Vienojas par vilcienu papildreisiem un vienotu biļeti, būs arī jauni maršruti.
Valsts ir gatava palīdzēt galvaspilsētai cīņā ar sastrēgumiem. Tas ir galvenais Rīgas domes pirmdien rīkotajā satiksmes konferencē Rīga krustcelēs izskanējušais jaunums. Šī palīdzība pārsvarā izpaudīsies valsts līdzfinansējumā lielo satiksmes objektu būvniecībā, pasažieru vilcienu kustības attīstībā un integrēšanā pilsētas transporta sistēmā, ko katrs no mums izjutīs jau tuvākajā nākotnē. Tikmēr pašvaldība pati ir apņēmības pilna pieņemt vairākus nepopulārus lēmumus. Proti, samazināt stāvvietu skaitu pilsētas centrā, ierīkot speciālas joslas sabiedriskajam transportam, mainīt iebraukšanas kārtību Vecrīgā (tajā dzīvesvietu deklarējuši četras reizes vairāk cilvēku, nekā tas ir patiesībā), kā arī ieviest bargākus sodus, jo pašreizējie neattur cilvēkus izdarīt pārkāpumus.
Sliedes līdz lidostai
Ideja iekļaut dzelzceļu Rīgas transporta sistēmā nav jauna - uz to Dienai iepriekš norādīja vairāki satiksmes eksperti, jaunums ir pašvaldības un Satiksmes ministrijas apņēmība to īstenot. Pirmās pārmaiņas tiks ieviestas šā gada maijā. Pirmkārt, jebkurš dzelzceļa biļešu kasēs varēs iegādāties vienoto vilcienu un Rīgas sabiedriskā transporta biļeti. Otrkārt, vasaras sezonā maršrutā Rīga-Priedaine-Rīga-Vecāķi-Rīga, bet ziemas sezonā Rīga-Priedaine-Rīga-Salaspils-Rīga tiks norīkoti papildu reisi. To, ka vilciens ir spējīgs kļūt par alternatīvu sabiedriskajam transportam, apliecina divi pirmdien publicēti pētījumi.
Aģentūra LETA secinājusi, ka pasažieru vilcienu satiksme lielākajā daļā maršrutu Rīgā ir vismaz divreiz ātrāka par pašvaldības SIA Rīgas satiksme piedāvātajiem sabiedriskā transporta reisiem, un kopš 1.janvāra arī ievērojami izdevīgāka tēriņu ziņā. Pēc Eiropas ceļojumu grupas Thomas Cook veiktā pētījuma, ko publicēja aģentūra BNS, tik lētas vilcienu biļetes, kā Latvijā, nav nekur citur Eiropā - kamēr mēs par aptuveni 160 kilometriem maksājam Ls 2,5, Lielbritānijā, kur ir visdārgākās biļetes, tas izmaksā Ls 38.
Latvijas vilcienu priekšrocības jau tuvākajā nākotnē varēs izjust arī britu un citu valstu tūristi, jo, pēc satiksmes ministra Aināra Šlesera (LPP/LC) aplēsēm, līdz 2010.gada beigām vai 2011.gada sākumam līdztekus jaunā starptautiskās lidostas Rīga pasažieru termināļa izbūvei notiks dzelzceļa līnijas izbūve uz to. Valsts a/s Pasažieru vilciens attīstībai paredzēts atvēlēt ap 120 miljoniem eiro (84,3 miljoni latu).
Iecerēts attīstīt arī dzelzceļa infrastruktūru kravu pārvadāšanai ostas virzienā. Valsts līdzfinansējumu Ls 90 miljonus, pēc A.Šlesera teiktā, varētu saņemt arī Rīgas domes lolotais Ziemeļu šķērsojuma projekts. Procesā ir arī vairāki citi projekti, kas uzlabos situāciju uz Rīgas apvedceļa vai pie iebrauktuvēm pilsētā, konferencē uzsvēra valsts a/s Latvijas valsts ceļi pārstāvji.
Jāsaņem vairāk
Rīgas domes satiksmes komitejas priekšsēdētājs Andrejs Požarnovs (TB/LNNK) cer, ka turpmāk no valsts puses sekos arī lēmumi par jaunu iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārdalīšanas sistēmu, tiks ieviesti jauni kritēriji ceļu fonda līdzekļu sadalei u.c. Uz pagaidām nevienlīdzīgo līdzekļu sadalījumu starp galvaspilsētu un reģioniem konferencē norādīja arī ekonomiste Raita Karnīte, sacija, ka "pagaidām no Rīgas visi tikai grib ņemt, taču tai ar saviem 30% valsts iedzīvotāju arī pienāktos trešā daļa no valsts labuma".
***
Ātrāk un lētāk
- Aptuveni plkst.10* ar vilcienu no Zasulauka līdz Centrālajai stacijai var nokļūt deviņās minūtēs, samaksājot Ls 0,23. Savukārt 2.maršruta tramvajs ceļa posmu no Zasulauka līdz 13.janvāra ielai, ja nav sastrēgumu, veic 21 minūtē, un brauciens maksā Ls 0,40.
- Braukšanas karte vienā tramvaja, autobusa vai trolejbusa maršrutā visām mēneša dienām maksā Ls 15,60 (darbdienām - Ls 3,40), bet vilciena mēnešbiļete starp Zasulauku un Centrālo staciju - Ls 9,75 (Ls 2,25).
- Trolejbusu un autobusu satiksme, salīdzinot ar vilcieniem, ir vēl neizdevīgāka, jo braukšanas maksa ir tāda pati kā tramvajos, bet kavēšanās sastrēgumos ievērojami ilgāka
* darbadienās no plkst.10 līdz15.30 Pasažieru vilciens piedāvā 25% atlaidi
Avots: LETA pētījums
***
Ziemā brauc mazāk
Uz darbu tiku par 10-15 minūtēm ātrāk nekā iepriekš, Mūkusalas iela Akmens tilta virzienā jau kuru dienu rīta pīķa stundās bija pilnīgi brīva, tāpat kā mūžīgi sastrēgušais Raiņa bulvāris. Ar šādiem novērojumiem Dienā vērsušies vairāki lasītāji. Pēdējās pāris dienās sastrēgumu mazināšanos pamanījusi arī pašvaldības SIA Rīgas satiksme, kas par to lielumu spriež pēc saņemto pasažieru sūdzību skaita. Vai tiešām tas nozīmē, ka Rīgas domes cīņa ar "korķiem" ir bijusi veiksmīga un cilvēki privātā auto vietā izvēlējušies sabiedrisko vai gājienu kājām?
"Sastrēgumiem vienkārši ir vērojama zināma sezonalitāte," skaidro Rīgas mērs Jānis Birks (TB/LNNK). Līdzīgi domā arī Rīgas Tehniskās universitātes pasniedzējs Juris Naudžuns, kurš norāda, ka visos laikos ir bijuši tā saucamie ziemas un vasaras braucēji. Jebkurā gadījumā iemeslus esot grūti noteikt, jo visu galu galā nosaka cilvēks. "Es, piemēram, šodien no Ķīpsalas uz domi atnācu ar kājām, bet citu dienu varbūt būtu braucis ar mašīnu. Līdzīgi mēs katrs izsveram savu rīcību," piebilst J.Naudžuns. Zināmu atslodzi, viņaprāt, devušas arī aizvadītās skolēnu brīvdienas un atvaļinājumi.
J.Birks pieļauj, ka tam varētu būt arī kādi ekonomiski iemesli, ko gan precīzi varēšot apstiprināt ilgākā laika periodā. Piemēram, degvielas tirgotāji sarunās ar Dienu nekādas pārmaiņas attiecībā pret pērno gadu nav pamanījuši. Arī līzinga kompānijas apgalvo, ka automašīnas nevienam pagaidām neatņem.
Rīgas domes satiksmes departamenta preses sekretāre Ieva Prauliņa arī nemāk izskaidrot pēkšņo sastrēgumu mazināšanos. Satiksmes vadības centra videoieraksti šādus secinājumus neļaujot izdarīt, jo tā kameras uzstādītas pie tiltiem un pie iebraukšanas Rīgā - vietās, kas vienmēr ir intensīvi noslogotas.