Viņa norādīja, ka Latvijā noteiktās ārkārtējās situācijas dēļ un gandrīz pilnībā apturētās saimnieciskās darbības dēļ lidosta Rīga ir spiesta sākt konsultācijas ar lidostas darbiniekus pārstāvošajām arodbiedrībām par kolektīvās atlaišanas procesa īstenošanu. Kopumā lidostā Rīga patlaban strādā 1200 darbinieku.
"Pēc skrupulozas visu izdevumu pārskatīšanas un bezprecedenta taupības pasākumu ieviešanas, samazinot plānoto investīciju apmēru par 85% un saimnieciskos izdevumus par 60%, kā arī analizējot aviācijas nozares pēckrīzes atjaunošanās prognozes, lidosta ir spiesta pieņemt smagu lēmumu par būtisku darbinieku skaita samazinājumu, kas varētu skart apmēram 500 lidostā strādājošo," informēja Karnīte.
Lidostā Rīga strādājošās aviokompānijas jau ir informējušas lidostu, ka turpmākajos mēnešos - līdz jūnijam - plāno atcelt lielāko daļu lidojumu, tostarp Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic laika periodā no 15.aprīļa līdz 31.oktobrim samazinās darbības apmērus, atceļot aptuveni 50% plānoto lidojumu.
Lai gan uz lidostu kā valsts kapitālsabiedrību neattiecas valsts atbalsta pasākumi darbinieku dīkstāves atbalstam, iepriekšējo gadu veiksmīgā saimnieciskā darbība un uzkrātās rezerves ir devušas lidostai iespēju saglabāt darba vietu visiem darbiniekiem līdz valstī pašlaik noteiktajam ārkārtējās situācijas beigu termiņam - 14.aprīlim, norādīja Karnīte.
Viņa uzsvēra, ka uzņēmuma valde kopš pirmajām Covid-19 krīzes dienām ir strādājusi un turpina strādāt pie tādiem lidostas tālākās pastāvēšanas scenārijiem, kas ir maksimāli labvēlīgi darbiniekiem, tāpēc primāri tieši saimnieciskie izdevumi un investīcijas attīstībā ir tās jomas, kurām šajos scenārijos ir paredzēts būtisks samazinājums.
Uzņēmuma vadība sadarbībā ar Satiksmes ministriju ir izstrādājusi un iesniegusi valdībā detalizētus priekšlikumus valsts atbalsta pasākumiem, lai saglabātu uzņēmuma pastāvēšanu un darbotiesspēju ilgtermiņā.
"Pašlaik Covid-19 ietekme ir stiprāka par mūsu kā uzņēmuma iespējām. Prognozes liecina, ka tā radītās krīzes ietekme ilgs ne dienas vai nedēļas, bet mēnešus un gadus. Vēl pirms mēneša lidosta Rīga bija vadošais Baltijas aviācijas uzņēmums ar ambicioziem attīstības plāniem, bet šodien mēs vairs necīnāmies par vadošo lomu un labākajiem darbības rādītājiem - šodien mēs cīnāmies par izdzīvošanu. Pat pie visoptimistiskākajām prognozēm tikai 2021.gada beigās lidostas darbības apmērs varētu sasniegt 80% no pagājušā gada rādītājiem. Tāpēc lidostas valde ir spiesta pieņemt vissmagāko lēmumu un ir zsākusi konsultācijas ar lidostas darbiniekus pārstāvošajām arodbiedrībām par darbinieku kolektīvo atlaišanu," norāda lidostas Rīga valde.
Štatu samazināšana skars visas lidostas struktūrvienības, vērtējot konkrēto darbinieku profesionalitāti un darba rezultātus. "Mūsu mērķis ir "ieziemot" uzņēmumu tādā veidā, lai pēc krīzes lidosta spētu maksimāli efektīvi atsākt darbību. Tāpēc atlaižamo darbinieku skaits ir noteikts, vērtējot funkcijas, kādas lidostai būs jāīsteno, strādājot ierobežotā apmērā, un ņemot vērā nepieciešamo rezervi, lai uzņēmuma darbību varētu veiksmīgi atsākt, krīzei beidzoties," skaidroja lidostas vadība.
Tāpat tiek gādāts par to, lai nodrošinātu maksimāli labvēlīgus apstākļus tiem darbiniekiem, kas paliks strādāt lidostā. Solidarizējoties ar kolēģiem, savu atalgojumu samazinās arī uzņēmuma valde.
Plānots, ka kolektīvās atlaišanas process noslēgsies 1.jūnijā. Līdz tam visi lidostā strādājošie turpinās saņemt darba samaksu. Tie darbinieki, kuriem lidostas līdz minimumam samazinātā darbības apmēra dēļ nebūs jāpilda darba pienākumi, atradīsies apmaksātā dīkstāvē.
Lidostas valde uzsver, ka ikviens lidostas darbinieks, kuru skars atlaišana, tiks gaidīts atpakaļ darbā, tiklīdz tautsaimniecība, aviācijas nozare un uzņēmuma darbība atjaunosies.
Jau ziņots, ka saistībā ar izsludināto ārkārtējo situāciju Latvijā ir aizliegti starptautiskie pasažieru lidojumi un līdz ar to lidosta Rīga strādā minimālā apjomā - notiek vien atsevišķi kravu lidojumi un iedzīvotāju repatriācijas reisi.
Šogad lidosta bija plānojusi investīcijas 30 miljonu eiro apmērā, bet Covid-19 dēļ investīcijas tiks samazinātas vismaz par 25 miljoniem eiro.
Investīcijas šogad bija paredzēts ieguldīt lidlauka infrastruktūrā - kravu peronā, skrejceļa un manevrēšanas ceļu attīstībā, teritorijas apgaismojumā un citur. Tāpat investīcijas bija plānotas jaunā lidostas termināļa projektēšanā.
Pagājušajā gadā lidosta Rīga apkalpoja 7,798 miljonus pasažieru, kas ir par 10,5% vairāk nekā 2018.gadā.
Starptautiskā lidosta Rīga ir lielākais aviosatiksmes mezgls Baltijas valstīs. No lidostas Rīga ziemas sezonā iespējams doties uz vairāk nekā 70, bet vasaras sezonā - uz vairāk nekā 100 galamērķiem, ko nodrošina 20 aviosabiedrības.
Kukū
Un