Katru diennakti NMPD Operatīvās vadības centrā - 113 dispečercentrā - tiek saņemti līdz pat 2000 iedzīvotāju zvanu, bet mediķu brigādes visā Latvijā steidzas palīgā līdz pat 1300 pacientiem vai cietušajiem. Vidēji 25% gadījumu, pieņemot izsaukumus, bijušas grūtības ātri noteikt precīzu cietušā atrašanās vietu, kas nereti kavē brigādes ierašanos. Lielākoties šādi gadījumi ir situācijās, kad izsaucējs atrodas svešā, nepazīstamā vietā vai nezina atrašanās vietas adresi. Līdz šim mediķu brigādi nosūtīt izsaukumā bija iespējams visātrāk, ja zvanītājs nosauca adresi, kur atrodas pacients vai cietušais.
Plānots, ka Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) finansētā projekta "Vienotas neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas un dispečeru centru izveide" ietvaros 113 dispečers varēs noteikt izsaukuma vietu pēc zvanītāja nosauktām ģeogrāfiskās pozicionēšanas koordinātēm, kas atrodamas mobilajā telefonā, un izsaukuma maršrutu kartes veidā operatīvi nosūtīt brigādei uz mašīnu, lai mediķi nekavējoties dotos palīgā.
"Tuvojas vasara, Līgo vakars un liela daļa iedzīvotāju dosies atpūsties vai svinēt svētkus pie dabas, atvaļinājuma laikā apceļos Latviju. Bet, kā rāda mūsu pieredze, diemžēl daudzi nelaimē nokļuvušie negadījuma brīdī nemāk izstāstīt, kur atrodas. Turpmāk šādās situācijās 113 dispečeriem būs iespēja ātrāk noskaidrot izsaukuma vietu un nosūtīt palīgā mediķus," preses konferencē uzsvēra NMPD direktors Armands Ploriņš.
Lai nodrošinātu operatīvāku ātrās palīdzības izsaukumu pieņemšanu no iedzīvotājiem, NMPD izveidojis arī sadarbību ar Lattelecom un mediķu rīcībā nonākusi datu bāze, ar ko ikdienā jau daudzus gadus veiksmīgi strādā Uzziņu dienesta 1188 operatori.
Ja iedzīvotājiem nav zināma adrese un viņi atrodas, piemēram, sabiedriskā vietā svešā pilsētā, mazapdzīvotā vietā u.c., turpmāk NMPD dispečeriem pietiks ar informāciju par kādu notikuma vietai tuvumā esošu orientieri. Dispečeru rīcībā nodotā Uzziņu dienesta 1188 datu bāze ļaus īsā mirklī noskaidrot izsaukuma adresi un nekavējoties nosūtīt izsaukuma maršrutu kartē tuvākajai brīvai brigādei. Uzsāktā sadarbība ar Lattelecom palīdzēs uzlabot ātrās palīdzības izsaukšanas kvalitāti un operativitāti, kā arī paātrinās brigādes nokļūšanu pie pacientiem un cietušajiem visā Latvijā.
"Dienesta mērķis ir samazināt brigādes ierašanās laiku pie pacientiem. Taču brigādes savlaicīga ierašanās daudzos gadījumos ir atkarīga no dispečera iespējām ātri un precīzi noskaidrot, kas ir noticis un kur vajadzīga palīdzība. Esam gandarīti, ka līdz ar dienesta realizētājām Eiropas reģionālā attīstības fonda projekta aktivitātēm un pateicoties veiksmīgajai sadarbībai ar Lattelecom, mums izdevies ieviest jaunus risinājumus izsaukumu pieņemšanā, lai turpmāk iedzīvotāji, zvanot uz 113 dispečercentru, mediķu palīdzību saņemtu ātrāk," uzsvēra A.Ploriņs.