Laiks un pulksteņi bija vairāku 1995. gada 14. janvāra SestDienas rakstu tēma. Biologs, profesors Arturs Mauriņš rakstā Vecais Jaunais gads atgādināja, kāpēc Krievijas pareizticīgā baznīca lieto citu kalendāru: "Ziemassvētkos 1584. gadā saniknots rīdzinieku pūlis iebruka Jēkaba baznīcā, kur jezuīti noturēja dievkalpojumu, un sarīkoja pamatīgu grautiņu. Rīgā sākās Kalendāra nemieri, kuri vīna tirgotāja Johana Brinkena un jurista Mārtiņa Gīzes vadībā turpinājās gandrīz piecus gadus. Nemieru iegansts bija jaunais kalendāra stils. 1582. gada 24. februārī Romas pāvests Gregors XIII izdeva rīkojumu reformēt kalendāru: nākamo dienu pēc 4. oktobra skaitīt par 15. oktobri. Lai kļūda dienu skaitīšanā turpmāk neuzkrātos, skaitīt trīs gadus 365 dienas garus, bet katru ceturto (garo gadu), kura skaitlis bez atlikuma dalās ar četri, 366 dienas garu. Gadsimta noslēguma gadu uzskata par garo gadu tikai tad, ja simtu skaits dalās ar četri. Nepieciešamība pārbīdīt kalendāru desmit dienas uz priekšu bija radusies tādēļ, ka 325. gadā pieņemtajā Jūlija Cēzara kalendārā gads bija aptuveni 11 minūtes 14 sekundes garāks par faktisko. Tāpēc ik pēc 128 gadiem Jūlija kalendārs atpalika par veselu diennakti, bet 1257 gados pavasara saulgriežu datuma kļūda bija gandrīz 10 dienas.
Kalendāra reforma bija zinātniski pamatota. Taču reliģijas reformatori protestanti reformu nepieņēma, jo cīnījās pret visu, kas nāca no Vatikāna. Protestantu valstis jauno stilu ieviesa tikai XVIII un XIX gadsimtā. Rīgā, pēc Polijas karaļa Stefana Batorija prasības, Rīgas rātes izsludinātais Gregora kalendārs iedarbojās kā pulvermucā iemesta lāpa. Nemierus izdevās apslāpēt tikai 1589. gadā. Vidzemē un Rīgā jaunais stils noturējās tikai līdz zviedru laikiem, 1629. gadā to atcēla. Kurzemes hercogistē Gregora kalendāru ieviesa 1700. gadā, bet atcēla pēc pievienošanas Krievijai 1795. gadā. Latvijā Gregora stila jauno kalendāru atjaunoja 1918. gadā. Krievijā no vecā stila atteicās tūlīt pēc 1917. gada revolūcijas. Pareizticīgo baznīcas kalendārā vecais Jūlija stils palicis līdz šim laikam, jo tā nesamierinoši izturas pret visu katolisko."
Visu rakstu lasiet avīzes Diena otrdienas, 7. janvāra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt klikšķinot šeit!
Raksta cena: €0.40