Turklāt ne katram ceļu policistam ir iespēja reida laikā piekļūt datubāzēm, lai pārliecinātos, ka autovadītājam ir apdrošināšanas līgums. Vienīgais ceļu policijas biroja priekšnieka Edmunda Zivtiņa mierinājums — ja noformēts administratīvā pārkāpuma protokols par polises neesamību, soda nebūs.
Jau 2007.gada septembrī Ceļu satiksmes likumā tika atcelta prasība autovadītājiem uzrādīt OCTA polisi un no Administratīvo pārkāpumu kodeksa tika svītrota iespēja sodīt autovadītājus par to, ka viņiem tās nav līdzi.
Šā gada 1.jūnijā stājās spēkā jauna norma Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, kas dod iespēju internetā iegādāties OCTA epolisi. Līdz ar to papīra polise vairs nav obligāta, tai līdzi jābūt tikai tad, ja autovadītājs izbrauc no valsts. Policistam par apdrošināšanas līgumu jāpārliecinās, izmantojot datu bāzes. Tikai tad, ja nav ziņu par līgumu, policists var sastādīt protokolu.
"Šīs izmaiņas ierosinātas tādēļ, lai atvieglotu autovadītājiem iespējas iegādāties polises internetā, kā tas iespējams daudzās pasaules valstīs," Dienai paskaidro Inese Ozoliņa no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB). Tas administrē datubāzi par visiem apdrošināšanas līgumiem, un tā esot pieejama arī ceļu policistiem. Jūnijā internetā OCTA polises iegādājušies 1310 cilvēku, liecina LTAB dati. Taču, kad OMG Latvia jūlijā aptaujāja 912 cilvēku, lai noskaidrotu, vai ceļu policisti taujā pēc OCTA polises, noskaidrojās, ka 6% aptaujāto tā ir prasīta.
Viens no ceļu policistu aizturētajiem ir bijusi ERGO Latvija valdes locekle Evija Čīma. Viņas mašīna apturēta Rīgā īsi pirms Jāņiem, un policisti prasījuši uzrādīt OCTA polisi, uz ko autovadītāja atbildējusi — no 1.jūnija tai nav jābūt līdzi. "Mums izvērtās diskusija augstos toņos, jo policists teica, ka apdrošinātāji paši izstrādā noteikumus un policistiem tie nav jāņem vērā," Dienai stāsta E.Čīma. "Tā kā viņš bija gatavs tūliņ pat sastādīt administratīvā pārkāpuma protokolu, parādīju OCTA polisi, kas man bija līdzi. Tad policists piebilda — kamēr priekšniecība nebūs viņam pateikusi, ka ir mainīta likumdošana, viņš turpinās pieprasīt polises."
E.Zivtiņš atzīst, ka ir ceļu policisti, kas prasa polises, jo satiksmes noteikumi palikuši nemainīti. Nav zināms, cik no 1.jūnija ir ceļu policistu noformēto protokolu par to, ka nav OCTA polises, bet visos gadījumos, kad noslēgts apdrošināšanas līgums, protokols tiek anulēts un sods nav jāmaksā. Jautāts, vai ceļu policisti nevar datubāzē pārliecināties, ir līgums vai nav, E.Zivtiņš atzīst, ka reidu laikā ne vienmēr ir pieejamas datubāzes.
"No paziņu stāstītā secinu, ka vairākums mīļā miera labad, lai nebūtu diskusiju ar policistiem, ņem līdzi," saka Evija Čīma.
***
Ar OCTA saistītās izmaiņas
OCTA polisi var pirkt gan klātienē, gan internetā, iegādātojies tā dēvēto epolisi
OCTA elīgums ir derīgs bez apdrošināšanas polises veidlapas formā, tādēļ tā vairs nav jāved līdzi. Taču, dodoties ārpus Latvijas, polisei jābūt līdzi
Par apdrošināšanas līguma esamību var pārliecināties www.ltab.lv
Ceļu satiksmes negadījumā, kad jāsastāda saskaņotais protokols, autovadītājam jāzina apdrošinātājs un polises numurs
Informācija: LTAB valdes priekšsēdētāja vietniece Baiba Gribuste