Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Rīgas satiksme nespēj palaist plaši izreklamēto ar ūdeņradi darbināmo trolejbusu projektu

Jau vairākus gadus Rīgas satiksme un pašvaldība lepojušās par plāniem ieviest pilsētā ūdeņraža sabiedrisko transportu. Ar ūdeņradi darbināmajiem trolejbusiem jau pērn rudenī vajadzēja kļūt par Rīgas kā inovāciju pilsētas simbolu, taču tas nav noticis, jo 16 miljonus eiro vērtais projekts ir iestrēdzis, vēsta TV3 raidījums Nekā personīga.

Novembrī uz Rīgā atveda pirmo vienu miljonu vērto trolejbusu, taču līdz šim tas no depo joprojām nav izbraucis. Projektu solīja pabeigt pavasarī, tad vasarā, tagad jau trolejbusu parādīšanos ielās sola tikai rudenī. Projektu kavē tehniskas ķibeles. Var izrādīties, ka vēl pamatīgāk ūdeņraža trolejbusu projektu nobremzēs nesakārtoti likumi.

"Šogad Rīgas satiksme plāno atvērt pirmo Austrumeiropā ūdeņraža ražošanas un uzpildes staciju. Kas būs paredzēta gan sabiedriskā transporta vajadzībām, gan privāto mašīnu uzpildei. Rīgā jau notiek ar ūdeņradi darbināmo sabiedriskā transporta testi un drīz tie sabiedriskā transporta līdzekļi parādīsies Rīgas ielās un rīdzinieki tos varēs izmantot," partijas Saskaņa kongresā solīja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks.

Pirms vairāk nekā diviem gadiem Rīgas Satiksme paziņoja par saviem ambiciozajiem plāniem rīdziniekus pārvadāt ar ūdeņradi darbināmos trolejbusos. Patlaban ūdeņraža uzpildes stacijas ēka ir uzbūvēta, iekārtas ir atvestas, taču teritoriju joprojām apjož žogs un zālāja vietā aug nezāles. 

Rīga pirmā izvēlējās ieviest ar ūdeņradi darbināmos trolejbusus. Tā varēja piesaistīt Eiropas naudu, kas paredzēta inovācijām. Nekur citur pasaulē neviens vēl nebija iedomājies, ka trolejbusam var uzmontēt ūdeņraža iekārtu, kas ražos elektrību. Lai gan Eiropas ierēdņiem ideja likās atbalstāma, projekta efektivitāti apšauba zinātnieki. 

Trolejbusam taču ir kontakttīkls. Man nav skaidrs, kāpēc būtu vajadzīgs ar ūdeņradi darbināms trolejbuss. Autobuss – jā. [..] Es neredzu, ka tas atmaksātos, ja tas gabals ( lai pārvietotos pa pilsētu bez trolejbusa stangām) ir relatīvi neliels, tad tie varētu būt vienkārši litija akumulatori, kas jau ir dārgi, bet noteikti ir lētāki par ūdeņraža degvielas šūnu, " izteicies Rīgas Tehniskās universitātes Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes dekāns, inženierzinātņu doktors, profesors Oskars Krievs.

Baraņņika pārliecību, ka projekts ir pamatots, tas nemazina.

"Absolūti pamatots. Atkārtošu to, ka mēs vēlreiz pasvītrosim, ka tas ir testa projekts arī priekš Rīgas un trolejbuss ir ņemts, jo trolejbuss var darboties gan kā parastais trolejbuss ar vadu palīdzību, gan kā transportlīdzeklis ar ūdeņraža degšanu. Elektriskais dzinējs, kas darbināms ar ūdeņraža degšanu. Līdz ar to mēs to ūdeņražu aprīkojumju testēsim, sliktākajā gadījumā, kam es neticu, sliktākajā gadījumā mums paliks trolejbusi, kuri kalpos Rīgas ielās," viņš izteicies.

2016.gada pavasarī Rīgas satiksme īpaši sasauktā preses konferencē paziņoja, ka par 16 miljoniem eiro būvēs ūdeņraža uzpildes staciju Vienības gatvē un pirks desmit trolejbusus. Astoņus miljonus maksās Eiropa, astoņus - Rīgas satiksme. Projektu solīja pabeigt līdz 2017. gada rudenim.

Būvniecībai Rīgas satiksme izvēlējās firmas Velve un SIA Hydrogenis apvienību. Velve būvē sienas, bet Hydrogenis atbild par ūdeņraža ražošanu, uzglabāšanu un uzpildi. Firmas pie darba ķērās pagājušā gada pavasarī.  15. maijā Rīgas domes un uzņēmuma vadība svinīgi iemūrēja kapsulu stacijas pamatos.  Septembrī jau gandrīz gatavo staciju apmeklēja arī Nils Ušakovs. Divus mēnešu vēlāk viņš savā tvitera kontā ziņoja par pirmā trolejbusa piegādi.

Tomēr plāni nepiepildījās. Miljonu vērtais trolejbuss tika nolikts parkā un tur arī palika gaidīt pavasari. Pēc Nekā personīga ziņām, ziemā ar trolejbusu noticis incidents. Rīgas satiksmes darbinieku neuzmanības dēļ trolejbusam  gandrīz sabojāts dārgais ūdeņraža dzinējs. Konkursa nolikumā bija prasība, ka trolejbusam jāiztur -40 grādu aukstums. Taču ūdeņraža iekārta ir daudz vārīgāka un to var sabojāt, ja temperatūra pazeminās zem +5 grādiem, tāpēc trolejbusam nepārtraukti jābūt pieslēgtam elektrībai. 

ROLANDS KATKĒVIČS

"Nebija vienkārši izlasījuši instrukciju, instrukcija bija. Mēs to uzzinājām momentāli, tāpēc ka mums trolejbuss ziņo par sevi katru minūti katru sekundi, kas ar viņu notiek," izteicies uzņēmuma Solaris Bus&Coach Latvija vadītājs darbam ar klientiem Baltijas valstīs Rolands Katkēvičs.

Šā gada martā Nekā personīga novēroja, kā speciālisti mēģina pievienot trolejbusu ūdeņraža uzpildes tankam. Process acīmredzami nesekmējās un eksperimentētāji centās aizgaiņāt Nekā personīga filmēšanas grupu.

Rīgas Satiksmē atzīst, ka ir problēmas ar ūdeņraža uzpildīšanu. To nevar izdarīt pietiekami ātri un droši. No gada sākuma uzpildīšanu testē poļu trolejbusu ražotāji, nīderlandiešu un dāņu ūdeņraža iekārtu speciālisti.

"Laikam tas galvenais iemesls ir šī projekta unikalitāte kā tāda. Jo šāds te projekts, kas saistās ar ūdeņradi un trolejbusiem patiesībā ir pirmais pasaulē. Mācamies ne tikai mēs, bet arī Eiropa. Mēs esam informējuši Eiropu par visiem aizkavējumiem, kas saistīti ar projekta sarežģītību, Eiropa to ir sapratusi, nekādas sankcijas nav ieviesusi, nekādas sankcijas nesam ieviesuši arī mēs pret saviem partneriem, kas ar to nodarbojas," komentējis Rīgas satiksmes pārstāvis Viktors Zaķis.

Rīgas satiksmes sadarbības partneru eksperimenti ar ūdeņraža iedabūšanu trolejbusā var izrādīties nelikumīgi. Ūdeņradis ir bīstams – saskaroties ar skābekli, tas eksplodē. Ūdeņraža glabāšana un uzpildīšana notiek zem liela spiediena. Šādas iekārtas īpaši  jāuzrauga. Latvijai saistoši Eiropas noteikumi paredz, ka neatkarīgai inspekcijai ūdeņraža stacijas drošība jāpārbauda ne vien pirms nodošanas ekspluatācijā, bet vēl pirms tiek testēta transporta uzpildīšana. Rīgas satiksmes uzpildes stacijas būvētāji to nav ņēmuši vērā. 

Tomēr eksperimentētājus neviena iestāde nevar sodīt. Uzpildes stacijas ir Satiksmes ministrijas atbildība, taču tās izstrādātie un šī gada sākumā valdībā steigā pieņemtie noteikumi rada haosu.

"Nu, piemēram, tur ir minēts standarts, kuram ir jāatbilst šīm iekārtām, bet tajā standartā cita starpā ir paredzēts, ka iekārtas regulāri jāpārbauda inspicējošajām institūcijām, saskaņā ar nacionālajiem normatīvajiem aktiem, bet normatīvajos aktos nav nekādas prasības kā to darīt. Līdz ar to tāds apburtais loks faktiski sanāk," izteikusies Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa, piebilstot, ka legāli šos trolejbusus pašlaik uzpildīt un laist satiksmē nevarētu.

Šobrīd jau saražoti visi desmit Rīgas pasūtītie ūdeņraža trolejbusi. Deviņi atrodas Polijā pie ražotāja, kur gaida, kad Rīga būs gatava tos palaist ielās.

Top komentāri

M
M
Nekas, visas šmuces un eksplozijas nomazgās ar nanoūdeni.
Hm
H
Kārtējie nanotehnoloģiju autobusi. Cieti, bļe.
trusis nejaukais
t
Taatad principaa ir iespeejams Eiropas finanseejumam pieteikt projektu, kas nemaz neatbilst likumiem? Interesanti, kaa notiek sho projektu izveerteeshana? Po ponjatjijam? Ideja jau nav slikta, bet aciimredzot uudenjrazha uzglabaashanas biistamiiba noteikti ir iemesls, kaapeec tas nav realizeets jau ieprieksh. Veel vareetu spert veel vienu soli naakotnee un iepirkt trolejbusus ar iebuuveetu kodolreaktoru, kaa atomzemuudenees.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas