Mudinās domāt
Valsts pārvaldes rīkotā kampaņa Medijs ≠ Komēdijs mudinās iedzīvotājus nebūt kūtriem un brīžos, kad digitālajā vidē tie pamana radu vai draugu izplatītās nepatiesās ziņas, norādīt, ka tā ir viltus ziņa. Trešdien kampaņas atklāšanā uzmanība tika vērsta uz iedzīvotāju neapdomību digitālajā vidē. Kultūras ministre Dace Melbārde (NA), citējot komunikācijas zinātnes teorētiskās pieejas, norādīja, ka informācijas ietekme uz sabiedrību un indivīdiem vēl aizvien ir ļoti svarīgs jautājums.
Melbārde, kuras vadītās ministrijas paspārnē ir mediju politikas jautājumi, izcēla divas demogrāfiskās grupas, kurām jāvelta īpaša uzmanība – cilvēkiem pēc 55 gadiem, kas biežāk izmanto tradicionālos medijus, bet otra grupa ir jaunieši no 15 līdz 24 gadiem, kuru vidū 54% nekritiski uzticas informācijai sociālajos medijos, liecina Kultūras ministrijas pētījuma dati.
Savukārt Iekšlietu ministrijas (IeM) parlamentārā sekretāre Evika Siliņa atgādināja, ka pretlikumīgas darbības internetā ir sodāmas. Kā piemēru viņa minēja mūziķi un viltus ziņu portālu uzturētāju Niku Endziņu, kurš vasaras izskaņā tika apcietināts.
Īpašu sabiedrības un policijas uzmanību jaunieša viltus ziņu portāli izpelnījās pēc tam, kad tie izplatīja melīgas ziņas par lielveikala Alfa sabrukšanu. Jaunietis gan tolaik uzsvēra, ka viņu nevar sodīt, jo ziņā veikala nosaukums rakstīts ar diviem "f" burtiem. Siliņa atgādināja, ka, izplatot nepatiesas ziņas operatīvajiem dienestiem, var traucēt palīdzēt tiem, kam patiešām tas ir nepieciešams. "Par dezinformāciju un viltus ziņām draud kriminālā atbildība," uzsvēra IeM parlamentārā sekretāre.
Medijs ≠ Komēdijs kampaņai arī sagatavoti skaidrojošie materiāli un videorullīši, kuru mērķis ir uzrunāt izceltās mērķauditorijas.
Arhivēs melus
Savukārt laikraksts Diena oktobrī ir sācis viltus ziņu arhivēšanas un anotēšanas projektu Melu tvertne. Laikraksta un portāla Diena.lv lasītāji ir aicināti iesūtīt, viņuprāt, nepatiesas ziņas, kuras Dienas žurnālisti anotēs un arhivēs, tādējādi izglītojot lasītāju par paņēmieniem, ar kuriem rīkojas viltus ziņu veidotāji.
Projekta sākumā kā piemērus Diena.lv publicēja trīs dažādas viltus ziņas. Viena no tām ir internetā jau gadiem klejojošs brīdinājuma stāsts par "toksiskiem" ķiplokiem no Ķīnas. Izrādās, uz Latviju šī ziņa atnākusi no krievu valodā rakstošajiem medijiem, kuri savukārt to aizguvuši no ASV. Ziņa portālā papildināta ar Pārtikas un veterinārā dienesta skaidrojumu par pārtikas drošības pārbaudēm, kas izslēdz "toksisku" ķiploku klātbūtni Latvijas veikalos.
Cita bezatbildīga melu ziņa stāsta par brīnumziedi, kas var palīdzēt pat tikt galā ar ādas vēzi. Šo ziņu komentē dermatologi.
Trešais paraugs ir par to, kā, izmantojot vienkāršus informācijas pasniegšanas veidus, Latvijai nedraudzīgi mediji var pozitīvu stāstu pārvērst traģēdijā.
Meklē viltus ziņu analīzi un informē Dienas redakcijas žurnālistus, klikšķinot šeit.
Ezis
TrollisJT
rekur