Valsts kontrole (VK) izvērtēs, kā Latvijā ir izveidota vispārējās izglītības sistēma no 1. līdz 12. klasei, intervijā "Latvijas Avīzei" sacījusi Latvijas valsts kontroliere Inguna Sudraba.
Pārbaudē tiks vērtēts, vai izglītības sistēma ir pilnīga, kādas kuram tajā ir funkcijas un kāda ir atbildība. "Izzināsim, kā sistēma ir būvēta, sākot no mērķu definēšanas un beidzot ar rezultātu pārbaudi."
"Izglītības un zinātnes ministrijā viss ir ļoti sadrumstalots. Ir dažādi starptautiskie pētījumi par izglītības kvalitāti, ir centralizētie eksāmeni, ir gala pārbaudījuma darbi utt., bet nav redzama vienota sistēma, lai apkopotu to visu un paskatītos, kas jāmaina mācību programmās, metodēs vai vēl kur. Varbūt šajā sistēmā ir pārrāvumi, trūkumi vai dublēšanās, varbūt liekas un formālas darbības?" sacījusi Sudraba.
"Piemēram, intervējām rajona izglītības pārvaldes vadītāju, ilggadēju praktiķi, un viņš vērsa uzmanību uz to, kā notiek skolas direktora apstiprināšana amatā. Pašvaldība organizē konkursu un izraugās labāko no kandidātiem. Pēc tam direktoru apstiprina Izglītības un zinātnes ministrija, kaut gan šo cilvēku dzīvē nav pat redzējusi. Tā taču ir absolūta formalitāte jeb lieks posms," turpinājusi valsts kontroliere.
Trīs būtiskie jautājumi, kurus vērtēšot VK, būšot, kāds ir izglītības saturs, kādas ir metodes un kādi ir tie, kuri māca - kāda ir pedagogu kvalifikācija. Tikšot arī skaidrots, vai skolotājam ir iedots viss, lai viņš varētu labi mācīt.
Šo revīziju VK ieplānojusi tāpēc, ka, pēc Sudrabas domām, Latvija kļūst mazāk konkurētspējīga un "kaut kas šajā sistēmā nestrādā". "Bērnam tiek iedotas zināšanas, bet mazāk - prasmes un motivācija sevi realizēt dzīvē," vērtējumu sniegusi valsts kontroliere.
"Pārbaudīsim, vai Izglītības un zinātnes ministrijai, pedagogu atalgojumam un izglītības politiku veidojošām institūcijām iedotā nauda patiešām ir izlietota, lai mums būtu efektīva, konkurētspējīga izglītības sistēma," sacījusi Sudraba.