Piektdien, atklājot dāvanu kastes, kas nepilnas divas nedēļas atradās Stacijas laukumā, saturu, Lux Express valdes priekšsēdētājs Hannes Saarpuu norādīja, ka esošais pasažieru pārvadājumu tirgus regulējums neveicina kvalitatīvu un mūsdienīgu pasažieru pārvadājumu jomas pakalpojumu attīstību.
"Esošais regulējums, kas nosaka, ka pasažieru pārvadājumu tirgus ir slēgts un valdības nepārtraukti dotē pārvadātājus, ir bezatbildīgs un var funkcionēt tikai īstermiņā. Neesošā konkurence pasažieru pārvadājumu sistēmā faktiski liedz cilvēkiem pieeju moderniem un augstas kvalitātes pakalpojumiem," norāda H.Saarpuu.
Lux Express vadītājs uzsver, ka starppilsētu pārvadājumu tirgum Latvijā vajadzētu tikt atvērtam un liberalizētam, vismaz maršrutos starp Latvijas lielākajām pilsētām. Tādējādi pārvadātājiem būtu iespēja piedāvāt dažādus produktus un pakalpojumu līmeņus. Viņš norāda, ka šāda pieeja tiek izmantota Skandināvijā, Vācijā un Igaunijā un tur arvien vairāk cilvēku izvēlas autobusu privātās automašīnas vietā izmaksu, augstā komforta un papildus ērtību dēļ.
"Iespējams kā būtiskāko ieguvumu var minēt to, ka, atverot tirgu, valdībai vairs nebūtu jāsubsidē pasažieru pārvadātāji tik lielā apmērā kā tas tiek darīts šobrīd un kas katru gadu izraisa plašas diskusijas. Sabiedriskajam transportam ir nepieciešams vairāk pasažieru, kas "izkāpj" no personīgajām automašīnām, nevis arvien pieaugošas valdības subsīdijas," turpina H.Saarpuu.
Uzņēmuma vadītājs norāda, ka neskatoties uz to, ka Lux Express nemaz nevar piedāvāt savus pakalpojumus Latvijas iekšienē, valsts iedzīvotājiem ir jābūt iespējai pārliecināties par to kādā kvalitātē pasažieru pārvadājumi varētu būt Latvijā un jau šobrīd ir Ziemeļeiropā. Tādēļ gandrīz mēnesi, katru dienu, sākot no nākamās pirmdienas, jaunais Lux Express augstākās klases autobuss bez maksas vedīs Latvijas iedzīvotāju no Rīgas uz Liepāju un atpakaļ.
Lai iegūtu garantētu bezmaksas vietu autobusā, ikviens interesents ir aicināts piedalīties "Autobusa sēdvietu minēšanas spēlē" vietnē www.atklajdavanu.lv.
Tikmēr pāsažieru pārvadājumu kompānijas Ecolines vadītājs Andris Podgornijs uzskata, ka šāda Lux Express akcija liecina vienīgi par Latvijas tirgus nepārzināšanu.
"Valsts subsīdiju samazināšana vai atcelšana lielajos maršrutos tikai sadārdzinātu braucienus mazajos maršrutos vai tos iznīcinātu pilnībā. Tas ir taisnākais ceļš uz situāciju, kad lauku rajonos bērni uz skolu vairs netiks, bet pensionāriem nebūs pieejams ne ārsts, ne pasts, ne baznīca. Igauņu pārvadātāja apgalvojums, ka lielo maršrutu subsidēšanas pārtraukšana būtu risinājums Latvijas situācijai, liecina par vienkāršu mūsu tirgus nepārzināšanu vai populismu. Valdība nesubsidē konkrētus maršrutus, bet gan pārvadātājus kā uzņēmumus, kas nodrošina pakalpojumus vairākos maršrutos. Tieši tā ir iespējams vispār veikt pasažieru pārvadājumus mazajos un pārvadātājiem citādi nerentablajos maršrutos, jo uzņēmums, kas turklāt konkursa kārtībā un grūtā cīņā par lētāko cenu uzvarējis valsts izsludinātā konkursā, var kompensēt zaudējumus vienā no tiem ar peļņu citā. Tā, piemēram, mums („Norma-A”/ „ECOLINES”) maršruts Rīga – Rēzekne ir plusos, kamēr Rēzekne – Rogovka mīnusos, bet mēs vienalga tur braucam un arī tos dažus cilvēkus, kam tas nepieciešams, vedam," stāsta Podgornijs.
"Arī apgalvojums par tirgus atvēršanu ir populisms. Līdz ar iestāšanos Eiropas Savienībā Latvijas pasažieru pārvadājumu tirgus jau ir pilnībā atvērts ne tikai Latvijas, bet arī ārvalstu pārvadātājiem. Tas ir atvērts uz konkursa pamata un tajā piedalīties var ikviens ES pasažieru pārvadātājs," viņš turpina.
"Šā brīža situācija iekšzemes pasažieru pārvadājumos nav pareiza, tā ir jāuzlabo un jāpilnveido, šo viedokli gan mēs, gan citi pasažieru pārvadātāji pauduši vairākkārt. Tomēr bez igauņu uzņēmuma minētās Vācijas, Skandināvijas un Igaunijas piemēra, pasaulē pastāv vēl daudzi citi modeļi iekšzemes pasažieru pārvadājumu sistēmām dažādās valstīs. Kādēļ netiek minēti tie?
„Lux Express” personīgā mārketinga un sabiedrisko attiecību akcija, vedot cilvēkus bez maksas savos autobusos ir lieliska ideja, kā reklamēt sevi, izrādīt savus autobusus un pakalpojumus, bet kāds tad būs Latvijas iedzīvotāju ilgtermiņa ieguvums? Cik Latvijas iekšzemes pasažieru pārvadājumu konkursos ar saviem biznesa klases autobusiem „Lux Express” ir piedalījies? Pēc publiski pieejamās informācijas, šis pārvadātājs arī Igaunijā iekšzemes pasažieru pārvadājumus nenodrošina," noslēdz Ecolines vadītājs.
Ziņa papildināta ar Ecolines viedokli 8-12.rindkopā