Ernst&Young auditori atklājuši, ka iepirkuma specifikācija bijusi aizdomīgi precīza, tā, lai par trolejbusa piegādātāju sanāktu izvēlēties čehu Škoda electric , autobusus uz Rīgu vestu Polijas Solaris Bus & Coach, bet zemās grīdas tramvajus Rīgas satiksme iepirktu no Škoda Transportation. Auditori to pamato, piemēram, ar konkursa nolikumā iekļauto prasību, ka piegādātājam jābūt vienīgi no Eiropas savienības, tāpat pieprasot konkrētu autobusa platumu un nosacījumu, ka jābūt 10 litru logu mazgāšanas tvertnei. Vienlaikus autobusiem vēlāk pasūtīts iepriekš neparedzēts aprīkojums, ar LED gaismām, papildu videonovērošanas kamerām, kas izmaksāja turpat sešus miljonus eiro.
Tramvajiem savukārt bijusi prasība, lai tie būtu apgādāti ar specifisku detaļu riteņu piedziņai. Šveices uzņēmums Molinari Rail izpētījis, ka tirgū ir tikai viens piegādātājs ar jau gatavu šādu produktu un citas kompānijas Rīgas satiksmes noteiktajā laikā tādus saražot nepaspētu.
Mihails Kameņeckis, Rīgas domes (RD) Finanšu un administrācijas lietu komitejas priekšsēdētāja vietnieks (Saskaņa), uzskata, ka sakarības starp pasūtītāju vēlmēm un tirgus piedāvājumu nav skaidri redzamas, lai gan norāda, ka pārliecināts par to viņš arī nav. Vadims Faļkovs, RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs (Saskaņa), jautāts par to, vai ir iepazinies ar Ernst&Young ziņoto, atklāj, ka to nav izdarījis, kamēr Vadims Baraņņiks, RD deputāts, bijušais RD Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs (Saskaņa), ar audita ziņojumu ir iepazinies, tomēr ne līdz galam.
Zīmīgi, ka sēde, kurā apstiprināts autobusu konkursa 150 lappušu garais nolikums ilgusi vien pusstundu. Un iepirkumu komisijas locekļiem pietika ar 20 minūtēm, lai izskatītu tramvaju piegādātāju piedāvājumus. Vāja bijusi uzraudzība arī pēc uzvarētāja pasludināšanas, piegādāta tikai daļa transportlīdzekļu, tie paši - ar nokavēšanos.
Nu jau bijušais uzņēmuma pagaidu vadītājs Anrijs Matīss šos iepirkumus apturēja, patlaban notiekot sarunas soda naudas piedziņas jautājumos par laikus nepiegādātiem transportlīdzekļiem. Neoficiāli zināms, ka kompānijai Solaris banka atsaukusi finansējumu 88 autobusiem, un nav zināms, vai uzņēmums vispār būs spējīgs saistības izpildīt līdz galam.
Kā apliecina Matīss, viņš paguvis uzteikt divus iespaidīgus līgumus. Bijušā partijas Gods Kalpot Rīgai biedra Aleksandra Krjačeka firma Alkom-Trans vairs nepiegādās Rīgas satiksmei rezerves detaļas jaunajiem tramvajiem. Tāpat uzteikts ar uzņēmēju Māri Martinsonu saistītais divu miljonu līgums ar Lucidus.
"Mēs ķērāmies klāt, pirmkārt, tiem līgumiem, par lielām summām, kas bija saistīti ar kriminālprocesā iesaistītām personām. Mēs uzteicām līgumu ar Lucidus, uzteicām līgumu ar Alkom trans," saka Matīss.
Satraucoši ir arī Ernst&Young otrajā ziņojumā minētie atklājumi. Rīgas satiksme izrādās lāpījusi caurumus budžetā uz bankā aizņemtu līdzekļu rēķina, kas domāti zemās grīdas tramvajiem un Ūdeņraža projektiem. Nauda tērēta algu izmaksai un citiem operatīvajiem izdevumiem. Kredītprocentos vien pēdējos gados maksāts pusmiljons eiro, turklāt pastāv risks, ka komercbankas varētu atsaukt naudu, jo tā netiek tērēta paredzētajiem mērķiem. "Investīcijas tiek piešķirtas kaut kādiem konkrētiem mērķiem, transportam , kaut ko uzbūvēt, ja tas tiek izlietots tekošiem izdevumiem vai algu izmaksai, tas ir absolūti nepieņemami! Tā tas nedrīkstētu būt. Un tas nav pieļaujams," par situāciju teica Matīss.
Tajā pašā laikā Rīgas satiksmei ir izdevumu pozīcijas, kur ir ne vien apšaubāma to lietderība, bet pastāv aizdomas, vai pakalpojumi nav bijuši fiktīvi. Transportlīdzekļu apdrošināšanai gadā tērēti divi miljoni, no kuriem pusi apdrošināšanas prēmijās saņem Baltijas apdrošināšanas nams (BAN) (2017. gadā 1,1 miljons; 2018.gadā 1,2 miljons ). Kā BAN patiesais labuma guvējs norādīts Rīgas mēra Nila Ušakova bijušais padomnieks Ēriks Teilāns.
Rīgas satiksme lielas naudas tērējusi arī algojot ārpakalpojuma firmas. Vidēji ap 200 tūkstošiem gadā (2017.gads -247 000 , 2018.gads 188 000) saņēmusi Callidus Capital. Valda Sikšņa vadītais uzņēmums konsultējis Rīgas satiksmi finansējuma piesaistē. Pirms pieciem gadiem Siksnis kopā ar amerikāņu Ripplewood centās no valsts iegādāties Citadeles bankas akcijas. Neoficiāli minēts, ka lietu kārtošanā klāt bijis arī Māris Martinsons, un tas kļuva par iemeslu, kāpēc Siksni no tālāka darījuma izslēdza.
Pagājušajā gadā Rīgas satiksme slēgusi arī uzņēmuma līgumus ar 46 privātpersonām. Auditors secina, ka konsultācijas sniegušas politiski nozīmīgas personas. Tie ir Saskaņas un Gods kalpot Rīgai biedri, vai personas, kuras cieši saistītas ar abām šīm partijām.
Konsultācijas dažādos jautājumos, piemēram, par Rīgas satiksmes darbinieku veselības uzlabošanu snieguši ne vien četri pašreizējie Rīgas domes deputāti Bergmanis, Paškovs, Kuzmuks, Klementjevs, bet arī kādreizējais parlamentārietis Aleksandrs Sakovskis un eksdeputāts no Rīgas domes Nikolajs Zaharovs. Sporta izglītību ieguvušais Zaharovs pērn saņēmis 38 tūkstošus gadā jeb trīs tūkstošus mēnesī par konsultācijām alternatīvās degvielas ieviešanā.
Ušakovs, jautāts par situāciju ar līgumu slēgšanu, saka, ka komentārus sniegt ir grūti, tomēr viņa nezināšana par konsultāciju līgumiem tomēr neiztur kritiku. Ikmēneša atlīdzību no Rīgas satiksmes par satura radīšanu sociālo tīklu kontos saņēma gan mēra palīdze Olga Portnova, gan preses sekretāre Laila Īvāna. Līgums bijis arī Saskaņas Saeimas frakcijas konsultantei Guntai Šagbazjanai.
Šabazjana atzīst, ka saņēma 900 eiro mēnesī, sniedzot konsultācijas "cilvēkiem par bonusa sistēmu. Es apjautāju darbiniekus, ko viņi vēlas vai sanatoriju, vai saņemt kādus medicīnas pakalpojumus." Viņa gan saka, ka šaubās, ka ir izvēlēta darbam savu sakaru dēļ Saskaņā, jo tur nostrādājusi jau 20 gadus.
Pēdējos četrus gadus par konsultantu Rīgas satiksmē bijis noformēts arī Rīgas pilsētas vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs Juris Kokins. Viņš atsakās izpaust gan kādus darbus veicis uzņēmumā, gan atlīdzību. Regulāru atlīdzību par konsultācijām ES finansējuma piesaistes jautājumos no Rīgas satiksmes saņēmis arī Gods kalpot Rīgai Mājokļu un vides departamenta direktora Aļeksejenko dēls Igors Puntuss. Līgums ar Rīgas satiksmi bijis gan Maksimam Marčenkovam no Saskaņai pietuvinātās Humora komitejas, gan prokremliskajam aktīvistam Ivanam Staļnojam, kurš pirms pāris gadiem bija video saturu pārpublicējošās Facebook lapas Toma joki īpašnieks ar 150 000 sekotāju. Konsultācijas par satura veidošanu sabiedriskajā transportā sniedzis krievu valodā iznākošā žurnāla Patron galvenajais redaktors Dmitrijs Ličkovskis. Korporatīvajiem pasākumiem Rīgas satiksme izvēlējusies Konstantīnu Gaņinu. Par konsultācijām viņam Rīgas satiksme mēnesī maksājusi 3 tūkstošus eiro.
Gaņins vada sabiedrisko attiecību firmu Lietišķās sadarbības centrs, kur īpašnieku vidū savulaik atrodams arī no Latvijas izraidītā Krievijas spiega Aleksandra Rogožina tēva vārds. Ušakovs norāda, ka situāciju komentēt jau atkal nevar.
Vēl pagājušajā piektdienā Rīgas satiksmes vadītājs bija Anrijs Matīss. Bet jau pirmdien viņš iesniedza atlūgumu. Matīss skaidro, ka trūcis atbalsts no kapitāldaļu turētāja Ušakova. Arī valdes locekļu nomaiņa pagājušajā piektdienā bijis vienpersonisks Ušakova lēmums. "Piektdien pārsteigums bija triju jaunu valdes locekļu iecelšana, divu atlūgumi. Man bija pārsteigums divas stundas pirms sēdes. Bet tas nav galvenais iemesls manam atlūgumam. Tas iemesls bija atbalsta trūkums šo jautājumu risināšanā. Ja šis atbalsts nav, tās izmaiņas uzņēmums viens pats izdarīt nevar. Varbūt jaunajam priekšsēdētāja veiksies labāk šī sadarbība," atklāj Matīss.
Par jauno Rīgas satiksmes vadītāju zināms, vien tas, ka viņš bijis vicemēram Burovam uzticams jurists Īpašuma departamentā. Saulītis Ernst&Young abus ziņojumus nebija uzskatījis par vajadzīgu pilnībā izlasīt. Arī divus galvenos atslēgas cilvēkus Rīgas satiksmē no Bemhena ēras Administratīvo resursu pārvaldības direktori Elīnu Epalti Drulli un Juridiskās daļas vadītāju Didzi Stepi amatā paturēšot.
Ar 130 miljonu pašvaldības dotāciju ir atrisināta iespējamā Rīgas satiksmes maksātnespēja. Iepriekšējais vadītājs Matīss bija atradis 15 miljonu ietaupījumu. Vēl 10 miljonus varētu ietaupīt uz Gods kalpot Rīgai biedra Brandava kontrolētā mikroautobusu biznesa apcirpšanas rēķina, taču tam jāpieņem politiski lēmumi domē.
Kika
ivars
Otkats Baigais