Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 26. novembris
Sebastians, Konrāds

Augusta beigās sāks darboties pirmie otrajā kārtā iegādātie stacionārie fotoradari

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
padoms
p
Nākamreiz papūlieties ielikt saiti - šeit apskatāmas fotoradaru atrašanās vietas.... Var jau strupi norādīt, kā šajā rakstā - CSDD mājaslapā ikvienam ir apskatāmas fotoradaru atrašanās vietas, bet tas neliecina par cieņu pret lasītāju.
Arnis
A
Lūdzu paskaidrot, kādu ieguldījumu ceļu satiksmes drošībai Latvijā dos stacionārie radari, ja par tā atrašanos autovadītāju automātiski informē automobiļa navigācijas ierīces. Būtiski, ka autonavigācijas ierīces noteikti lieto tie, kas brauc daudz un/vai brauc apzināti pārkāpjot CSN.
ARGO
A
Satversmes tiesas spriedums Par Ceļu satiksmes likuma 43.6 panta trešās, piektās, septītās un astotās daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 92.pantam Spriedums Latvijas Republikas vārdā Rīgā 2013.gada 28.martā lietā Nr.2012-15-01 Latvijas Republikas Satversmes tiesa šādā sastāvā: tiesas sēdes priekšsēdētājs Gunārs Kūtris, tiesneši Kaspars Balodis, Aija Branta, Kristīne Krūma, Uldis Ķinis un Sanita Osipova, pēc Latvijas Republikas tiesībsarga pieteikuma, pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 85. pantu un Satversmes tiesas likuma 16. panta 1. punktu, 17. panta pirmās daļas 8. punktu un 28.1 pantu, 2013. gada 6. martā rakstveida procesā tiesas sēdē izskatīja lietu "Par Ceļu satiksmes likuma 43.6 panta trešās, piektās, septītās un astotās daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 92. pantam". Konstatējošā daļa 1. Latvijas Republikas Saeima (turpmāk - Saeima) 1997. gada 1. oktobrī pieņēma Ceļu satiksmes likumu (turpmāk arī - CSL), kas stājās spēkā 1997. gada 4. novembrī. Sākotnēji Ceļu satiksmes likumā nebija ietverts regulējums attiecībā uz pārkāpumu fiksēšanu ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli. Ar 2003. gada 8. jūlija grozījumiem CSL tika papildināts ar 43.6 pantu "Pārkāpumu fiksēšana ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli". Šajā pantā citastarp tika paredzēts, ka ceļu satiksmes pārkāpumus var fiksēt ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtām vai videoiekārtām), neapturot transportlīdzekli (turpmāk arī - pārkāpuma automātiska fiksēšana, automātiski fiksēts pārkāpums). Tāpat šajā pantā tika noteikts: ja nav noskaidrots transportlīdzekļa vadītājs, kas vadīja transportlīdzekli pārkāpuma izdarīšanas brīdī, administratīvo sodu par pārkāpumu piemēro transportlīdzekļa turētājam vai īpašniekam (turpmāk arī - īpašnieks), izņemot gadījumu, kad pārkāpuma izdarīšanas brīdī transportlīdzeklis nav atradies īpašnieka valdījumā citas personas prettiesisku darbību dēļ. CSL 43.6 pants tika grozīts, Saeimai 2005. gada 26. maijā un 15. decembrī, 2007. gada 15. februārī, 2009. gada 19. februārī, 2011. gada 15. decembrī un 2012. gada 23. februārī pieņemot likumus "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā". CSL 43.6 pants patlaban ir spēkā šādā redakcijā: "43.6 pants. Īpatnības administratīvajā procesā attiecībā uz pārkāpumiem, kuri fiksēti ar tehniskiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli (1) Pārkāpumus var fiksēt ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtas vai videoiekārtas), neapturot transportlīdzekli. Kārtību, kādā izmanto tehniskos līdzekļus (fotoiekārtas vai videoiekārtas), nosaka Ministru kabinets. (2) Par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtas vai videoiekārtas), neapturot transportlīdzekli, piemēro tikai vadītājam paredzēto minimālo naudas sodu. (3) Ja pārkāpums fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtas vai videoiekārtas), neapturot transportlīdzekli, par to bez transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes tiek sastādīts administratīvā pārkāpuma protokols-lēmums, kurā norādāma šāda informācija: 1) protokola-lēmuma sastādīšanas datums; 2) institūcija, kuras amatpersona uzlikusi sodu, un attiecīgās amatpersonas amats, vārds un uzvārds; 3) pārkāpuma konstatēšanas datums un laiks; 4) pārkāpuma izdarīšanas vieta (pilsētas vai citas apdzīvotas vietas nosaukums, adrese); 5) transportlīdzekļa marka un valsts reģistrācijas numurs; 6) norāde uz pārkāptajām tiesību normām (normatīvā akta pants, tā daļa, punkts vai apakšpunkts); 7) lēmums par naudas soda uzlikšanu un naudas soda apmērs; 8) naudas soda samaksas termiņš; 9) maksājuma uzdevuma rekvizīti un institūcijas, kurās iespējams samaksāt naudas sodu; 10) pieņemtā lēmuma apstrīdēšanas (pārsūdzēšanas) kārtība; 11) informācija par sekām, kādas iestājas, ja naudas sods netiek samaksāts; 12) fotogrāfija, kurā redzams transportlīdzeklis un valsts reģistrācijas numura zīme. (4) Informāciju par pieņemto lēmumu Valsts policija ievada transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā. (5) Protokolu-lēmumu ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas nosūta transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītajam turētājam vai, ja turētājs nav norādīts, - transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam). Ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas pastāvīgi reģistrēts ārvalstī, bet tā izmantošanai Latvijā šā likuma 9.panta piektajā daļā noteiktajos gadījumos ir saņemta atļauja, protokolu-lēmumu nosūta personai, kura saņēmusi atļauju. Ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai transportlīdzeklis reģistrēts tirdzniecības reģistrā), protokolu-lēmumu nosūta komersantam, kurš veic attiecīgā transportlīdzekļa tirdzniecību. Protokols-lēmums ir derīgs bez sodu piemērojušās amatpersonas paraksta. Protokols-lēmums stājas spēkā septītajā dienā no tā nodošanas pastā. (51) Valsts policija ar Ceļu satiksmes drošības direkciju var noslēgt deleģēšanas līgumu, kurā paredz, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā savas kompetences ietvaros apstrādā to informāciju, kas par attiecīgo pārkāpumu saņemta no tehniskajiem līdzekļiem, sagatavo šā panta trešajā daļā minētā protokola-lēmuma projektu, kuru nosūta Valsts policijai izvērtēšanai un lēmuma pieņemšanai, kā arī pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas minēto protokolu-lēmumu nosūta šā panta piektās daļas pirmajā teikumā minētajai personai. Ministru kabinets noteic tās atlīdzības apmēru un piešķiršanas kārtību, kuru Ceļu satiksmes drošības direkcija saņem par šīs daļas pirmajā teikumā minētajiem pakalpojumiem. (52) Ja šā panta piektās daļas pirmajā, otrajā un trešajā teikumā minētā persona nav vadījusi transportlīdzekli pārkāpuma izdarīšanas brīdī, tā protokolu-lēmumu nodod (nosūta) transportlīdzekļa vadītājam, kurš pārkāpuma fiksēšanas brīdī vadīja transportlīdzekli. (53) Protokolu-lēmumu var apstrīdēt un pārsūdzēt transportlīdzekļa vadītājs, kurš pārkāpuma fiksēšanas brīdī vadīja transportlīdzekli. (6) Uzliktais naudas sods samaksājams Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā termiņā. (7) Ja uzliktais naudas sods nav samaksāts Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā termiņā, transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā izdara atzīmi par aizliegumu līdz naudas soda samaksai veikt valsts tehnisko apskati transportlīdzeklim, ar kuru izdarīts pārkāpums, un reģistrēt to transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā. Šādu atzīmi par aizliegumu veikt tehnisko apskati transportlīdzeklim neizdara vai arī izdarīto atzīmi dzēš, ja tiek konstatēts, ka pārkāpuma izdarīšanas brīdī transportlīdzeklis nav atradies īpašnieka (turētāja, valdītāja) valdījumā citas personas prettiesisku darbību dēļ. (8) Ja par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem (fotoiekārtas vai videoiekārtas), neapturot transportlīdzekli, uzliktais naudas sods nav samaksāts Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā termiņā, tas piedzenams no transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītā turētāja vai, ja turētājs nav norādīts, - no transportlīdzekļa īpašnieka (valdītāja), izņemot gadījumu, kad pārkāpuma izdarīšanas brīdī transportlīdzeklis nav atradies īpašnieka (turētāja, valdītāja) valdījumā citas personas prettiesisku darbību dēļ." 2. Pieteikuma iesniedzējs - Latvijas Republikas tiesībsargs (turpmāk - Tiesībsargs) - uzskata, ka apstrīdētās normas neatbilst Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk - Satversme) 92. panta pirmajam un otrajam teikumam. 2.1. CSL 43.6 panta septītā un astotā daļa neatbilstot Satversmes 92. panta pirmajam teikumam tādēļ, ka paredz transportlīdzekļa īpašniekam nelabvēlīgas sekas, taču nenodrošina pietiekamus tiesību aizsardzības līdzekļus šo seku novēršanai. Proti, ja netiek ievērots par automātiski fiksētu pārkāpumu uzlikta naudas soda samaksas termiņš, šajās tiesību normās paredzētās nelabvēlīgās sekas transportlīdzekļa īpašniekam iestājoties neatkarīgi no tā, vai viņš ir bijis persona, kura vadījusi transportlīdzekli pārkāpuma izdarīšanas brīdī. Savukārt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (turpmāk arī - LAPK) un Ceļu satiksmes likumā ietvertais regulējums protokola-lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas iespēju paredzot vienīgi personai, kura pārkāpuma fiksēšanas brīdī vadīja transportlīdzekli, - transportlīdzekļa vadītājam. Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam, ja viņš nav bijis tā vadītājs pārkāpuma izdarīšanas brīdī, neesot iespējams apstrīdēt un pārsūdzēt nedz protokolu-lēmumu, nedz arī lēmumu par nesamaksātā naudas soda piespiedu izpildi, kas tiek pieņemts gadījumā, kad ar protokolu-lēmumu uzliktais naudas sods netiek samaksāts labprātīgi. Pēc Tiesībsarga ieskata, fiziskajai personai, kura ir tāds transportlīdzekļa īpašnieks, kurš nav izdarījis automātiski fiksēto pārkāpumu, faktiski neesot efektīvu iespēju vērsties pret pārkāpuma izdarītāju arī ar regresa prasību par to zaudējumu atlīdzību, kādi transportlīdzekļa īpašniekam radušies sakarā ar naudas soda samaksu pārkāpumu izdarījušā transportlīdzekļa vadītāja vietā. Atbilstoši Civilprocesa likuma (turpmāk - CPL) 10. pantam puses realizē savas procesuālās tiesības sacīkstes formā, bet atbilstoši CPL 129. panta otrās daļas 3. punktam prasības pieteikumam ir jāpievieno dokumenti, kas apstiprina apstākļus, uz kuriem prasījums pamatots. CSL 43.6 panta trešās daļas 12. punktā ir noteikts, ka protokolā-lēmumā norādāma vienīgi fotogrāfija, kurā redzams transportlīdzeklis un tā valsts reģistrācijas numura zīme. Parasti tikai juridiskās personas dokumentāri fiksējot transportlīdzekļa pieņemšanu un nodošanu. Tiesībsargs atzīst, ka tiesības uz taisnīgu tiesu nav absolūtas un tās var ierobežot, tomēr tikai tiktāl, ciktāl tās netiek atņemtas pēc būtības. Tā kā izskatāmajā gadījumā transportlīdzekļa īpašnieks savas tiesības nevarot aizstāvēt nedz administratīvā procesa, nedz arī civilprocesa kārtībā, tās tiekot atņemtas pēc būtības. 2.2. Tiesībsargs uzskata, ka CSL 43.6 panta trešā un piektā daļa neatbilst Satversmes 92. panta otrajam teikumam, jo neparedz valsts pienākumu noskaidrot un sodīt attiecīgā pārkāpuma faktisko izdarītāju. Šāda situācija esot atzīstama arī par Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk - Konvencija) 6. panta pārkāpumu. LAPK normas paredzot soda piemērošanu identificējamai personai, kā arī šīs personas informēšanu par pieņemto lēmumu. Piemēram, LAPK 274. pantā paredzēts, ka lēmumā administratīvā pārkāpuma lietā norāda ziņas par personu, uz kuru izskatāmā lieta attiecas. Turklāt CSL 20. panta piektajā daļā ir noteikts transportlīdzekļa īpašnieka pienākums pēc Valsts policijas pieprasījuma sniegt ziņas par personu, kura vadīja transportlīdzekli, ja pārkāpuma konstatēšanas brīdī transportlīdzekļa vadītājs nav noskaidrots. Taču CSL 43.6 pantā noteiktā lēmuma pieņemšanas kārtība kā speciāla tiesību norma paredzot no minētajām LAPK normām atšķirīgu risinājumu un pieļaujot, ka valsts var neievērot vienu no administratīvo pārkāpumu procesa pamatprincipiem. Tiesībsargs uzskata, ka šāda kārtība neatbilst nevainīguma prezumpcijai, proti, principam, ka ikviena persona ir uzskatāma par nevainīgu, kamēr tās vaina nav pierādīta likumā paredzētajā kārtībā. LAPK 272. pantā ir paredzēts iestādes pienākums veikt izmeklēšanu vainīgās personas noskaidrošanai. Tāpēc iestādei esot pienākums noskaidrot konkrētu personu, kas ir izdarījusi LAPK 149.8 pantā paredzēto pārkāpumu - pārsniegusi atļauto braukšanas ātrumu. LAPK 9. panta trešajā daļā paredzēts, ka paaugstinātas bīstamības avota, arī transportlīdzekļa, īpašnieka administratīvās atbildības īpatnības var noteikt citos likumos. Tomēr CSL 43.6 pantā ietvertais regulējums neesot uzskatāms par šādas atbildības noteikšanas rezultātu, jo transportlīdzekļa īpašnieka atbildība šajā tiesību normā neesot noteikta. Šajā sakarā esot jāņem vērā, ka automātiski fiksētu pārkāpumu var izdarīt kā transportlīdzekļa īpašnieks, tā arī cita persona. Ja transportlīdzekļa īpašnieks nav tā pati persona, kas pārkāpuma izdarīšanas brīdī vadīja transportlīdzekli, tad paziņojums par nesamaksāto naudas sodu tiešā veidā radot nelabvēlīgas sekas un nosakot pienākumus trešajai personai - transportlīdzekļa īpašniekam. Tomēr saskaņā ar LAPK 22. pantu administratīvais sods ir atbildības līdzeklis, kas tiek piemērots, lai personu, kura izdarījusi administratīvo pārkāpumu, audzinātu likumu ievērošanas un sadzīves noteikumu cienīšanas garā, kā arī tādēļ, lai tiesību pārkāpējs neizdarītu jaunus pārkāpumus. 3. Institūcija, kas izdevusi apstrīdēto aktu, - Saeima - uzskata, ka apstrīdētās normas atbilst Satversmes 92. pantam. Pēc Saeimas ieskata, Tiesībsargs vēlējies apstrīdēt nevis atsevišķas normas, kuras paredz sodīšanas par automātiski fiksētiem pārkāpumiem noteikumus, bet visa šā institūta atbilstību Satversmes 92. panta otrajā teikumā nostiprinātajai nevainīguma prezumpcijai. Tādējādi šīs lietas ietvaros esot jāizvērtē nevis atsevišķi katras apstrīdētās normas atbilstība Satversmes 92. panta otrajam teikumam, bet gan tas, vai apstrīdētās normas pēc būtības atbilst nevainīguma prezumpcijas prasībām. Tiesībsargs pieteikumā neesot apstrīdējis to tiesību normu atbilstību Satversmes 92. panta pirmajam teikumam, kuras nosaka protokolu-lēmumu apstrīdēt un pārsūdzēt tiesīgo personu loku. Šo normu atbilstību Satversmes 92. pantam pieteikumā formulētā prasījuma robežās neesot iespējams izvērtēt. 3.1. Saeima norāda, ka tiesības uz taisnīgu tiesu nav absolūtas un tās var ierobežot. Tiesības uz taisnīgu tiesu nenozīmējot, ka personai jābūt garantētām tiesībām uz to, ka tiesā tiks izlemts jebkurš tai svarīgs jautājums. CSL 43.6 pantā regulētā protokola-lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība esot speciāls tiesiskais regulējums, saskaņā ar kuru tiesības pārsūdzēt protokolu-lēmumu ir vienīgi transportlīdzekļa vadītājam. Tā kā transportlīdzeklis ir paaugstinātas bīstamības avots, neesot pieļaujama tāda situācija, ka transportlīdzekļa īpašnieks parastos apstākļos nezina, kura persona vadījusi viņam piederošo transportlīdzekli. Turklāt uz transportlīdzekļa īpašnieka īpašo atbildību norādot arī apstāklis, ka saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu viņam ir pienākums apdrošināt savu civiltiesisko atbildību. Līdzīgs rūpības pienākums no transportlīdzekļa īpašnieka varot tikt prasīts arī administratīvi tiesiskajās attiecībās. Apstrīdētās normas paredzot regulējumu tipiskiem gadījumiem, kad nav iestājušies ārkārtēji apstākļi un transportlīdzekļa īpašnieks pats nodevis transportlīdzekli citai personai. Tas nozīmējot, ka viņam, pirmkārt, ir jāpazīst šī persona un, otrkārt, jāspēj ar to vienoties par kopīgu rīcību gadījumā, kad šī persona pārkāpusi ceļu satiksmes noteikumus. Tādējādi Saeima uzskata, ka apstrīdētajās normās paredzētie transportlīdzekļa īpašnieka pienākumi ir līdzsvaroti ar atbildību, ko tam uzliek transportlīdzeklis kā paaugstinātas bīstamības avots. Savukārt administratīvais process iestādē transportlīdzekļa īpašniekam tiekot nodrošināts CSL 43.6 panta septītajā un astotajā daļā paredzētajos netipiskajos gadījumos. 3.2. Saeima norāda, ka Satversmes 92. panta otrais teikums paredz tāda paša apjoma tiesību aizsardzību kā Konvencijas 6. pants. Tāpēc tam nevarētu būt plašāks tvērums kā minētajai Konvencijas normai. Saeima nepiekrīt pieteikumā paustajam viedoklim, ka apstrīdētajās normās paredzētā procedūra kvalificējama kā sodīšana par noziedzīgu nodarījumu Konvencijas 6. panta izpratnē. Atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana pēc sava rakstura neesot uzskatāma par kriminālu nodarījumu. Lai kādu sankciju varētu uzskatīt par kriminālsodu, tai vajagot būt tik stingrai, ka to var pielīdzināt kriminālsodam. Naudas soda maksāšanas pienākums, ja tas nepārsniedz noteiktu apmēru, pats par sevi automātiski neesot uzskatāms par kriminālsodu Konvencijas izpratnē. Bargākais naudas sods, ko personai var piemērot par automātiski fiksētu pārkāpumu saskaņā ar LAPK 149.8 panta divdesmit ceturto daļu, ir četrsimt lati. Taču pat šis bargākais iespējamais administratīvais sods nesasniedzot krimināltiesībās paredzētā minimālā naudas soda apmēru. Turklāt citās LAPK 149.8 panta daļās paredzētie naudas sodi ir daudz mazāki. Tādējādi apstrīdētajās normās paredzētā procedūra neesot uzskatāma par krimināllietu Konvencijas 6. panta izpratnē un neietilpstot Konvencijas tvērumā. Tas savukārt nozīmējot, ka tā neietilpst arī Satversmes 92. panta otrā teikuma tvērumā. 4. Pieaicinātā persona - Iekšlietu ministrija - uzskata, ka apstrīdētās normas atbilst Satversmes 92. pantam. Iekšlietu ministrija uzsver, ka CSL 43.6 panta trešajā daļā minētā protokola-lēmuma adresāts ir transportlīdzekļa vadītājs, nevis īpašnieks. Ņemot vērā to, ka transportlīdzekļa vadītājs pārkāpuma automātiskas fiksēšanas gadījumā Valsts policijai nav zināms, protokols-lēmums tiekot nosūtīts transportlīdzekļa īpašniekam. Ja transportlīdzekļa īpašnieks nav vadījis transportlīdzekli pārkāpuma izdarīšanas brīdī, viņam saskaņā ar CSL 43. panta 5.2 daļu esot pienākums saņemto protokolu-lēmumu nodot attiecīgajam transportlīdzekļa vadītājam. Tādējādi nevarot apgalvot, ka transportlīdzekļa īpašnieks, ja viņš nav vadījis transportlīdzekli pārkāpuma izdarīšanas brīdī, tiek sodīts par šādu pārkāpumu vai tiek tajā vainots. Nelabvēlīgas sekas - pienākums maksāt naudas sodu - transportlīdzekļa īpašniekam iestājoties tikai tādā gadījumā, ja transportlīdzekļa vadītājs nav samaksājis viņam uzlikto administratīvo sodu LAPK noteiktajā termiņā. Pēc Iekšlietu ministrijas ieskata, šādā gadījumā transportlīdzekļa īpašnieka atbildība izriet no Civillikuma 2347. panta otrās daļas, jo transportlīdzekļa īpašniekam kā rūpīgam un gādīgam saimniekam jāzina, kas attiecīgajā gadījumā bijis transportlīdzekļa vadītājs. Transportlīdzekļa īpašniekam administratīvais sods esot jāsamaksā tikai tad, ja tas rīkojas bezatbildīgi un nezina, kas izmanto viņa transportlīdzekli. Taču šādā gadījumā transportlīdzekļa īpašnieks iegūstot tiesības prasīt no transportlīdzekļa vadītāja naudas summu samaksātā naudas soda apmērā atbilstoši Civillikuma normām. Attiecībā uz transportlīdzekļa īpašniekam pieejamiem tiesību aizsardzības līdzekļiem Iekšlietu ministrija norāda, ka transportlīdzekļa īpašnieks ir tiesīgs pārsūdzēt paziņojumu par nesamaksātā naudas soda piedziņu, kas tiek izdots gadījumos, kad uzliktais naudas sods nav samaksāts LAPK noteiktajā termiņā. 5. Pieaicinātā persona - Satiksmes ministrija - uzskata, ka apstrīdētās normas atbilst Satversmes 92. pantam. Pēc Satiksmes ministrijas ieskata, procedūra, kādā tiek automātiski fiksēti atļautā braukšanas ātruma pārkāpumi un piemērots sods par šiem pārkāpumiem, nevar tikt pielīdzināta krimināllietai Konvencijas izpratnē. Latvijā normatīvais regulējums attiecībā uz pārkāpumu automātisku fiksēšanu izveidots 2005. gadā, un kopš tā laika koncepcija par attiecīgo sodu piemērošanas procedūru palikusi nemainīga: situācijās, kurās pārkāpumi tiek fiksēti automātiski, konkrētais pārkāpējs netiek meklēts. Šāda koncepcija esot izstrādāta, izvērtējot citu valstu praksi. Turklāt šādas kārtības izveidošanu esot rosinājusi Eiropas Komisija, aicinot Eiropas Savienības dalībvalstis samazināt administratīvos izdevumus pārkāpēju sodīšanas procesā un pēc iespējas vairāk attīstīt tehnisko līdzekļu izmantošanu pārkāpumu fiksēšanā, nemeklējot konkrēto pārkāpēju un atbildību par pārkāpumiem paredzot transportlīdzekļa īpašniekam. Arī Satiksmes ministrija norāda, ka saskaņā ar Civillikumu transportlīdzeklis ir paaugstinātas bīstamības avots, savukārt LAPK 9. panta trešajā daļā noteikts, ka paaugstinātas bīstamības avota īpašnieka vai valdītāja administratīvās atbildības īpatnības var noteikt citos likumos. Tādējādi esot attaisnojamas CSL 43.6 pantā ietvertā regulējuma atšķirības no vispārējās LAPK paredzētās administratīvo pārkāpumu lietvedības. 6. Pieaicinātā persona - Tieslietu ministrija - uzskata, ka Tiesībsargs savā pieteikumā norādījis uz visu apstrīdēto normu neatbilstību nevainīguma prezumpcijai. Proti, ar nevainīguma prezumpciju neesot savienojams tas, ka transportlīdzekļa īpašnieka vaina pārkāpuma izdarīšanā tiek prezumēta, nenoskaidrojot, vai transportlīdzekļa īpašnieks vienlaikus ir bijis arī vadītājs, kurš izdarījis LAPK 149.8 pantā paredzētos pārkāpumus, atbildība par kuriem šajā pantā paredzēta tikai transportlīdzekļa vadītājam. Nevainīguma prezumpcija Satversmes 92. pantā esot nostiprināta kā pamatprincips, kas ievērojams personas vainas pierādīšanā, tomēr tā neesot absolūta un to esot iespējams ierobežot. Likumā varot paredzēt izņēmumus no nevainīguma prezumpcijas tad, ja personas vainas pierādīšana noteiktu kategoriju lietās nav iespējama vai ir tik nesamērīgi apgrūtinoša, ka ļauj personai, kura faktiski izdarījusi likuma pārkāpumu, izvairīties no atbildības un nesaņemt sodu. Tādējādi administratīvo pārkāpumu lietās atsevišķās administratīvo pārkāpumu kategorijās likums ļaujot atkāpties no nevainīguma prezumpcijas, vienlaikus paredzot citu pierādīšanas pienākuma izpildes kārtību, piemēram, fakta legālo prezumpciju vai stingri noteikto atbildību. Pēc Tieslietu ministrijas ieskata, apstrīdēto normu nepilnība izpaužas tādējādi, ka tās neparedz personai iespēju atspēkot fakta legālo prezumpciju, proti, to, ka transportlīdzekli pārkāpuma izdarīšanas brīdī ir vadījis tā īpašnieks. Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam neesot iespējas izteikt savu viedokli un iesniegt savus pierādījumus, pirms tiek pieņemts lēmums par soda uzlikšanu. Tomēr esot jāņem vērā, ka CSL 43.6 pants un tajā ietilpstošās apstrīdētās normas izsmeļoši nenosaka procedūru, kādā transportlīdzekļa īpašnieks tiek saukts pie administratīvās atbildības. Šis CSL pants gan nosakot veselu virkni administratīvo pārkāpumu lietvedības īpatnību konkrētajā lietu kategorijā, tomēr uz jebkura administratīvā pārkāpuma lietvedību vienlaikus esot attiecināmas arī LAPK normas, kas nosaka šīs lietvedības pamatprincipus. Piemēram, saskaņā ar LAPK 286. panta 3. punktu amatpersona, sagatavojot lietu izskatīšanai, pārliecinās, ka ir pieprasīti lietas izskatīšanai nepieciešamie papildmateriāli, un, ja tādi nav pieprasīti, tos pieprasa un tādējādi dod iespēju pie administratīvās atbildības saucamajai personai paust savu viedokli par tai uzrādīto apsūdzību, kā arī iesniegt pierādījumus kādas prezumpcijas atspēkošanai gadījumā, kad tāda tikusi piemērota. Tātad, ja apstrīdētās normas neuzskata par speciālajām tiesību normām attiecībā pret LAPK, tad, tās iztulkojot un piemērojot kopsakarā ar LAPK normām, esot iespējams veidot tādu procedūru, kurā tiek ievērotas fakta legālās prezumpcijas piemērošanas prasības. 7. Pieaicinātā persona - Valsts policija - norāda, ka tā, izskatot automātiski fiksētu ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, pēc savas iniciatīvas neveic darbības, lai noskaidrotu konkrētu fizisko personu, kura pārkāpuma izdarīšanas brīdī ir vadījusi transportlīdzekli, kā arī nelūdz transportlīdzekļa īpašnieku sniegt ziņas par personu, kura vadīja vai bija tiesīga lietot transportlīdzekli. Valsts policija informē, ka laika posmā no 2012. gada 1. janvāra līdz 2012. gada 30. septembrim no visiem apstrīdētajiem protokoliem-lēmumiem aptuveni 40 procentos gadījumu tos apstrīdējuši transportlīdzekļu turētāji vai īpašnieki, bet 60 procentos gadījumu - personas, kas administratīvā pārkāpuma izdarīšanas brīdī vadījušas transportlīdzekli (sk. lietas materiālu 143. lpp.). 8. Pieaicinātā persona - Dr. iur. Gatis Litvins - uzskata, ka apstrīdētās normas neatbilst Satversmes 92. pantam. Izņēmums no vispārējā valsts pienākuma administratīvo pārkāpumu jomā noskaidrot pārkāpuma izdarītāju esot noteikts Ceļu satiksmes likumā, kurā ietvertās tiesību normas esot speciālās tiesību normas iepretim Administratīvā procesa likumā un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā ietvertajām vispārīgajām tiesību normām. Speciālajās tiesību normās esot pieļaujamas atkāpes no vispārīgajiem administratīvo pārkāpumu lietvedības noteikumiem. Tomēr šādām atkāpēm esot zināmas robežas. Speciālais regulējums varot mainīt vispārīgā regulējuma procesuālos noteikumus, piemēram, termiņus, lietu piekritību un strīdu risināšanas pakļautību, tomēr tam vajagot atbilst administratīvo pārkāpumu procesa pamatprincipiem. G. Litvins norāda, ka administratīvo pārkāpumu procesā valstij ir tiesības paredzēt tiesiskas sekas privātpersonai, kuras darbība vai bezdarbība apdraud valsts un sabiedrības intereses. Tomēr saskaņā ar apstrīdētajām normām atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanas tiesiskās sekas iestājoties nevis transportlīdzekļa vadītājam, bet gan tā transportlīdzekļa īpašniekam, ar kuru pārkāpums izdarīts. Tādējādi transportlīdzekļa īpašniekam nelabvēlīgas sekas rodoties nevis par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu, bet gan par to, ka viņš uzticējis savu īpašumu citai personai. Tomēr transportlīdzeklis esot brīvas ekonomiskās apgrozības priekšmets un tāpēc nevarot prezumēt, ka fiziskajai personai piederošu transportlīdzekli vienmēr vada pati šī persona. Kāda fakta legālā prezumpcija izpaužoties tādējādi, ka tiesību normā tiek nostiprināts pieņēmums par konkrētu faktu un šis fakts valstij nav jāpierāda. Tomēr fakta legālā prezumpcija neesot absolūta. Tās nostiprināšanā tiesību normās un piemērošanā vajagot ievērot samērīguma principu un nevainīguma prezumpciju, kā arī paredzēt efektīvas iespējas fakta legālo prezumpciju atspēkot. Fakta legālā prezumpcija nedrīkstot pārtapt vainas prezumpcijā. Ja privātpersona apšauba likumā prezumētu faktu, tai vajagot būt iespējai paust pamatotas šaubas par šādas prezumpcijas atbilstību īstenībai un pierādīt pretējo. Turklāt, lai fakta legālo prezumpciju vispār varētu piemērot, valstij vispirms esot jāpierāda privātpersonas prima facie saistība ar pārkāpumu. G. Litvins neuzskata, ka apstrīdētajās normās ietvertais regulējums efektīvi palīdzētu sasniegt administratīvā soda uzlikšanas mērķus un nodrošināt soda neizbēgamību. Ja vainīgā persona netiek noskaidrota un tās uzvedība netiek koriģēta ar atbilstošu un samērīgu sodu, tad varbūtība, ka šī konkrētā persona neizdarīs jaunus pārkāpumus, esot visai niecīga. Tāpēc sodam vajagot būt personiskam. Sodiem vai citām nelabvēlīgām tiesiskām sekām neesot nozīmes, ja tie nav vērsti uz to, lai ietekmētu likuma pārkāpējus un tādējādi ilgtermiņā uzlabotu ceļu satiksmes drošību. Ietekmējot pārkāpuma izdarītāju pastarpināti - ar transportlīdzekļa turētāja vai īpašnieka starpniecību civiltiesiskā kārtā, soda mērķis netiekot sasniegts. G. Litvins atzīst, ka transportlīdzekļa īpašnieks nevar aizbildināties ar to, ka nezina, kam konkrēti uzticējis savu transportlīdzekli, un norāda, ka, paredzot paaugstinātas bīstamības avota turētājam vai īpašniekam pienākumu līdzdarboties administratīvo pārkāpumu izmeklēšanā un valstij izmantojot tādus tehniskos līdzekļus, kuri nodrošina maksimāli plašu informāciju par pārkāpumu, būtu iespējams efektīvi un viegli noskaidrot pārkāpēja personību un pierādīt viņa vainu. Nelabvēlīgas tiesiskās sekas transportlīdzekļa īpašniekam būtu paredzamas tad, ja viņš atsakās sniegt valsts iestādēm informāciju par transportlīdzekļa vadītāju. Tādējādi pastāvot citas, alternatīvas iespējas nodrošināt valsts pārvaldes efektivitāti un vienlaikus ierobežot privātpersonas pārspīlētu pastāvēšanu uz savām tiesībām, nepamatoti apstrīdot un pārsūdzot valsts iestāžu lēmumus. Secinājumu daļa 9. Ja pieteikumā Satversmes tiesai apstrīdētā norma attiecas uz plašu atšķirīgu situāciju kopumu, Satversmes tiesai var būt nepieciešams precizēt, ciktāl tā izvērtēs pieteikumā apstrīdētās normas (sk. Satversmes tiesas 2009. gada 19. jūnija sprieduma lietā Nr. 2008-47-01 6. punktu). Lietas dalībnieki apstrīdētās normas analizē tiktāl, ciktāl tās paredz procesuālas "īpatnības" attiecībā uz LAPK 149.8 pantā paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, kas izpaužas kā braukšanas ātruma neievērošana un kas tiek fiksēti automātiski (sk. lietas materiālu 4., 10., 47., 136. un 155. lpp.). Apstrīdētās normas, ciktāl tajās paredzēta iespēja fiksēt pārkāpumus ar videoiekārtām, būtu iespējams piemērot soda uzlikšanai ne vien par LAPK 149.8 panta pirmajā līdz divdesmit ceturtajā daļā paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, bet arī par citiem LAPK desmitās "a" nodaļas pantos paredzētajiem pārkāpumiem. Tomēr nedz pieteikumā, nedz atbildes rakstā apstrīdēto normu piemērošana šādā aspektā nav vērtēta. Līdz ar to izskatāmās lietas ietvaros Satversmes tiesa apstrīdētās normas izvērtēs tiktāl, ciktāl tās nosaka LAPK 149.8 panta pirmajā līdz divdesmit ceturtajā daļā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietvedību. 10. Ievērojot pieteikumā formulēto prasījumu, izskatāmā lieta ierosināta tikai par CSL 43.6 panta trešās, piektās, septītās un astotās daļas atbilstību Satversmes 92. pantam. Tomēr pieteikumā izteiktas šaubas arī par citu CSL 43.6 panta daļu atbilstību augstāka juridiskā spēka tiesību normām (sk. lietas materiālu 9.-10. lpp.). Savukārt Saeima uzskata, ka pieteikumā apstrīdēts viss ar CSL 43.6 pantu izveidotais tiesību institūts, proti, pārkāpumu automātiskās fiksēšanas regulējums un par šādā veidā fiksētiem pārkāpumiem nosakāmā soda uzlikšanas un tā piespiedu izpildes regulējums (turpmāk - Procedūra) (sk. lietas materiālu 45. lpp.). Tādējādi lietas dalībnieki uzskata, ka Procedūru kā vienotu regulējumu nosaka gan apstrīdētās normas, gan arī citas CSL 43.6 panta normas, kas regulē minētos jautājumus (turpmāk - apstrīdētais regulējums). Līdz ar to Satversmes tiesai jālemj, vai izskatāmajā lietā ir iespējams un ir nepieciešams paplašināt prasījuma robežas un izvērtēt visa apstrīdētā regulējuma atbilstību Satversmes 92. pantam. 10.1. Satversmes tiesa var paplašināt prasījuma robežas, ievērojot zināmus kritērijus, visupirms "ciešās saistības koncepciju". Lai secinātu, vai kādā konkrētā gadījumā prasījuma robežas ir iespējams un nepieciešams paplašināt, jānoskaidro, pirmkārt, vai normas, attiecībā uz kurām prasījums tiek paplašināts, ir tik cieši saistītas ar lietā expressis verbis apstrīdētajām normām, ka to izvērtēšana iespējama tā paša pamatojuma ietvaros vai nepieciešama konkrētās lietas izlemšanai, un, otrkārt, vai prasījuma robežu paplašināšana ir nepieciešama Satversmes tiesas procesa principu ievērošanai (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 3. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2007-23-01 17. punktu, 2010. gada 25. novembra sprieduma lietā Nr. 2010-06-01 17.1. punktu un 2011. gada 20. oktobra sprieduma lietā Nr. 2010-72-01 15. punktu). 10.2. Gan pieteikumā, gan arī atbildes rakstā CSL 43.6 pants, ciktāl tas nosaka Procedūru, vērtēts kā vienots regulējums. Dažādus Procedūras posmus vai aspektus reglamentē ne vien apstrīdētās normas, bet arī citas CSL 43.6 panta normas, kas pieteikumā nav apstrīdētas, un visas šīs normas ir savstarpēji cieši saistītas. Tā CSL 43.6 panta pirmā daļa ir juridiskais pamats pārkāpumu automātiskai fiksēšanai, savukārt šā panta otrajā daļā ir paredzēts par attiecīgajiem pārkāpumiem nosakāmā soda veids un apmērs. CSL 43.6 panta ceturtā un 5.1 daļa regulē šādu pārkāpumu lietvedības tehnisko norisi un nosaka valsts iestāžu kompetenci šajā jomā. Visbeidzot, CSL 43.6 panta 5.1, 5.2 un 5.3 daļa nosaka transportlīdzekļa vadītāja un īpašnieka tiesības un pienākumus šo pārkāpumu lietvedības norisē. Šīs pieteikumā expressis verbis neapstrīdētās normas ietekmē apstrīdēto normu saturu un tvērumu. Tāpēc prasījuma robežu paplašināšana ir nepieciešama vispusīgai un objektīvai lietas izskatīšanai. Prasījuma robežu paplašināšana ir iespējama, jo gan atbildes rakstā, gan arī pieaicināto personu viedokļos pēc būtības vērtētas ne vien apstrīdētās normas, bet viss apstrīdētais regulējums. Līdz ar to lietā sniegtā juridiskā pamatojuma ietvaros ir iespējama apstrīdētā regulējuma izvērtēšana. Jāņem arī vērā, ka izskatāmā lieta ierosināta pēc Tiesībsarga pieteikuma. Satversmes tiesas likuma 17. panta pirmās daļas 8. punkts un Tiesībsarga likuma 13. panta 8. punkts paredz, ka Tiesībsargam ir tiesības iesniegt pieteikumu par lietas ierosināšanu Satversmes tiesā, ja institūcija, kas izdevusi apstrīdamo aktu, Tiesībsarga norādītajā termiņā nav novērsusi konstatētos trūkumus. Lai gan minētās normas regulē lietas ierosināšanu Satversmes tiesā un tiešā veidā neattiecas uz prasījuma robežu paplašināšanu pēc Tiesībsarga pieteikuma, tomēr no lietas materiāliem gūstams apstiprinājums tam, ka Tiesībsargs vairākkārt vērsies Saeimā, aicinot izdarīt grozījumus ne vien apstrīdētajās normās, bet visā apstrīdētajā regulējumā (sk. lietas materiālu 23.-30. lpp.). Tātad, ja izskatāmās lietas ietvaros atsevišķi apstrīdētā regulējuma aspekti netiktu izvērtēti, Tiesībsargs varētu iesniegt Satversmes tiesā pieteikumu ar mērķi izvērtēt jau vērtētu regulējumu. Šāda situācija nonāktu pretrunā ar procesuālo ekonomiju. Līdz ar to Satversmes tiesa izskatāmās lietas ietvaros izvērtēs CSL 43.6 pantā paredzētā tiesību institūta - pārkāpumu automātiskās fiksēšanas regulējuma un par šādā veidā fiksētiem pārkāpumiem nosakāmā soda uzlikšanas un piespiedu izpildes regulējuma - kā vienota tiesiskā regulējuma atbilstību Satversmes 92. pantam. 11. Satversmes 92. pants nosaka: "Ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā. Ikviens uzskatāms par nevainīgu, iekams viņa vaina nav atzīta saskaņā ar likumu. Nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā ikvienam ir tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu. Ikvienam ir tiesības uz advokāta palīdzību." Atbilstoši pieteikumā formulētajam prasījumam lieta ierosināta par apstrīdēto normu atbilstību visam Satversmes 92. pantam. Satversmes tiesas praksē jau ir noskaidrots katra šā panta teikuma saturs un tvērums. Satversmes 92. panta pirmajā teikumā ir nostiprinātas ikvienas personas tiesības aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā. Tajā minētais jēdziens "taisnīga tiesa" ietver divus aspektus, proti, "taisnīga tiesa" kā neatkarīga tiesu varas institūcija, kas izskata lietu, un "taisnīga tiesa" kā pienācīgs, tiesiskai valstij atbilstošs process, kura ietvaros lieta tiek izskatīta (sk. Satversmes tiesas 2002. gada 5. marta sprieduma lietā Nr. 2001-10-01 secinājumu daļas 2. punktu un 2012. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2012-02-0106 11.1. punktu). Taisnīga tiesa kā pienācīgs, tiesiskai valstij atbilstošs tiesas process aptver vairākus savstarpēji saistītus elementus, piemēram, tiesības uz pieeju tiesai, pušu līdztiesības principu, tiesības tikt uzklausītam, tiesības uz motivētu tiesas nolēmumu, tiesības uz pieņemtā nolēmuma pārsūdzību. Tās ir savstarpēji saistītas tiesības (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 5. novembra sprieduma lietā Nr. 2008-04-01 8.2. punktu un 2010. gada 17. maija sprieduma lietā Nr. 2009-93-01 8.3. punktu). Savukārt Satversmes 92. panta otrais teikums paredz, ka ikviens uzskatāms par nevainīgu, iekams viņa vaina nav atzīta saskaņā ar likumu. Šajā normā ir nostiprināts viens no tiesiskas valsts pamatprincipiem - nevainīguma prezumpcija (sk. Satversmes tiesas 2006. gada 23. februāra sprieduma lietā Nr. 2005-22-01 4. punktu). No Satversmes 92. panta otrā teikuma vārdiem "saskaņā ar likumu" izriet arī princips nullum crimen, nulla poena sine lege: atzīt personu par vainīgu un piemērot tai sodu var tikai sakarā ar tādu personas rīcību, kas saskaņā ar likumu ir atzīta par prettiesisku (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 16. decembra sprieduma lietā Nr. 2008-09-0106 4.2. punktu). Pieteikumā, kā arī pieaicināto personu viedokļos un lietas materiālos atrodami argumenti tam, ka apstrīdētais regulējums neatbilst Satversmes 92. panta pirmajam teikumam saistībā ar tādiem tiesību uz taisnīgu tiesu aspektiem kā personas tiesības uz pieeju tiesai un tiesības tikt uzklausītai. Savukārt atbildes rakstā un vairāku citu pieaicināto personu viedokļos galvenokārt vērtēta apstrīdētā regulējuma atbilstība nevainīguma prezumpcijai, proti, Satversmes 92. panta otrajam teikumam. Tā Tiesībsargs pieteikumā citastarp norāda uz to, ka Satversmes 92. pantā garantētās tiesības esot atkarīgas no iespējām pieņemto lēmumu apstrīdēt (sk. lietas materiālu 9. lpp.), bet transportlīdzekļa īpašniekam, ja viņš nav pārkāpumu izdarījusī persona, neesot paredzētas tiesības apstrīdēt tam nelabvēlīgas sekas izraisošu lēmumu (sk. lietas materiālu 9.-10. lpp.). Savukārt Saeima uzskata, ka pieteikumā ir sniegts juridiskais pamatojums tikai par apstrīdētā regulējuma neatbilstību nevainīguma prezumpcijai (sk. lietas materiālu 44. lpp.). Tomēr izlemt, attiecībā uz kuru tiesību normu pieteikumā sniegts juridiskais pamatojums, ir nevis institūcijas, kas izdevusi apstrīdēto aktu, bet Satversmes tiesas kompetencē. Lietas ierosināšanas stadijā to izlemj Satversmes tiesas kolēģija. Taču arī tad, ja Satversmes tiesas kolēģija atteikusies ierosināt lietu par pieteikumā formulēto prasījumu kādā tā daļā, Satversmes tiesa, ņemot vērā Satversmes tiesas procesa principus, ja tas nepieciešams sistēmiskai apstrīdēto normu interpretācijai, var pārbaudīt apstrīdēto normu atbilstību augstāka juridiskā spēka normām arī tajā prasījuma daļā, par kuru lieta nav ierosināta (sk. Satversmes tiesas 2006. gada 2. novembra sprieduma lietā Nr. 2006-07-01 14. punktu). Satversmes tiesa neatkarīgi no institūcijas, kura izdevusi apstrīdēto aktu, izteiktā viedokļa par prasījuma robežām ir tiesīga pārbaudīt apstrīdētā regulējuma atbilstību tādai augstāka juridiskā spēka normas daļai, par kuru lieta ir ierosināta. Turklāt lietas sagatavošanas gaitā Saeimai attiecībā uz šo prasījuma daļu uzdoti papildu jautājumi (sk. lietas materiālu 130.-134. lpp.), tā ir iepazinusies ar lietas materiāliem un atbilstoši Satversmes tiesas likuma 28.1 panta otrajai daļai tai bija tiesības izteikt savu viedokli. Tomēr Saeima šīs tiesības nav izmantojusi. Līdz ar to Satversmes tiesa izvērtēs apstrīdētā regulējuma atbilstību Satversmes 92. panta pirmajam un otrajam teikumam, ņemot vērā, ka šajos teikumos paredzētas savstarpēji cieši saistītas tiesības. 12. Satversmes tiesas praksē ir nostiprināta atziņa, ka starptautiskās cilvēka pamattiesību normas un to piemērošanas prakse konstitucionālo tiesību līmenī kalpo par interpretācijas līdzekli pamattiesību un tiesiskas valsts principu satura un apjoma noteikšanai, ciktāl tas nenoved pie Satversmē nostiprināto pamattiesību aizsardzības apjoma samazināšanas vai šo tiesību ierobežošanas (sk. Satversmes tiesas 2005. gada 13. maija sprieduma lietā Nr. 2004-18-0106 secinājumu daļas 5. punktu, 2011. gada 19. oktobra sprieduma lietā Nr. 2010-71-01 12.1. punktu un 2012. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2012-02-0106 11.2. punktu). Satversmes tiesa ir secinājusi, ka Satversmes 92. panta pirmais un otrais teikums visupirms interpretējami kopsakarā ar Konvencijas 6. pantu un tās Septītā protokola 2. pantu. Vienlaikus Satversmes tiesas praksē ir nostiprināta atziņa, ka Satversmes 92. pantā ietvertais jēdziens "savas tiesības un likumiskās intereses" ir plašāks nekā Konvencijas 6. panta pirmajā daļā paredzētās tiesības uz taisnīgu tiesu saistībā ar "izvirzītās apsūdzības pamatotību", piemēram, ciktāl tas attiecas uz tādiem tiesību uz taisnīgu tiesu elementiem kā tiesas pieejamība vai tiesības tikt uzklausītam (sk. Satversmes tiesas 2002. gada 5. marta sprieduma lietā 2001-10-01 5. punktu un 2008. gada 5. novembra sprieduma lietā Nr. 2008-04-01 10.2. punktu). Savukārt citi tiesību uz taisnīgu tiesu elementi, tajā skaitā Satversmes 92. panta otrajā teikumā paredzētā nevainīguma prezumpcija, pieder pie tādām Satversmes 92. pantā ietvertajām tiesībām, kuras nodrošināmas tikai, izskatot lietas par "izvirzītās apsūdzības pamatotību" (sal. ar Satversmes tiesas 2008. gada 5. novembra sprieduma lietā Nr. 2008-04-01 10.3. punktu). Tātad, lai noskaidrotu Satversmes 92. pantā ietverto pamattiesību aizsardzības līmeni konkrētajā gadījumā, Satversmes tiesa vispirms izvērtēs, vai apstrīdētais regulējums ir uzskatāms par daļu no tāda procesa, kas ietilpst Konvencijas 6. panta tvērumā. 13. Lietas materiālos pamatots gan viedoklis, ka LAPK normās paredzētie administratīvie pārkāpumi, par kuriem piemēro sodu saskaņā ar apstrīdēto regulējumu, ietilpst Konvencijas 6. panta pirmās un otrās daļas tvērumā (sk. lietas materiālu 7.-8., 137. un 154.-155. lpp.), gan arī viedoklis, ka šādi pārkāpumi Konvencijas tvērumā neietilpst, jo tiem nav krimināltiesiska rakstura (sk. lietas materiālu 46. un 146. lpp.). Konvencijas 6. pantā garantētās tiesības uz taisnīgu tiesu kopumā attiecas tikai uz tādu procesu, kas saistīts ar personai "izvirzītās apsūdzības pamatotību krimināllietā" (Konvencijas 6. panta pirmā daļa) jeb tās apsūdzēšanu "noziedzīgā nodarījumā" (Konvencijas 6. panta otrā daļa) vai šādas personas "civilo tiesību un pienākumu noteikšanu" (Konvencijas 6. panta pirmā daļa). Satversmes tiesa jau vairākkārt norādījusi, ka Konvencijas 6. pantā ietvertie jēdzieni "krimināllieta" un "noziedzīgs nodarījums" ir interpretējami autonomi un šādas interpretācijas rezultāts var atšķirties no šā jēdziena izpratnes Latvijas nacionālajās tiesībās (sk. Satversmes tiesas 2002. gada 20. jūnija sprieduma lietā Nr. 2001-17-0106 6.1. punktu un 2012. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2012-02-0106 13. punktu). 13.1. Satversmes tiesa ir norādījusi trīs alternatīvus kritērijus, kurus piemērojot var konstatēt, vai attiecīgā situācija ietilpst Konvencijas 6. pantā lietoto jēdzienu "izvirzītās apsūdzības pamatotība krimināllietā" un "apsūdzība noziedzīgā nodarījumā" tvērumā. Šie kritēriji ir šādi: 1) konkrētā nodarījuma kvalifikācija valsts tiesību aktos, to saistot ar krimināltiesībām; 2) konkrētā nodarījuma raksturs un smagums; 3) attiecīgajai personai par konkrēto nodarījumu potenciāli draudošā soda bardzība. Lai pārkāpumu atzītu par "noziedzīgu nodarījumu" Konvencijas 6. panta izpratnē, pietiek ar to, ka šāds pārkāpums atbilst vismaz vienam no minētajiem kritērijiem (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 5. novembra sprieduma lietā Nr. 2008-04-01 10.1. punktu). Šos kritērijus Satversmes tiesa definējusi, atsaucoties uz Eiropas Cilvēktiesību tiesas (turpmāk arī - ECT) judikatūru (sk. ECT 1976. gada 8. jūnija sprieduma lietā "Engel and Others v. the Netherlands" 82. punktu). Lai arī laikā pēc minētā Satversmes tiesas sprieduma Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūra attīstījusies, minētie kritēriji pēc būtības palikuši nemainīgi (sk., piemēram, ECT 2009. gada 10. februāra sprieduma lietā "Sergey Zolotukhin v. Russia" 52.-56. punktu). 13.2. Ievērojot minētos kritērijus, Satversmes tiesa izvērtēs, vai soda piemērošana par LAPK 149.8 panta pirmajā līdz divdesmit ceturtajā daļā paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem ietilpst Konvencijas 6. panta tvērumā. 13.2.1. Apstrīdētais regulējums ir ietverts speciālā likumā - Ceļu satiksmes likumā, savukārt attiecīgais administratīvais sods - Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Tādējādi, raugoties no Latvijas nacionālo tiesību viedokļa, šāds administratīvais sods neietilpst krimināltiesību sfērā. Līdz ar to šāda soda piemērošana neatbilst pirmajam kritērijam. 13.2.2. Saskaņā ar Eiropas Cilvēktiesību tiesas judikatūru pārkāpuma raksturs var būt izsecināms gan no tiesību normā paredzētā pārkāpuma būtības, gan no tā tiesiskajām sekām. Ja runa ir par pārkāpuma būtību, tad sevišķi svarīgi ir tas, uz kādu personu loku regulējums tiek attiecināts. Fakts, ka regulējums ir vērsts uz sabiedrību kopumā, norāda uz šā regulējuma krimināltiesisko raksturu. Savukārt attiecībā uz pārkāpuma tiesiskajām sekām ir svarīgs regulējuma raksturs un funkcijas, kas sankcijai piemīt tiesību sistēmā kopumā (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 5. novembra sprieduma lietā Nr. 2008-04-01 10.1.2. punktu). Attiecībā uz vairākām LAPK normām Satversmes tiesa jau secinājusi, ka tajās paredzētie sodi uzskatāmi par kriminālsodu Konvencijas izpratnē, un īpaši uzsvērusi, ka tiem piemīt gan sodošā, gan preventīvā funkcija, kas atbilst arī kriminālsoda piemērošanas mērķiem (sk. Satversmes tiesas 2002. gada 20. jūnija spriedumu lietā Nr. 2001-17-0106 un 2012. gada 18. oktobra sprieduma lietā Nr. 2012-02-0106 16. punktu). Ja attiecīgais sods pēc sava rakstura un būtības atbilst otrajam kritērijam, tā smagumam nav jāsasniedz trešajā kritērijā paredzētais apmērs. Savukārt Eiropas Cilvēktiesību tiesā ir izveidojusies judikatūra lietās par taisnīga tiesas procesa nodrošināšanu saistībā ar tādiem pārkāpumiem ceļu satiksmē, kuri nav bijuši paredzēti attiecīgo valstu krimināllikumos un par kuriem uzliktais sods nav bijis ievērojams vai būtisks (sk., piemēram, ECT 2010. gada 18. marta spriedumu lietā "Krumpholz v. Austria"). Turklāt Eiropas Cilvēktiesību tiesa norādījusi, ka arī nelieli ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumi ir uzskatāmi par noziedzīgu nodarījumu Konvencijas 6. panta izpratnē (sk. ECT 1984. gada 21. februāra sprieduma lietā "Öztürk v. Germany" 46.-54. punktu un 1987. gada 25. augusta sprieduma lietā "Lutz v. Germany" 182. punktu), un secinājusi, ka arī par šādu pārkāpumu nosakāmā soda uzlikšanas procedūra ietilpst Konvencijas 6. panta tvērumā (sk. ECT 2004. gada 19. oktobra lēmumu lietā "Falk v. the Netherlands"). Arī tiesību zinātnē norādīts, ka "administratīvā pārkāpuma lietas pēc savas būtības ir pielīdzināmas krimināllietām" (Litvins G., Aperāne K. Administratīvā pārkāpuma lietvedība ceļu satiksmē. Rīga, 2011, 7. lpp.) un ka "administratīvā pārkāpuma lietas ir uzskatāmas par krimināllietām Konvencijas 6. panta izpratnē, jo saistītas ar krimināltiesiskai sankcijai pielīdzināma soda - naudas soda vai aresta - piemērošanu. Gan naudas sodam, gan arestam piemīt kriminālsfēras sankcijai raksturīgais sodošais raksturs, līdz ar to šīs sankcijas atbilst krimināllietas sankcijai" (Latvijas Republikas Satversmes komentāri. VIII nodaļa. Cilvēka pamattiesības. Autoru kolektīvs prof. R. Baloža zinātniskā vadībā. Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2011, 144.-145. lpp.). Līdz ar to sods, ko piemēro par LAPK 149.8 panta pirmajā līdz divdesmit ceturtajā daļā paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem, ir pielīdzināms kriminālsodam Konvencijas izpratnē un no Satversmes 92. panta izriet valsts pienākums noteikt tādu šā soda piemērošanas procedūru, kas atbilst šajā pantā paredzētajam pamattiesību aizsardzības līmenim. 14. Lai izvērtētu apstrīdētā regulējuma atbilstību Satversmes 92. pantam, ir jānoskaidro, vai un kādas nelabvēlīgas sekas personām tas var radīt. 14.1. Saskaņā ar CSL 43.6 panta trešo, piekto un 5.2 daļu par automātiski fiksētu pārkāpumu bez transportlīdzekļa vadītāja klātbūtnes tiek sastādīts administratīvā pārkāpuma protokols-lēmums, kas ne vēlāk kā triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas tiek nosūtīts transportlīdzekļa īpašniekam. Īpašniekam ir pienākums nodot šo protokolu personai, kura pārkāpuma izdarīšanas brīdī vadīja transportlīdzekli. Apstrīdētajā regulējumā expressis verbis nav paredzēts nedz tas, kam un par ko tiek uzlikts sods, nedz arī tas, kam un kādā termiņā tas jāsamaksā. Savukārt LAPK 149.8 pants paredz, ka attiecīgo administratīvo sodu uzliek transportlīdzekļa vadītājam. Atbilstoši CSL 43.6 panta septītajai daļai gadījumā, kad ar protokolu-lēmumu uzliktais naudas sods nav samaksāts LAPK noteiktajā termiņā, transportlīdzekļa īpašniekam rodas nelabvēlīgas sekas. Proti, attiecīgajās valsts informācijas sistēmās tiek izdarīta atzīme par aizliegumu līdz naudas soda samaksai veikt valsts tehnisko apskati transportlīdzeklim, ar kuru izdarīts pārkāpums, un reģistrēt to šajās sistēmās. Savukārt atbilstoši CSL 43.6 panta astotajai daļai gadījumā, kad uzliktais naudas sods nav samaksāts LAPK noteiktajā termiņā, tas (izņemot vienīgi gadījumu, kad pārkāpuma izdarīšanas brīdī transportlīdzeklis nav atradies īpašnieka valdījumā citas personas prettiesisku darbību dēļ) tiek piedzīts no transportlīdzekļa īpašnieka (turpmāk arī - apstrīdētajā regulējumā paredzētās nelabvēlīgās sekas). CSL 20. panta piektā daļa paredz, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir pienākums pēc Valsts policijas pieprasījuma sniegt ziņas par personu, kura vadīja vai bija tiesīga lietot transportlīdzekli. Tomēr, kaut arī transportlīdzekļa īpašniekam minētie pienākumi ir uzlikti, atbilstoši apstrīdētajam regulējumam pat tādā gadījumā, kad īpašnieks var ne vien uzrādīt personu, kura attiecīgā pārkāpuma izdarīšanas brīdī vadīja transportlīdzekli, bet arī pierādīt, ka transportlīdzeklis bija nodots tieši šīs personas rīcībā, nav paredzēta kārtība, kādā viņš pats pēc savas iniciatīvas var šo informāciju paziņot valsts institūcijām un prasīt, lai nelabvēlīgās sekas uzreiz iestātos attiecīgajam transportlīdzekļa vadītājam. Valsts policija savā viedoklī norāda, ka tā, lemjot par soda uzlikšanu par automātiski fiksētu pārkāpumu, pēc savas iniciatīvas neveic darbības, lai noskaidrotu konkrētu fizisko personu, kura attiecīgā pārkāpuma izdarīšanas brīdī vadījusi transportlīdzekli, kā arī nelūdz transportlīdzekļa īpašnieku sniegt ziņas par personu, kura šo transportlīdzekli vadīja. Pēc Valsts policijas ieskata, apstrīdētais regulējums tai pēc būtības liedzot šādi rīkoties (sk. lietas materiālu 143. lpp.). 14.2. Ievērojot minēto, apstrīdētajā regulējumā paredzētās Procedūras piemērošanā var veidoties vairākas faktiskās situācijas: 1) administratīvo pārkāpumu izdara transportlīdzekļa vadītājs, kas ir arī tā īpašnieks. Šādā gadījumā vai nu sods, vai arī apstrīdētajā regulējumā paredzētās nelabvēlīgās sekas skar personu, kura ir vainīga pārkāpuma izdarīšanā; 2) administratīvo pārkāpumu izdara transportlīdzekļa vadītājs, kas tiesiski lieto transportlīdzekli, bet nav tā īpašnieks. Transportlīdzekļa īpašnieks protokolu-lēmumu nodod šai personai, un tā labprātīgi, ievērojot LAPK noteikto termiņu, samaksā uzlikto sodu. Šādā gadījumā sods skar personu, kura ir vainīga administratīvajā pārkāpumā. Savukārt apstrīdētajā regulējumā paredzētās nelabvēlīgās sekas nevienu personu neskar; 3) administratīvo pārkāpumu izdara transportlīdzekļa vadītājs, kas tiesiski lieto transportlīdzekli, bet nav tā īpašnieks. Transportlīdzekļa īpašnieks protokolu-lēmumu šai personai nenodod. Šādā gadījumā apstrīdētajā regulējumā paredzētās nelabvēlīgās sekas skar īpašnieku tāpēc, ka viņš nav izpildījis savu pienākumu nodot protokolu-lēmumu personai, kura vadīja transportlīdzekli pārkāpuma izdarīšanas brīdī; 4) administratīvo pārkāpumu izdara transportlīdzekļa vadītājs, kas tiesiski lieto transportlīdzekli, bet nav tā īpašnieks. Transportlīdzekļa īpašnieks protokolu-lēmumu šai personai nodod, taču tā nesamaksā sodu noteiktajā termiņā. Šādā gadījumā apstrīdētajā regulējumā paredzētās nelabvēlīgās sekas īpašnieku skar tāpēc, ka cita persona nav izpildījusi savu pienākumu samaksāt administratīvo sodu. Tātad pēc būtības nelabvēlīgas sekas skar personu, kura nav vainīga kāda priekšraksta neievērošanā. Vienīgā iespēja, kā īpašnieks var izvairīties no šīm nelabvēlīgajām sekām, ir samaksāt naudas sodu par citas personas izdarītu pārkāpumu; 5) administratīvo pārkāpumu izdara transportlīdzekļa vadītājs, kas nav tā īpašnieks, prettiesiski valdot transportlīdzekli. Atbilstoši CSL 43.6 panta septītajai daļai transportlīdzekļa īpašniekam šādā gadījumā nelabvēlīgas sekas nerodas, jo attiecīgajās valsts informācijas sistēmās atzīmi par aizliegumu līdz naudas soda samaksai veikt valsts tehnisko apskati transportlīdzeklim, ar kuru izdarīts pārkāpums, dzēš, ja tiek konstatēts, ka pārkāpuma izdarīšanas brīdī transportlīdzeklis nav atradies īpašnieka valdījumā citas personas prettiesisku darbību dēļ. Līdz ar to ceturtajā norādītajā situācijā apstrīdētajā regulējumā paredzētās nelabvēlīgās sekas var skart tādu transportlīdzekļa īpašnieku, kurš nav vainojams prettiesiskā rīcībā. Tāpēc Satversmes tiesa vispirms izvērtēs, vai tiesiskais regulējums, kas pieļauj šādu situāciju, atbilst Satversmes 92. panta otrajam teikumam. 15. Tiesībsargs norāda, ka sods ir likumā valsts noteikts ietekmēšanas un piespiedu līdzeklis, ko piemēro personai, kura izdarījusi sodāmu tiesību pārkāpumu. Ja soda izpilde skar personu, kura attiecīgo pārkāpumu nav izdarījusi, tas esot Satversmes 92. panta otrajā teikumā un Konvencijas 6. panta otrajā daļā nostiprinātās nevainīguma prezumpcijas pārkāpums. 15.1. Nevainīguma prezumpcija ir konstitucionāla pamattiesība, kas galvenokārt izpaužas kriminālprocesā. Tās saturs ir atklāts Satversmes tiesas praksē (sk. Satversmes tiesas 2006. gada 23. februāra sprieduma lietā Nr. 2005-22-01 4. punktu). Nevainīguma prezumpcijas būtība ir tāda, ka nodrošināt pietiekamus pierādījumus par personas vainu attiecīgajā nodarījumā ir apsūdzības uzturētāja, nevis apsūdzētā pienākums. Tomēr tas nenozīmē, ka likumā nav pieļaujams ietvert prezumpciju par kādiem faktiskiem apstākļiem, kas savukārt norāda uz kādas personas vai personu grupas vainu vai atbildību (sk. Grabenwarter C. Europäische Menschenrechtskonvention. München: C. H. Beck, 2005, 335. lpp.). Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir secinājusi, ka personas tiesības tikt uzskatītai par nevainīgu un likt apsūdzībai pierādīt pret to vērstos apgalvojumus nav absolūtas. Tā kā fakta legālā prezumpcija darbojas ikvienā tiesību sistēmā, Konvencija to principā neaizliedz - ar nosacījumu, ka Konvencijas dalībvalstis šo prezumpciju piemēro saprātīgi, ņemot vērā tās piemērošanas riskus un saglabājot privātpersonai tiesības uz aizstāvību (sk. ECT 1988. gada 7. oktobra sprieduma lietā "Salabiaku v. France" 28. punktu). Turklāt konkrēti saistībā ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir atzinusi, ka fakta legālā prezumpcija var būt pamatā pat transportlīdzekļa īpašnieka stingrajai atbildībai jeb atbildībai bez vainas (sk. ECT 2004. gada 19. oktobra lēmumu lietā "Falk v. the Netherlands"). Arī Satversmes tiesa ir secinājusi, ka tiesības uz taisnīgu tiesu nevar uzskatīt par absolūtām (sk. Satversmes tiesas 2005. gada 4. janvāra sprieduma lietā Nr. 2004-16-01 7.1. punktu). Nenoliedzot nevainīguma prezumpcijas sevišķo nozīmi kriminālprocesā, pieņēmums, ka tā ir absolūta, nonāktu pretrunā ar Satversmes vienotības principu un citām personām Satversmē paredzētajām pamattiesībām, kā arī ar citām Satversmes normām (sal. ar Satversmes tiesas 2002. gada 22. oktobra sprieduma lietā Nr. 2002-04-03 secinājumu daļas 2. punktu). Tāpēc pieteikumā ietvertais apgalvojums, ka Satversmes 92. pants paredz valsts pienākumu katrā gadījumā noskaidrot konkrētu personu, kas izdarījusi LAPK 149.8 panta pirmajā līdz divdesmit ceturtajā pantā paredzētos pārkāpumus, nav pamatots. Satversmes 92. panta otrajā teikumā noteiktā pamattiesība - nevainīguma prezumpcija - nav absolūta un noteiktos gadījumos ļauj likumdevējam paredzēt fakta legālo prezumpciju arī tādās tiesiskajās attiecībās, uz kurām šī pamattiesība attiecas. 15.2. Ņemot vērā minēto, lai izvērtētu, vai Satversmes 92. panta otrais teikums pieļauj atkāpes no prasības, ka personai nav jāpierāda savs nevainīgums, un vai konkrētajos apstākļos ir pieļaujama fakta legālā prezumpcija, kumulatīvi jānoskaidro, vai fakta legālā prezumpcija: 1) ir pienācīgā kārtā noteikta likumā un tiek viennozīmīgi attiecināta uz precīzi definētām, specifiskām situācijām. Proti, jānoskaidro, vai šāda prezumpcija likumā ir paredzēta expressis verbis un vai to ir paredzēts attiecināt uz ierobežotu situāciju loku; 2) ir noteikta leģitīma mērķa sasniegšanai. Proti, jāpārliecinās, vai šāda prezumpcija ir noteikta kādu būtisku valsts, sabiedrības vai privātpersonu interešu aizsargāšanai; 3) tiek līdzsvarota, nodrošinot personai citas tiesību uz taisnīgu tiesu saturā ietilpstošās procesuālās garantijas, turklāt tādas, ko persona var pietiekami viegli īstenot. Proti, ir jānoskaidro, vai personai, attiecībā uz kuru fakta legālā prezumpcija tiek piemērota, vienlaikus tiek nodrošināta iespēja ar tās rīcībā jau esošajiem vai tai vienkāršā veidā iegūstamiem pierādījumiem atspēkot šo prezumpciju un tādējādi tomēr pierādīt savu nevainīgumu (sal. ar ECT 1988. gada 7. oktobra sprieduma lietā "Salabiaku v. France" 26.-30. punktu un 2004. gada 30. marta sprieduma lietā "Radio France and Others v. France" 24. punktu). Līdz ar to izvērtējams, vai apstrīdētais regulējums skar nevainīguma prezumpciju un atbilst visiem minētajiem kritērijiem. 15.3. Lietas materiālos atrodami atšķirīgi viedokļi par to, kāda veida atbildība paredzēta transportlīdzekļa īpašniekam, uz kāda juridiskā pamata iestājas apstrīdētajā regulējumā paredzētās nelabvēlīgās sekas un vai apstrīdētais regulējums paredz fakta legālo prezumpciju. Tieslietu ministrija uzskata, ka apstrīdētajā regulējumā transportlīdzekļa īpašnieka vaina attiecīgo Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā paredzēto pārkāpumu izdarīšanā tiek prezumēta, nenoskaidrojot, vai tas vienlaikus ir arī transportlīdzekļa vadītājs, kurš faktiski izdarījis pārkāpumu. Taču transportlīdzekļa īpašnieks var būt arī juridiskā persona, bet juridiskā persona kā juridiska fikcija nevar vadīt transportlīdzekli. Augstākās tiesas judikatūrā ir nostiprināta atziņa, ka administratīvā pārkāpuma protokols-lēmums ir administratīvais akts, kas tiek izdots attiecībā uz individuāli noteiktu fizisko personu - konkrēto transportlīdzekļa vadītāju, kas ir zināms transportlīdzekļa īpašniekam (sk. Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2007. gada 26. janvāra lēmuma lietā Nr. SKA-107 11. punktu). Savukārt, pēc Iekšlietu ministrijas ieskata, transportlīdzekļa īpašnieka atbildība izriet no Civillikuma 2347. panta otrās daļas un ir saistīta ar viņa kā rūpīga un gādīga saimnieka pienākumu zināt, kas attiecīgajā gadījumā bijis transportlīdzekļa vadītājs. Tomēr šis Civillikuma pants paredz īpašnieka civiltiesisko, nevis administratīvo atbildību. CSL 20. panta otrajā un trešajā daļā noteikts, ka transportlīdzekļa īpašnieks nedrīkst dot atļauju vadīt transportlīdzekli personai, kura ir alkoholisko dzērienu vai apreibinošu vielu ietekmē vai kurai nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecības. Savukārt minētās normas piektā daļa paredz, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir pienākums pēc Valsts policijas pieprasījuma sniegt ziņas par personu, kura vadīja vai bija tiesīga lietot transportlīdzekli. Taču ne CSL 20. pants, ne citas CSL normas, ne arī citi normatīvie akti neparedz nedz administratīvā soda uzlikšanu transportlīdzekļa īpašniekam, nedz arī prezumpciju, ka transportlīdzekļa īpašnieks bijis tā vadītājs automātiski fiksēta pārkāpuma izdarīšanas brīdī. CSL 43.6 panta astotajā daļā ir paredzēts, ka tad, ja transportlīdzekļa vadītājam uzliktais naudas sods nav samaksāts norādītajā termiņā, tas piedzenams no transportlīdzekļa īpašnieka. Tādējādi šī tiesību norma paredz transportlīdzekļa īpašniekam atbildību par vadītājam uzliktā naudas soda samaksas termiņa neievērošanu. Tomēr šo normu nevar uzskatīt par tādu, kas paredzētu transportlīdzekļa īpašnieka atbildību par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, kuri izdarīti ar tam piederošu transportlīdzekli. Līdz ar to normatīvajos aktos nav paredzēta transportlīdzekļa īpašnieka vaina vai atbildība par administratīvajiem pārkāpumiem, kurus cita persona izdarījusi ar tā īpašumā esošu transportlīdzekli. 15.4. Tiesībsargs uzskata, ka LAPK 272. pantā ir noteikts vispārējs valsts pienākums veikt izmeklēšanu vainīgās personas noskaidrošanai, tātad arī pienākums noskaidrot konkrētu personu, kura izdarījusi LAPK 149.8 pantā paredzēto pārkāpumu. Pretrunā ar šo pienākumu esot apstrīdētais regulējums, kas pārkāpuma automātiskas fiksēšanas gadījumā neparedz konkrētas personas noskaidrošanu. Satversmes tiesa jau norādījusi, ka Saeimai ir rīcības brīvība izvēlēties, kurā no vairākiem likumiem tā iekļauj attiecīgu regulējumu (sk. Satversmes tiesas 2008. gada 16. aprīļa lēmuma par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 2007-21-01 17. punktu). Tāpēc pats par sevi fakts, ka likumdevējs CSL speciālajās tiesību normās ir paredzējis transportlīdzekļa īpašniekam pienākumus, piemēram, pienākumu zināt, kuras personas valdījumā atrodas vai ir atradies transportlīdzeklis konkrētā laika posmā, vai pienākumu nodot protokolu-lēmumu perso

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas