Tiešām krīze? Partijām bijusi otra dārgākā priekšvēlēšanu kampaņa
"Salīdzinājumā ar iepriekšējo pašvaldību kampaņu summas ir pieaugušas vairāk nekā divas reizes," Dienai teica nevalstiskās organizācijas Providus analītiķe Iveta Kažoka, kura pēta partiju finanses. "Vissatraucošākais secinājums ir tāds, ka paaugstinātie izdevumu griesti rada iespēju tiem pietuvoties ļoti mazam partiju skaitam un naudu kampaņām ziedo tikai šaurs loks. Lielais limits dzen partijas meklēt sponsorus gandrīz par jebkuru cenu," uzskata I.Kažoka.
Kampaņai visvairāk iztērējušo partiju sarakstā pārsteigumu nav. Pirmajā vietā ir LPP/LC, kuras Rīgas mēra kandidāta Aināra Šlesera reklāmas dominēja mediju telpā, pastkastītēs un uz plakātiem ielās. LPP/LC iztērējusi Ls 632 907. Jau vēstīts, ka lielākie partijas finansētāji ziedojumu ceļā ir gan Aināra Šlesera agrākais biznesa partneris Viesturs Koziols, gan azartspēļu biznesmenis Jānis Dāvis, gan SIA NĪA prezidents Vilis Pekstiņš, kura firma būvēja jauno pasta šķirošanas kompleksu pie lidostas, Rietumu bankas vadība, Kirovs Lipmans u.c. Cits ievērojams naudas avots ir būvnieki, kas dažādos projektos startējuši kopā ar Skonto būvi.
Otrā dārgākā kampaņa bijusi Tautas partijai — Ls 569 131, kura nespēja Rīgā iegūt nevienu vietu, bet reģionos ir pārstāvēta labi. Viena deputāta vieta pašvaldībās tai ir izmaksājusi gandrīz par Ls 2500 mazāk nekā LPP/LC — Ls 2736.
Trešajā vietā ierindojas Jaunais laiks, kam kampaņa izmaksāja Ls 440 286, viena deputāta vieta — Ls 2559. Visdārgāk samaksājuši tēvzemieši, ko vēlētāji "izmeta" no Rīgas domes, bet katra vieta pārējās pašvaldībās izmaksājusi Ls 4959.
Šajās vēlēšanās partijas varēja kampaņām tērēt divreiz vairāk nekā iepriekš — lielākais limits bija tuvu pusmiljonam latu, un individuālo ziedojumu apjoms ir palielināts līdz Ls 18 000 gadā. Pēc I.Kažokas aplēsēm, no lielajām partijām tuvu griestiem ir LPP/LC un TP. No mazajām tos pārsniegušas divas — Latvijai un Ventspilij, kas reklāmām iztērējusi Ls 8591 — KNAB noteiktais limits bijis Ls 7562—, un Sociālā taisnīguma partija, kas iztērējusi Ls 63 929 atļauto Ls 24 000 vietā.
Pēc pētnieces vārdiem, viena no šo vēlēšanu mācībām ir jautājums, vai jaunie kampaņu griesti nav pārāk augsti, jo tas, ka tik lielu limitu pa spēkam sasniegt ir tikai dažām partijām, neveicina vienlīdzīgu konkurenci un spiež meklēt sponsorus par katru cenu, bet iepriekšējos partijas regulāri pārkāpa. "Īstais skaitlis ir kaut kur pa vidu," viņa sacīja. No šī gada kampaņu griestos vairs neieskaita virkni izdevumu, piemēram, vēlēšanu kampaņu sagatavošanu (kas teorētiski būtu reklāmas aģentūru darba samaksa), savu avīžu drukāšanu, videomateriālu un plakātu izgatavošanu u.c.
No partiju deklarācijām redzams, ka tarifi ievērojami atšķiras. Piemēram, LPP/LC par kampaņas plānošanu un organizēšanu, ko darīja Ērika Stendzenieka uzņēmums, samaksājusi Ls 12 924, TB/LNNK — Ls 26 992, bet ZZS un Tautas partija attiecīgi daudz vairāk — Ls 39 756 un Ls 52 300.
KNAB savus secinājumus par to, vai kāda no partijām ziedojumu vākšanā un kampaņas tēriņos pārkāpusi likumu, paziņos pēc pārbaužu beigām, kas parasti ilgst vairākus mēnešus.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.