Eksperti atšķirīgi vērtē šādu atbalstu Latvijas ekonomikas sildīšanai. Izdevniecības “Žurnāls Santa” galvenā redaktore Santa Anča teic, ka ideja par šādas akcijas rīkošanu radusies, cenšoties saprast, ko katrs Latvijas pilsonis var darīt krīzes situācijā. Viņasprāt, Latvijā šobrīd nepieciešamas pozitīvas izjūtas un atbalsts, lai nepārņemtu bezcerība. “Gribam, lai būtu kopības un pleca sajūta,” tā S.Anča. Viņa skaidro, ka akcijas galvenā ideja ir ietekmēt cilvēku paradumus. “Es ceru, ka tad, kad cilvēks ieies lielveikalā pirkt pārtiku, viņš atcerēsies ideju “Sasildīsim Latviju!”, un izdarīs izvēli par labu Latvijas precei,” Diena.lv sacīja S.Anča. Aicinājumu “Sasildīsim Latviju” izteiks arī sabiedrībā pazīstami cilvēki. Žurnālos tiks publicēts Latvijas Bankas prezidenta Ilmāra Rimšēviča aicinājums, akcijā izteiksies uzņēmējs Uldis Pīlēns. Piekritusi ir arī Valsts kontroliere Inguna Sudraba. Akcijai piesaistīti arī Valsts prezidenti – Guntis Ulmanis, Vaira Vīķe – Freiberga un Valdis Zatlers. Prezidenti žurnālos publicētajā attēlā, redzami apvilkuši T-kreklus uz kuriem ir svītru kods. V. Zatlers žurnālam saka: “Esmu secinājis, ka Latvijā piedāvātajām precēm un pakalpojumiem ir sava īpaša “rozīnīte”, kas veido mūsu dzīves stilu, veicina valsts atpazīstamību ārpus tās robežām un, pats galvenais, ar ko mēs visi Latvijas iedzīvotāji varam lepoties.” Eksprezidente V.Vīķe – Freiberga savukārt aicina domāt un rīkoties pēc labākās sirdsapziņas, lai ar mūsu darbu un apņēmību Latvija atkal kļūst par veiksmes stāstu. Eksprezidents Guntis Ulmanis skaidro, ka akcijā piedalās, jo nostrādājis politiskās atbildības moments. “Uzskatu, ka viens no svarīgākajiem jautājumiem šobrīd, krīzes situācijā ir panākt, lai Latvijas ražošana attopas,” teic Ulmanis. Viņš uzskata, nedrīkst ražot vienalga ko, bet jāražo preces ar kurām var konkurēt pasaulē. “Man kā latvietim gribas, lai Latvijas produkcijas būtu daudz vairāk un lai tā būtu labāka, lai vairāk tiktu atbalstīti pašmāju ražotāji.” Viņš aicina visus ar praktisku darbību atbalstīt Latvijas uzņēmējus.Tam, ka šāda akcija var būt atbalsts ekonomikas sildīšanai, piekrīt arī Swedbank vadošais sociālekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš. Viņaprāt, laikā, kad ekonomikā ir liels bezdarbs un samazināti resursi, svarīgi ir izvēlēties Latvijas preci. “Pirms pāris gadiem bija vienalga vai pircējs izvēlas Latvijas preci. Ja cilvēki pirka vairāk Latvijas preču, ekonomika tam spēja pielāgoties un sāka ražot vairāk eksportam. Šobrīd ar pieprasījumu eksporta tirgū ir pagrūti, un Latvijā pieprasījums ir samazinājies,” skaidro P.Strautiņš. Ekonomists Uldis Osis vērtēja, ka šāda akcija nedos vērā ņemamu ekonomisko ieguvumu, taču krīzes apstākļos protekcionisms nav nosodāms. Pretējās domās par vietējo preču reklamēšanu ir Ārvalstu investoru padomes vadītājs Latvijā Andris Lauciņš. Viņš uzsver, ka jebkādas protekcionisma izpausmes neveicina ekonomikas attīstību, īpaši krīzes apstākļos, un tas krīzi tikai padziļina. “Šādas darbības ir pretējas atvērtas ekonomikas principam, turklāt tādējādi mēs veicinām neefektīvu ražotāju saglabāšanu uz sabiedrības rēķina, kas nozīmē, ka ekonomikas atkopšanos mēs tikai attālinām.” Turklāt, pēc Lauciņa teiktā, Latvijā jau tagad ir viens no augstākajiem procentiem vietējo ražojumu izmantošanā pārējo Eiropas Savienības valstu vidū, un “mēs jau tagad esam maksimāli protekcionisti”.
“Santas” žurnālu akcijā saskata neveselīgu protekcionismu
Izdevniecība “Žurnāls Santa” uzsākusi akciju “Sasildīsim Latviju!”. Tajā Latvijas iedzīvotāji tiek aicināti pielikt savu roku Latvijas ekonomikas sildīšanā, izvēloties Latvijas preces un pakalpojumus. Akcijas laikā 19 žurnālos tiks stāstīts par Latvijā ražotājiem produktiem, latviešu un ārvalstu uzņēmējiem.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.