātu izvēlējusies Ventspils mēru Aivaru Lembergu, taču tiek slavināta Ventspils pašvaldība. Neizlēmušos ir vieglāk ietekmēt, īpaši, ja nedod tiešas norādes, par kuru sarakstu balsot, saka reklāmisti, tomēr sociologs Aigars Freimanis domā, ka lielu uzrāvienu ZZS minētās reklāmas nedos, jo cilvēku attieksme pret A.Lembergu jau izveidojusies ilgākā laikā.
Reklāmas ziņo, ka vairāk nekā 90% ventspilnieku atbalsta Ventspils vietvaras darbu un, mazliet parodējot organizācijas Pilsētai un pasaulei izvietotās A.Lemberga antikampaņas reklāmas, potenciālajam vēlētājam pasaka, ka Ventspils vadība netur ļaunu prātu un par spīti antireklāmai turpinās strādāt.
«Protams, ka kaut kādu efektu var panākt, jo ļoti daudz cilvēku nav izlēmuši, tādēļ lēmumam reklamēties līdz pēdējam brīdim ir savs racionālais grauds,» saka Latvijas Reklāmas asociācijas prezidents Andris Blaka. Viņam piekrīt reklāmas aģentūras Metro Leo Burnet valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols: «Tas vēl labāk iedarbojas, ja nedod tiešas norādes. Tas jau izmēģināts, vienalga, kādu servisu vai produktu reklamētu». Savukārt politoloģe un Sabiedrības par atklātību Delna politikas pētniece Līga Stafecka atgādina reklāmā minētos statistikas datus par atbalstu Ventspils pašvaldībai un teic, ka datu minēšana neizlēmušos ietekmē, un «cilvēks aiziet līdzi straumei un nobalso» par reklamēto partiju. Jāatgādina, ka Latvijas faktu 2.—4.oktobra aptauja liecina, ka 13,7% Latvijas balsstiesīgo iedzīvotāju nav izvēlējušies, par kuru partiju balsot.
Ja reklāmas tiek rādītas tikai pāris dienu pirms vēlēšanām, «viņi var trāpīt salīdzinoši nelielai auditorijas daļai,» domā A.Freimanis. Viņaprāt, ar konkrētajām reklāmām Ē.Stendzenieks drīzāk parāda, ka pilda solīto un Pa saulei pozitīvus vārdus saka arī par citas partijas, ne tikai par Ē.Stendzenieka reklāmas firmas Zoom! oficiālo klientu Latvijas Pirmās partijas (LPP) deputāta kandidātiem Ainaru Baštiku un Aināru Šleseru, vienlaikus viņus neapdraudot. Pagājušajā nedēļā jau parādījās reklāma par Tautas partijas kultūras ministri Helēnu Demakovu.
Reklāmas speciālisti gan neņemas spriest, vai pozitīvās Ventspils reklāmas pēdējā brīdī uzsāktas tādēļ, lai neapdraudētu LPP kandidātus, jo publiski nav zināms, vai LPP un ZZS auditorijas pārklājas. Ģ.Ozols pieļauj, ka reklāmisti sen jau izpētījuši, ka abu partiju auditorijas nepārklājas, līdz ar to Pa saulei var droši reklamēt abas partijas. «Tā ir manipulācija,» — tā Pa saulei Ventspils varas reklāmas vērtē L.Stafecka, bet Ģ.Ozols akcentē, ka tieši tādēļ vēlēšanu dienā reklāmas nebūtu pieļaujamas, jo «tas jau ir diezgan rupji».