FM sākotnēji piedāvāja iepriekš nedeklarētajiem ar IIN apliekamajiem ienākumiem piemērot 10% IIN likmi, bet valdība nolēma to paaugstināt līdz 15%. Par fiziskās personas norādītajiem iepriekš nedeklarētajiem ar nodokli apliekamajiem ienākumiem nokavējuma nauda netiks aprēķināta.
Par augstāku likmi rosināja domāt premjers Valdis Dombrovskis (V), kurš norādīja uz nevienlīdzīgo situāciju, kādā nonāk cilvēki, kas maksājuši nodokļus un kuriem tika piemērota likme 25% apmērā. Viņš norādīja: no vienas puses, ir saprotams, ka ir vēlme, lai slēptos ienākumus deklarētu daudzi cilvēki, un tāpēc likmei jābūt zemai, taču tie, kas maksāja 25%, nonāk dīvainā situācijā.
"Kā pamatosim 10% tiem iedzīvotājiem, kas godprātīgi maksājuši 25%? Ja viņi nebūtu deklarējuši ienākumus un maksājuši, tiktu cauri ar 10%," sprieda premjers.
FM pārstāvis Juris Stinka valdības sēdē skaidroja, ka 10% izvēlēti, vadoties no citu valstu pieredzes, turklāt dažviet likme esot pat zemāka. Uzklausot FM iebildumus, Dombrovskis rosināja apsvērt noteikt likmi 15%. Stinka pieļāva, ka šāda likme nesamazinās dalībnieku loku.
FM piedāvātais risinājuma variants paredz, ka fiziskā persona laika periodā no 2012.gada 1.janvāra līdz 2012.gada 1.aprīlim deklarēs Valsts ieņēmumu dienestā (VID) iepriekš gūtos nedeklarētos ar IIN apliekamos ienākumus par laika periodu līdz 2007.gada 31.decembrim, deklarējot kopējo ienākumu summu likumprojektā "Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums" noteiktajā mantiskā stāvokļa deklarācijā, nesadalot ienākumus pa konkrētiem ienākumu veidiem un ienākumu gūšanas periodiem.
Savukārt fiziskā persona, pret kuru notiek kriminālprocess, un persona, pret kuru notiek administratīvais process par nodokļu tiesību pārkāpumiem, būs tiesīga deklarēt administratīvajā procesā vai kriminālprocesā noteikto ienākumu apjomu kā iepriekš gūtos nedeklarētos ar IIN apliekamos ienākumus, tomēr iepriekš nedeklarēto ienākumu deklarēšana šo personu neatbrīvos no atbildības par izdarīto nodarījumu.
FM paredzējusi, ka fiziskai personai, kurai bija piešķirts vai šobrīd ir piešķirts valsts amatpersonas statuss, nebūs tiesības deklarēt iepriekš nedeklarētos ar IIN apliekamos ienākumus.
Paredzēts, ka fiziskā persona mēneša laikā pēc likumprojektā "Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums" noteiktās mantiskā stāvokļa deklarācijas iesniegšanas samaksās valsts budžetā par iepriekš nedeklarētajiem ienākumiem aprēķināto IIN summu.
Pēc 2012.gada 1.aprīļa visiem fiziskās personas ienākumiem, kas tika iegūti laika periodā līdz 2007.gada 31.decembrim un netika deklarēti ienākumu legalizācijas ietvaros, tiks piemērota vispārējā IIN aprēķināšanas kārtība, kā arī tiks aprēķināta nokavējuma nauda un soda nauda.
FM akcentē, ka iepriekš minētie nosacījumi nav attiecināmi uz tādiem nelegāliem ienākumiem, par kuriem nav pienākums nomaksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli un kas ir iegūti noziedzīgu nodarījumu izdarīšanas rezultātā, piemēram, ieroču un narkotisko vielu tirdzniecība, cilvēktirdzniecība, nodokļu izkrāpšana un tamlīdzīgi.
FM uzskata - ņemot vērā, ka līdz 2007.gada 31.decembrim gūtiem nedeklarētajiem ar IIN apliekamajiem ienākumiem tiks piemērota pazemināta nodokļa likme, "fiziskām personām ienākumu legalizācija varētu būt interesanta".
Šāda risinājuma rezultātā, FM ieskatā, tiks panākts mērķis - atvieglota iepriekš nedeklarēto ar IIN apliekamo ienākumu ieguldīšana ekonomikā, kā arī palielināti nodokļu ieņēmumi valsts budžetā. Turklāt iepriekš nedeklarēto ar IIN apliekamo ienākumu deklarēšana notiks vienlaikus ar fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanu, līdz ar to samazinās administratīvais slogs, kā arī paaugstinās fizisko personu patiesā mantiskā stāvokļa noskaidrošanas iespējamība.
Kā mīnusus šī risinājuma ieviešanai FM norādījusi to, ka samazinātas IIN likmes piemērošana ienākumiem, kas būtu jāapliek ar 25% nodokļa likmi, varētu pazemināt brīvprātīgas nodokļu samaksas sistēmas funkcionēšanu nākotnē.
Tāpat kā trūkums minēta nepieciešamība veikt papildinājumus likumprojektā "Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums", lai noteiktu iepriekš nedeklarēto ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamo ienākumu deklarēšanas kārtību un attiecīga nodokļa maksāšanas kārtību, kā ar to, ka netiek novērsts risks, ka fiziskā persona IIN optimizēšanas nolūkos deklarē kā iepriekš nedeklarētos ar IIN apliekamos ienākumus arī tādus ienākumus, kas gūti laika periodā no 2008.gada 1.janvāra līdz 2011.gada 31.decembrim, jo tiek piedāvāts piemērot samazinātu IIN likmi.
Valdība šodien vienojās atbalstīt šo FM piedāvāto risinājuma variantu un noteica šo ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
Ministru kabinets uzdeva finanšu ministram sadarbībā ar tieslietu ministru sagatavot un līdz 2011.gada 1.jūlijam iesniegt noteiktā kārtībā Saeimā likumprojekta "Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likums" otrajam vai trešajam lasījumam priekšlikumus, kas nepieciešami koncepcijā ietvertā risinājuma īstenošanai.
Kā vēl vienu no iespējamiem ienākumu legalizēšanas variantiem FM bija piedāvājusi noteikt, ka fiziskā persona laika periodā no 2012.gada 1.janvāra līdz 2012.gada 1.aprīlim deklarētu VID iepriekš gūtos nedeklarētos ar IIN apliekamos ienākumus par laika periodu līdz 2007.gada 31.decembrim, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju un deklarācijā norādot konkrētus ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumu veidus.
Šis variants paredzēja, ka fiziskā persona, pret kuru notiek kriminālprocess par izdarīto noziedzīgo nodarījumu, kā arī persona, pret kuru notiek administratīvais process par nodokļu tiesību pārkāpumiem, ir tiesīga deklarēt administratīvajā procesā vai kriminālprocesā noteikto ienākumu apjomu kā iepriekš gūtos nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus, tomēr iepriekš nedeklarēto ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamo ienākumu deklarēšana šo personu neatbrīvo no atbildības par izdarīto nodarījumu.
Tāpat bija paredzēts, ka fiziska personai, kurai piešķirts valsts amatpersonas statuss, nebūtu tiesības deklarēt iepriekš nedeklarētos ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamos ienākumus un fiziskās personas norādītajiem iepriekš nedeklarētajiem ar IIN apliekamajiem ienākumiem maksājamā nodokļa summa tiktu aprēķināta, pamatojoties uz attiecīgam ienākumu veidam piemērojamo iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi.
Kā šī varianta trūkumus FM bija norādījusi nepieciešamību veikt grozījumus likumā par nodokļiem un nodevām, lai noteiktu tiesības iesniegt gada ienākumu deklarāciju par periodu, kas ilgāks par trim gadiem. Kā trūkums tika minēts arī tas, ka, deklarējot ar IIN apliekamos ienākumus, personai būtu nepieciešams sadalīt tos pa ienākumu veidiem un ienākumu gūšanas periodiem, kas viennozīmīgi sarežģī ienākumu norādīšanu jeb atspoguļošanu un administrēšanu. Turklāt, ņemot vērā to, ka pēc būtības netiek mainīta esošā sistēma - IIN likme -, personām ienākumu legalizācija "varētu būt neinteresanta, jo netiek piedāvāti "bonusi"".
FM ieskatā, šī risinājuma ieviešanas rezultātā netiks panākts mērķis - atvieglot iepriekš nedeklarētu ar IIN apliekamo ienākumu ieguldīšanu ekonomikā, kā arī palielināt nodokļu ieņēmumus valsts budžetā.
Kā plusi tika minēts tas, ka iepriekš nedeklarētie ar IIN apliekamie ienākumi tiek aplikti pēc likmes, kāda attiecināma uz konkrēto ienākuma veidu, attiecīgi veicot līdzvērtīgu nodokļa piemērošanu kā ienākumiem, par kuriem nodoklis aprēķināts un samaksāts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, un tas, ka tiek novērsts risks, ka fiziskā persona IIN optimizēšanas nolūkos deklarē kā iepriekš nedeklarētus ar IIN apliekamos ienākumus arī tādus ienākumus, kas gūti laika periodā no 2008.gada 1.janvāra līdz 2011.gada 31.decembrim, jo netiek piedāvāta samazinātas iedzīvotāju ienākumu nodokļa likmes piemērošana.