Kādreiz skolēniem stundu laikā nācās dežūrēt skolu ģērbtuvēs, palīdzēt virtuvēs un strādāt pie skolas esošajos kartupeļu laukos. "Paldies, Dievam, no tā esam atteikušies," portālam Diena.lv atzina Cēsu 2. pamatskolas direktors Ojārs Bicāns, kurš iestājas par saprātīgu iesaistīšanu skolu darbos. Šobrīd skolēnu pienākumos ietilpst dežurēšana un piedalīšanās talkās. Mērķis šādai iesaistīšanai ir līdzdalības un atbildības sajūtas veicināšana, jo no darba organizācijas viedokļa O.Bicāna vadītajā skolā nekas nemainītos, ja skolēni dežūrdarbu neveiktu. Dežūras sākumskolas klasēs un dažādi skolas apkārtnes uzkopšanas pasākumi notiek arī Iecavas vidusskolā, savukārt 5. līdz 11. klašu skolēniem vienu dienu jāpiedalās vasaras praksē, portālam Diena.lv pastāstīja vidusskolas direktore Agra Zaķe. Par skolēnu iesaistīšanu līdzdalības pasākumos un pašapkalpošanās iemaņu veidošanu tika lemts skolas konferencē, kurā vecāku viedoklis bijis atbalstošs. Vienreiz gadā ģenerāltīrīšana un rūpes par savu darba vietu - šāda kārtība ir Lapmežciema vidusskolā. Darba vietas sakārtošana tur nozīmē krēsla piebīdīšanu, savu papīru savākšanu, taču citi pienākumi skolēniem nav. "Nav nekas jādara ne dārzā, ne stadionā, ne pagalmā," skaidro Lapmežciema vidusskolas direktore Andra Mančasa. Pie šādas kārtības Lapmežciemā nonākts sabiedrības spiediena rezultātā, teic direktore, turklāt to neatbalsta arī paši vecāki. Arī Rīgas Valsts 3. Ģimnāzijas (RV3Ģ) skolēniem nav jādežurē, taču parasti aprīļa beigās viena vai divas nedēļas tiek atvēlētas skolas talkām. Šajā laikā notiek tikšanās ar klašu vecākajiem un audzinātājiem, kuri savā starpā vienojas par katras klases pienākumiem, pastāstīja RV3Ģ direktors Andris Priekulis. Savukārt 9. klases absolventiem, kuri plāno turpināt mācības RV3Ģ, augustā tehnisko darbinieku pavadībā tiek uzticēts pienākums sagatavot skolu 1. septembrim. Latvijas Vecāku apvienības VISI valdes priekšsēdētājs Kārlis Boldiševics uzskata, ka jautājums par darbu un atbildības apjomu būtu jāizrunā pašiem skolēniem un vecākiem. "Tas ir elegants un labs piemērs, kā nodemonstrēt skolas pašpārvaldes iespējas - pats savā vidē izlemj, kurš kurus darbus darīs," norādīja K.Boldiševics. Šādā veidā, kā norāda K.Boldiševics, bērni mācās un gūst elementāras iemaņas dzīvē noderīgos darbos. Līdzīgu viedokli pauž arī mammām/tētiem.lv radītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa, sakot – ja apkārti kopīgiem spēkiem sakārto, tad vairs negribas to savandīt un veidojas izpratne par to, kāpēc ir labi dzīvot un uzturēties sakārtotā vidē. "Taču kas ir pats svarīgākais - gan klases ekskursijas, gan talkas skolas dārzā vai klasē, gan arī dežūras virtuvē saliedē klases kolektīvu,"uzskata I.Akmentiņa-Smildziņa.
Eksperti: Skolēnus saprātīgā veidā nepieciešams iesaistīt skolas vides uzkopšanā un sakārtošanā
Latvijas skolās ir atšķirīga kārtība kā skolēni tiek iesaistīti skolas ikdienas darbos - daudzviet joprojām skolēnu pienākumos ietilpst dežūras un piedalīšanās dažādās skolas sakopšanas talkās, citur no skolēniem tiek gaidīta vien savas darba vietas sakārtošana. Taču portāla Diena.lv aptaujātie eksperti lielā vienprātībā atzīst – šādi darbi ir nepieciešami, jo veidojas atbildības sajūta un vēlme dzīvot sakārtotā vidē.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.