Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +6 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Park&ride stāvvietas. Būs kur dejot un novietot auto

Atstāj mašīnu stāvvietā vai no pašas mājas atsoļo līdz kultūras centram uz kādu koncertu, balli vai deju mēģinājumu. Nav jau nekas īpašs. Taču Latgales priekšpilsētas iedzīvotājiem šāda iespēja ir liegta — jau vairākus gadus viņiem nav sava kultūras centra. Izlocīt kājas uz deju grīdas paši savā kultūras namā viņi beidzot varēs pēc trim gadiem, kad Rīgas dome (RD) iecerējusi tukšajā zemesgabalā Maskavas ielā aiz lielveikala Dole uzbūvēt multifunkcionālu centru.

Projekta nozīmību izjutīs arī citi pilsētas iedzīvotāji, jo blakus atradīsies galvaspilsētā pirmā park&ride (novieto un brauc tālāk ar sabiedrisko transportu) stāvvieta. Patlaban precīzas abu objektu izmaksas nav skaidras: dome lēš, ka multifunkcionālā kultūras centra būvniecība varētu izmaksāt 8 miljonus latu, bet stāvvieta — 25.

2009.gadā sāks būvēt šajā gadsimtā pirmo kultūras būvi Rīgā,
vienlaikus taps pirmā park&ride stāvvieta


Gadsimta celtne


"Ideja par jaunu kultūras centru dzima pirms vairākiem gadiem," stāsta domes kultūras departamenta direktore Diāna Čivle. Bez sava kultūras centra Latgales priekšpilsēta, kurā mīt ap 30% visu Rīgas iedzīvotāju, palika 1999.gadā pēc kinoteātra Maska slēgšanas, kas vienīgais pildīja tādas kā kultūras nama funkcijas.

Pērn izskanējušo priekšlikumu izveidot modernu multifunkcionālu centru Maskā domnieki tomēr neatbalstīja. "Kopumā apskatījām deviņus zemes gabalus un izvēlējāmies šo — Maskavas ielā, aiz Doles," saka Latgales priekšpilsētas izpilddirektors Dmitrijs Pavlovs, paskaidrojot, ka tam blakus ir Ķengaraga parks, kas atbilst atpūtas un kultūras videi.

"Tā būs pirmā šajā gadsimtā jaunceltā kultūras ēka Rīgā. Pēdējo reizi kāda kultūras vajadzībām celta ēka ekspluatācijā tika nodota 1995.gadā — tas bija centrs Imanta," projekta nozīmību uzsver D.Čivle.

Dziedāt, lasīt, klausīties


Kultūras centrs tiek dēvēts par multifunkcionālu, jo tajā būs gan lielā zāle ar 600 skatītāju vietām, gan kamerzāle ar 100 skatītāju vietām un nodarbību telpas (pulciņiem, amatierkolektīviem utt.), kā arī Rīgas centrālās bibliotēkas filiāle ar 180 lasītāju vietām. "Bibliotēka būs mūsdienīga izglītības, informācijas iegūšanas vieta. Tajā būs pieejams bezmaksas internets, plašs, brīvpieejas grāmatu fonds un periodika, būs arī īpaša pusaudžu nodaļa," stāsta Rīgas centrālās bibliotēkas direktore Dzidra Šmite.

Iecerēts, ka multifunkcionālo kompleksu sāks būvēt 2009.gada sākumā, atklājot to apmeklētājiem 2010.gada vasarā. "Pilsētas īpašumu un privatizācijas lietu komiteja pieņēmusi lēmumu piešķirt projekta izstrādei 300 000 latu. Šogad septembrī tiks izsludināts metu konkurss, tā rezultāti būs novembrī, un jau nākamā gada janvārī ar uzvarētāju slēgsim līgumu par tehniskā projekta izstrādi," prognozē firmas Projektu vadības konsultants valdes loceklis Oļegs Burovs. Savukārt D.Pavlovs sola drīzumā organizēt konkursu iedzīvotājiem par jaunā centra nosaukumu.

Līdz būvniecības sākšanai pašvaldībai jāpaspēj veikt grozījumi pilsētas attīstības plānā, kurā šī vieta atzīmēta kā daļēji tehniskās apbūves un daļēji apstādījumu un dabas teritorija, tagad tajā jāiekļauj arī publiskās apbūves iespēja.

Divi zaķi vienā


Līdzās kultūras centram pašvaldība iecerējusi būvēt otru galvaspilsētai nozīmīgu objektu — pirmo park&ride autostāvvietu Rīgā. Domes pārstāvji gan uzsver, ka tas būs tikai pilotprojekts, lai pārbaudītu, cik liela ir cilvēku atsaucība. Īpašuma un privatizācijas lietu komitejas priekšsēdētājs Andris Ameriks (LPP) skaidro, ka kultūras nama vieta ļauj "nošaut divus zaķus — dienas laikā šī stāvvieta funkcionēs kā park&ride, bet vakarā tā būs autostāvvieta tiem, kas dosies uz kultūras centru." Plānots, ka stāvvieta būs piecstāvu, un tajā vienlaicīgi varēs novietot no 1000 līdz 1200 automašīnām. To iecerēts realizēt divās kārtās, katrā no tām izbūvējot 500—600 stāvvietu.

Tomēr sākumā tā tiks izveidota tikai kā vienkārša stāvvieta ar iežogotu teritoriju un 300 automašīnu ietilpību. "Visās Rietumu valstīs tā dara — no sākuma mazāk vietu, un tad, reaģējot uz cilvēku atsaucību, piebūvē klāt," stāsta A.Ameriks. Turklāt pašvaldība vēl tikai domājot, kā notiks visu Rīgā paredzēto park&ride sistēmas ieviešana, autostāvvietu būvniecība un izmantošana.

Diena jau rakstīja, ka park&ride stāvvietas paredzētas aptuveni 20 pilsētas vietās. Nākamo, visticamāk, būvēs Juglā, kur būs pagarinātā 6.tramvaja maršruta galapunkts. "Neizslēdzam iespēju, ka park&ride realizācijā izmantosim privātās publiskās partnerības modeli," piebilst A.Ameriks.

Skaidrs gan esot viens — šīs stāvvietas būs bezmaksas.

Tukša vai pārpildīta


Maskavas ielu aiz Doles kā vietu pirmajai park&ride stāvvietai Dienas aptaujātie eksperti uzskata par piemērotu. "Pirmkārt, tur ir tramvaja galapunkts, tātad var pārsēsties uzreiz no auto sabiedriskajā transportā, otrkārt, tas patlaban ir aktuālākais virziens no satiksmes intensitātes puses," saka satiksmes eksperts Edmunds Bērziņš.

Satiksmes departamenta preses sekretāre Ieva Prauliņa apliecina, ka "park&ride sistēmas ieviešana šajā virzienā ir ļoti būtiska pilsētas centra atslogošanai, jo vidējā diennakts satiksmes intensitāte Maskavas ielā pie Rīgas robežas ir 26 540 transportlīdzekļi diennaktī". Taču, vai pie tādas intensitātes pietiks ar 300 stāvvietām, esot grūti prognozēt, tāpēc arī pašvaldība veic šo pilotprojektu, teic A.Ameriks.

"Tas, ka tukšas stāvvietas nestāvēs, ir skaidrs. Pašvaldībai vismaz teorētiski vajadzētu noteikt, cik varētu būt sākotnējais pieprasījums, varbūt vajadzēs 500 nevis 300," domā E.Bērziņš. Piemēram, t/c Domina stāvvietā ietilpst 2000 auto, un ik dienu aizņemtas esot divas trešdaļas. T/c Mols stāvvieta ar 600 vietām arī neesot tukša, taču ne pārpildīta.

Atstās, ja būs ātrāk


Ikdienā pa Maskavas ielu braucošie autovadītāji apliecina gatavību turpmāk savu auto atstāt park&ride stāvvietā, minot vairākus nosacījumus.

Marta, kas no Ikšķiles brauc uz Rīgu strādāt katru dienu, saka, ka turpinātu ceļu ar tramvaju tikai tad, ja tramvajs tiešām brauktu ātrāk nekā viņa ar mašīnu. Arī Ogrē dzīvojošajam Guntim ir prasība, lai tramvajs aizgādā galapunktā ātrāk un lai maršruti tiktu pagarināti, piemēram, lai no Doles varētu nokļūt uz Pārdaugavu bez pārsēšanās. Abi autovadītāji arī uzsver, ka stāvvietai obligāti jābūt bezmaksas.

Jā, jā, jāspiež uz ekonomiskiem līdzekļiem, domā arī ekonomists Māris Bērziņš: "Stāvvieta par velti, iebraukšana centrā — lats. Tas stimulētu izmantot sabiedrisko transportu un atstāt mašīnas ārpus pilsētas."

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas