Filma, kura turklāt ir Sīrijas Kultūras ministrijas finansēta, ir ar līdzīgu vēstījumu, proti, ka uzbrukumi ir iestudēti. Sīrijas ziņu aģentūra SANA raksta, ka filmā stāstīts par kādu preses fotogrāfu, kurš ieradies Sīrijā, lai dokumentētu kara norisi cerībā tikt pie Pulicera balvas. Nepanācis kāroto, viņš kopā ar "teroristiem" iestudē uzbrukumus ar ķīmiskajiem ieročiem, lai tiktu pie skandaloza materiāla.
Kā vēsta ziņu pārbaudes vietne Snopes.com, aizkadra attēli no filmas tapšanas publicēti Facebook lapā 24. februārī, proti, vairāk nekā mēnesi pirms notikušā uzbrukuma Dūmā 7. aprīlī, savukārt Krievijas telekanāli šos attēlus faktiski izmantojuši kā pierādījumu tam, ka uzbrukums Dūmā ticis iestudēts.
"Rietumu politiķi un mediji klaji ignorē faktu, ka uzbrukums ar ķīmiskajiem ieročiem Sīrijas pilsētā Dūmā nav noticis," ēterā klāstīja Pervij kanal diktore, kamēr ekrānā bija redzami minētie attēli.
Tāpat izmantoti kadri no 2016. gadā tapušas un neatkarīgi finansētas īsfilmas (attēls zemāk), kurā režisors Humams Husari seko līdzi kāda sīrieša gaitām, kurš pilsoņu karā zaudējis sievu un bērnu, kurus tā arī nepaguva apglabāt, jo viņam nācās stāties opozīcijas kaujinieku rindās, lai aizsargātu pilsētu no valdības spēku uzbrukuma. "Mums jāsaprot, kā cilvēki tika ierauti šajā karā, tika piespiesti kļūt par šī kara daļu," ziņu aģentūra Reuters 2016. gadā citē filmas režisoru Husari, kurš nu redzams Krievijas telekanālos it kā iestudējam nupat notikušos uzbrukumus ar ķīmiskajiem ieročiem. Konkrēto kadru no Husari īsfilmas aizkadriem var aplūkot šeit.
(ekrānšāviņš no TV sižeta)
Tāpat Krievijas telekanāli aktīvi izmantojuši jau minētās kinolentes Revolution Man (attēls zemāk) aizkadrus, kuri redzami šajā ierakstā Facebook.
Sīrijas Civilās aizsardzības grupa jeb tā dēvētās Baltās ķiveres itin bieži kļūst par sazvērestības teoriju piekritēju mērķi, un visbiežāk izplatītās ir teorijas, ka organizācija izmanto aktierus un dažādus vardarbīgus notikumus iestudē nolūkā tos dokumentēt video un fotogrāfijās, lai vēlāk izplatītu pasaulē.
Jāatgādina, ka šī nav pirmā reize, kad Krievijas televīzijas apzināti un mērķtiecīgi maldinājušas skatītājus. Piemēram, Diena.lv 2014. gadā rakstīja par gadījumu, kad Donbasā it kā notikušas zvērības tas pats Pervij kanal ilustrēja ar masu kapu attēliem, vienīgi konkrētie kadri bija nevis no Ukrainas konflikta, bet no Čečenijas konflikta, un tajos dokumentēti tieši Krievijas spēku pastrādāti kara noziegumi.
Kārlis
.
vasja