Projekta nozīmību izjutīs arī citi pilsētas iedzīvotāji, jo blakus atradīsies galvaspilsētā pirmā park&ride (novieto un brauc tālāk ar sabiedrisko transportu) stāvvieta. Patlaban precīzas abu objektu izmaksas nav skaidras: dome lēš, ka multifunkcionālā kultūras centra būvniecība varētu izmaksāt 8 miljonus latu, bet stāvvieta — 25.
2009.gadā sāks būvēt šajā gadsimtā pirmo kultūras būvi Rīgā,
vienlaikus taps pirmā park&ride stāvvieta
Gadsimta celtne
"Ideja par jaunu kultūras centru dzima pirms vairākiem gadiem," stāsta
domes kultūras departamenta direktore Diāna Čivle. Bez sava kultūras
centra Latgales priekšpilsēta, kurā mīt ap 30% visu Rīgas iedzīvotāju,
palika 1999.gadā pēc kinoteātra Maska slēgšanas, kas vienīgais pildīja
tādas kā kultūras nama funkcijas.
Pērn izskanējušo priekšlikumu izveidot modernu multifunkcionālu centru
Maskā domnieki tomēr neatbalstīja. "Kopumā apskatījām deviņus zemes
gabalus un izvēlējāmies šo — Maskavas ielā, aiz Doles," saka Latgales
priekšpilsētas izpilddirektors Dmitrijs Pavlovs, paskaidrojot, ka tam
blakus ir Ķengaraga parks, kas atbilst atpūtas un kultūras videi.
"Tā būs pirmā šajā gadsimtā jaunceltā kultūras ēka Rīgā. Pēdējo reizi
kāda kultūras vajadzībām celta ēka ekspluatācijā tika nodota 1995.gadā
— tas bija centrs Imanta," projekta nozīmību uzsver D.Čivle.
Dziedāt, lasīt, klausīties
Kultūras centrs tiek dēvēts par multifunkcionālu, jo tajā būs gan lielā
zāle ar 600 skatītāju vietām, gan kamerzāle ar 100 skatītāju vietām un
nodarbību telpas (pulciņiem, amatierkolektīviem utt.), kā arī Rīgas
centrālās bibliotēkas filiāle ar 180 lasītāju vietām. "Bibliotēka būs
mūsdienīga izglītības, informācijas iegūšanas vieta. Tajā būs pieejams
bezmaksas internets, plašs, brīvpieejas grāmatu fonds un periodika, būs
arī īpaša pusaudžu nodaļa," stāsta Rīgas centrālās bibliotēkas
direktore Dzidra Šmite.
Iecerēts, ka multifunkcionālo kompleksu sāks būvēt 2009.gada sākumā,
atklājot to apmeklētājiem 2010.gada vasarā. "Pilsētas īpašumu un
privatizācijas lietu komiteja pieņēmusi lēmumu piešķirt projekta
izstrādei 300 000 latu. Šogad septembrī tiks izsludināts metu konkurss,
tā rezultāti būs novembrī, un jau nākamā gada janvārī ar uzvarētāju
slēgsim līgumu par tehniskā projekta izstrādi," prognozē firmas
Projektu vadības konsultants valdes loceklis Oļegs Burovs. Savukārt
D.Pavlovs sola drīzumā organizēt konkursu iedzīvotājiem par jaunā
centra nosaukumu.
Līdz būvniecības sākšanai pašvaldībai jāpaspēj veikt grozījumi pilsētas
attīstības plānā, kurā šī vieta atzīmēta kā daļēji tehniskās apbūves un
daļēji apstādījumu un dabas teritorija, tagad tajā jāiekļauj arī
publiskās apbūves iespēja.
Divi zaķi vienā
Līdzās kultūras centram pašvaldība iecerējusi būvēt otru galvaspilsētai
nozīmīgu objektu — pirmo park&ride autostāvvietu Rīgā. Domes
pārstāvji gan uzsver, ka tas būs tikai pilotprojekts, lai pārbaudītu,
cik liela ir cilvēku atsaucība. Īpašuma un privatizācijas lietu
komitejas priekšsēdētājs Andris Ameriks (LPP) skaidro, ka kultūras nama
vieta ļauj "nošaut divus zaķus — dienas laikā šī stāvvieta funkcionēs
kā park&ride, bet vakarā tā būs autostāvvieta tiem, kas dosies uz
kultūras centru." Plānots, ka stāvvieta būs piecstāvu, un tajā
vienlaicīgi varēs novietot no 1000 līdz 1200 automašīnām. To iecerēts
realizēt divās kārtās, katrā no tām izbūvējot 500—600 stāvvietu.
Tomēr sākumā tā tiks izveidota tikai kā vienkārša stāvvieta ar iežogotu
teritoriju un 300 automašīnu ietilpību. "Visās Rietumu valstīs tā dara
— no sākuma mazāk vietu, un tad, reaģējot uz cilvēku atsaucību, piebūvē
klāt," stāsta A.Ameriks. Turklāt pašvaldība vēl tikai domājot, kā
notiks visu Rīgā paredzēto park&ride sistēmas ieviešana,
autostāvvietu būvniecība un izmantošana.
Diena jau rakstīja, ka park&ride stāvvietas paredzētas aptuveni 20
pilsētas vietās. Nākamo, visticamāk, būvēs Juglā, kur būs pagarinātā
6.tramvaja maršruta galapunkts. "Neizslēdzam iespēju, ka park&ride
realizācijā izmantosim privātās publiskās partnerības modeli," piebilst
A.Ameriks.
Skaidrs gan esot viens — šīs stāvvietas būs bezmaksas.
Tukša vai pārpildīta
Maskavas ielu aiz Doles kā vietu pirmajai park&ride stāvvietai
Dienas aptaujātie eksperti uzskata par piemērotu. "Pirmkārt, tur ir
tramvaja galapunkts, tātad var pārsēsties uzreiz no auto sabiedriskajā
transportā, otrkārt, tas patlaban ir aktuālākais virziens no satiksmes
intensitātes puses," saka satiksmes eksperts Edmunds Bērziņš.
Satiksmes departamenta preses sekretāre Ieva Prauliņa apliecina, ka
"park&ride sistēmas ieviešana šajā virzienā ir ļoti būtiska
pilsētas centra atslogošanai, jo vidējā diennakts satiksmes intensitāte
Maskavas ielā pie Rīgas robežas ir 26 540 transportlīdzekļi diennaktī".
Taču, vai pie tādas intensitātes pietiks ar 300 stāvvietām, esot grūti
prognozēt, tāpēc arī pašvaldība veic šo pilotprojektu, teic A.Ameriks.
"Tas, ka tukšas stāvvietas nestāvēs, ir skaidrs. Pašvaldībai vismaz
teorētiski vajadzētu noteikt, cik varētu būt sākotnējais pieprasījums,
varbūt vajadzēs 500 nevis 300," domā E.Bērziņš. Piemēram, t/c Domina
stāvvietā ietilpst 2000 auto, un ik dienu aizņemtas esot divas
trešdaļas. T/c Mols stāvvieta ar 600 vietām arī neesot tukša, taču ne
pārpildīta.
Atstās, ja būs ātrāk
Ikdienā pa Maskavas ielu braucošie autovadītāji apliecina gatavību
turpmāk savu auto atstāt park&ride stāvvietā, minot vairākus
nosacījumus.
Marta, kas no Ikšķiles brauc uz Rīgu strādāt katru dienu, saka, ka
turpinātu ceļu ar tramvaju tikai tad, ja tramvajs tiešām brauktu ātrāk
nekā viņa ar mašīnu. Arī Ogrē dzīvojošajam Guntim ir prasība, lai
tramvajs aizgādā galapunktā ātrāk un lai maršruti tiktu pagarināti,
piemēram, lai no Doles varētu nokļūt uz Pārdaugavu bez pārsēšanās. Abi
autovadītāji arī uzsver, ka stāvvietai obligāti jābūt bezmaksas.
Jā, jā, jāspiež uz ekonomiskiem līdzekļiem, domā arī ekonomists Māris
Bērziņš: "Stāvvieta par velti, iebraukšana centrā — lats. Tas stimulētu
izmantot sabiedrisko transportu un atstāt mašīnas ārpus pilsētas."