Jaunā sistēma visos pilsētas sabiedriskā transporta veidos sāks darboties nākamā gada martā.
Elektroniskā biļete ieguvusi jaunu nosaukumu e-talons, kam jākļūst par elektroniskās norēķinu sistēmas zīmolu. "Visi zinām, kas ir "e" – tās ir modernās tehnoloģijas. Tajā pašā laikā mēs neesam zaudējuši saikni ar pagātni un par to liecina vārds "talons"," nosaukuma izvēli skaidro SIA Rīgas satiksme valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens, piebilstot, ka šis nosaukums būs saprotams gan gados jauniem, gan veciem cilvēkiem.
Pieteikšanās - atšķirīga
Pieteikšanās kārtība e-talonam būs sekojoša. Pasažieriem, kas saņem atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā 50-100% apjomā, t.i. pensionāriem, daudzbērnu ģimeņu vecākiem, Černobiļas avārijas seku likvidatoriem u.c., būs jāpiesakās personalizētajam e-talonam, uz kura būs cilvēka fotogrāfija un dati. Lai to izdarītu būs jāaizpilda speciālas anketas, ko RS izsūtīts pa pastu laika posmā no 1.-5.oktobrim. Saņemot anketu, pasažierim būs jāpārbauda anketā iekļautā informācija un ar parakstu jāapstiprina, ka tā ir pareiza, anketai jāpievieno pēdējā gada laikā uzņemta fotogrāfija (3 x 4 cm) ar gaišu fonu un izmantojot aploksni apmaksātai atbildei, tā līdz 31.oktobrim bez maksas jānosūta RS.
Skolēnu un studentu vidū e-talonu lietotāju apzināšana notiks caur mācību iestādēm. Kā stāsta RS preses sekretāre Iluta Bērziņa, precīza pieteikšanās kārtība skolās un augstskolās būs zināma ne ātrāk par septembri un, iespējams, ka katras mācību iestāde pieeja e-talonu pieteikšanā atšķirsies.
Savukārt tie, kas atlaides nesaņem, bet vēlas savlaicīgi iegūt e-talonu, anketas varēs lejuplādēt internetā vai saņemt RS klientu apkalpošanas centros.
Būs biļešu automāti
Lai atvieglotu pieteikšanos e-talonam, no oktobra plānots atvērt RS klientu apkalpošanas centrus, kuros būs iespējams iegūt visu nepieciešamo informāciju par elektronisko biļeti un aizpildīt anketas, nofotografēties un bez maksas iegūt anketai nepieciešamo fotogrāfiju.
Ikvienam, kas būs pieteicies e-talonam, kartes pa pastu nosūtīs neilgi pirms elektroniskās norēķinu sistēmas darbības sākuma. Tiem, kas nebūs pieteikušies būs jāpērk biļetes vienam vai vairākiem braucieniem.
Pēc 1.marta iegādāties un papildināt e-talonu, kā arī nopirkt biļetes, iemaksājot skaidru naudu, sākotnēji būs iespējams arī 49 biļešu automātos visā pilsētā un citās tirdzniecības vietās. Personalizētās kartes būs iespējams papildināt arī ar bankas pārskaitījumu internetā.
Informēs par 350 tūkstošiem
Lai iedzīvotājus iepazīstinātu ar elektroniskās biļetes sistēmu, RS paredzējusi informēšanas kampaņu trijos posmos, stāsta I.Bērziņa. Pirmajā, notiks iepazīstināšana ar sistēmu un jauno zīmolu. Otrajā, informēšana par pieteikšanās procesu, lai veicinātu laicīgu pieteikšanos e-talonam un neradītu sajukumu. Trešajā, lietotāju apmācība no kartes papildināšanas līdz lietošanai sabiedriskajā transportā.
Patlaban
plānotās kampaņas izmaksas 350 000 latu, kuras ietilpst kopējās
projekta ieviešanas izmaksās. "Citu valstu pieredze liecina, ka tieši
informēšana un pārliecināšana ir veiksmīgas norēķinu maiņas viens no
būtiskākajiem elementiem," uzsver I.Bērziņa.
Izmaksas - 14 miljoni
Diena jau rakstīja, ka ieviešot elektronisko norēķinu sistēmu, tiks piedāvāti trīs biļešu veidi. Pirmais, plastikāta viedkarte, kas būs piemērota visiem, kas sabiedrisko transportu izmanto ik dienu. Otrais, viedbiļete 5 līdz 20 braucieniem, kas paredzēta tiem, kas sabiedrisko transportu izmanto retāk. Trešais, papīra biļete, ko varēs izmantot pilsētas viesi vai tie, kas nebūs paguvuši savlaicīgi papildināt viedkarti.
Gan plastikāta viedkartes, gan viedbiļetes būs aprīkotas ar mikroshēmu. Tās, iekāpjot sabiedriskajā transportā būs jāpietuvina elektroniskajam kartes lasītājam. Tādējādi brauciens tiks reģistrēts un pasažieris būs apmaksājis braucienu. Kartes lasītājs arī ziņos, kad biļete būs jāpapildina vai jānopērk jauna — ja uz lasītāja iedegsies sarkana lampiņa, tas nozīmēs, ka limits ir izsmelts un pasažierim braucienam būs jāpērk papīra biļete pie šofera, ja dzeltena lampiņa, tad nepieciešams papildināt viedkarti vai iegādāties jaunu viedbiļeti.
Sistēmas ieviešanas izmaksas ir 14 miljoni latu un ar finansēšanu, ieviešanu un apkalpošanu nodarbosies SIA Rīgas karte. 51% tā daļu pieder RS, savukārt atlikušie 49% ASV kompānijai Affiliated Computer Services, Inc.
[papildināta par informēšanas kampaņu]