Savukārt tiem lietotājiem, kuri nevēlēsies mainīt tirgotāju vai izskatīt citus piedāvājumus, esošie līgumi nebūs jāpārslēdz.
Elektroenerģijas tirgus atvēršanas galvenie ieguvumi ir lielāka konkurence tirgotāju sektorā un lielāka tirdzniecības piedāvājumu izvēle, iespējas lietotājiem saņemt vajadzībām atbilstošāko piedāvājumu un tirgotājam sagatavot piedāvājumu atbilstoši katra lietotāja elektroenerģijas patēriņa raksturam.
Kopš 2007.gada, uzsākot atvērt elektrības tirgu Latvijā atbilstoši Eiropas Savienības enerģijas tirgus liberalizācijas prasībām un uz tām balstītajam Baltijas enerģijas tirgu starpsavienojumu plānam, EM mērķis ir bijis nodrošināt pēc iespējas vieglāku un ērtāku tirgus atvēršanas procesu. Ministru kabineta sēdē otrdien, 21.janvārī, tika atbalstīti Ministru kabineta noteikumi "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi", kas paredz kārtību, kādā arī mājsaimniecības varēs iesaistīties brīvajā tirgū.
Atvērta tirgus apstākļos vairs nepastāvēs regulēti elektroenerģijas tarifi, bet tirgotāji piedāvās lietotājiem dažādus elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumus, no kuriem lietotājs varēs izvēlēties sev izdevīgāko, vienojoties ar tirgotāju par elektroenerģijas cenu un citiem tirdzniecības nosacījumiem.
Atveroties un attīstoties elektroenerģijas tirgum mājsaimniecībām, mainīsies arī elektroenerģijas iegādes principi, paplašinoties dažādiem piedāvājumiem. Piemēram, ja šobrīd cilvēki maksā tikai par elektroenerģijas piegādi, tad viens no elektroenerģijas tirgotājiem no šā gada 1. aprīļa to piedāvās komplektā ar citiem pakalpojumiem: telefonsarunas + internets + televīzija + elektroenerģija. Tādējādi iedzīvotāji varēs ietaupīt uz vairāku rēķinu komisijas maksām, kopumā saņemot izdevīgāku piedāvājumu. Elektroenerģija ir prece, kuru turpmāko gadu laikā varēs piedāvāt arī komplektā ar dažādiem citiem pakalpojumiem un produktiem.
Ministrija skaidro, ka tirgus atvēršanas nosacījumi mājsaimniecībām ir ērti un vienkārši – piemērotākā piedāvājuma izvēle, tirdzniecības līguma noslēgšana un viena rēķina apmaksa. Savukārt, ja mājsaimniecība neplāno mainīt tirgotāju vai izvēlēties citu piedāvājumu, tad tai elektroenerģiju piegādās esošais tirgotājs saskaņā ar universālā pakalpojuma nosacījumiem. Universālā pakalpojuma nosacījumi - terminēts 12 mēnešu tirdzniecības līgums, kurā elektroenerģijas cena ir fiksēta visu līguma darbības laiku un lietotājam ir tiesības šo līgumu izbeigt pirms tā darbības beigām bez līguma laušanas maksas.
EM norāda, ka ir trīs soļi līdz mājsaimniecības kļūšanai par aktīvu tirgus dalībnieku - piemērotākā piedāvājuma izvēle, jauna tirdzniecības līguma noslēgšana, un vienota rēķina apmaksa un vienota klientu apkalpošana.
Atvērta tirgus apstākļos dažādi tirgotāji piedāvās lietotājiem dažādus tirdzniecības produktus, no kuriem lietotājs varēs izvēlēties sev izdevīgāko, vienojoties ar tirgotāju par elektroenerģijas cenu un pārējiem tirdzniecības nosacījumiem. Plānots, ka tirgotāji savus piedāvājums sāks izteikt jau janvāra beigās. Ja mājsaimniecība jau no šā gada 1.aprīļa vēlēsies kļūt par aktīvu tirgus dalībnieku, tai līdz šī gada 15.martam būs jāizvērtē piedāvājumi un jāizvēlas sev piemērotākais. Ja mājsaimniecība nevēlēsies neko mainīt, tad tā turpinās saņemt elektroenerģiju no esošā tirgotāja saskaņā ar universālā pakalpojuma nosacījumiem.
Pēc piemērotākā piedāvājuma izvēles mājsaimniecībai jāsazinās ar attiecīgo tirgotāju un jānoslēdz elektroenerģijas tirdzniecības līgums. Jāatceras, tirgotāju maiņa var notikt mēneša pirmajā datumā. Lai mainītu tirgotāju, mājsaimniecībai jānoslēdz elektroenerģijas tirdzniecības līgums ar jauno tirgotāju līdz iepriekšējā mēneša 15.datumam; tad jaunais tirgotājs būs atbildīgs par elektroenerģijas piegādi no nākošā mēneša 1.datuma. Tālākos ar tirgotāja maiņu saistītos jautājumus risinās izvēlētais jaunais tirgotājs.
Mājsaimniecības no tirgotāja saņems vienu rēķinu, kurā būs ietverta maksa par patērēto elektrību, sistēmas pakalpojumiem, obligātā iepirkuma komponentēm un pievienotās vērtības nodokli.
Visu klientu apkalpošanu nodrošinās izvēlētais tirgotājs, kurš risinās arī visus lietotājam neskaidros jautājumus un problēmas. Sadales sistēmas operators (AS Sadales tīkls) nodarbosies tikai ar tehniskiem jautājumiem un lietotājam ar sadales sistēmas operatoru ikdienā nebūs jāsazinās, jo visa komunikācija būs organizēta caur tirgotāju.
Lai mazturīgajām mājsaimniecībām novērstu cenu pieauguma riskus, 2014.gada budžetā ir paredzēti 3,2 miljoni eiro cenas pieauguma kompensācijai. Šobrīd Labklājības ministrija strādā pie nosacījumiem atbalsta mehānismam mājsaimniecībām, kuras pašas saviem spēkiem nevarēs norēķināties par mājokli, tai skaitā par elektroenerģiju. Ministrija izstrādājusi MK noteikumu projektu, kas paredz valsts mērķdotāciju pašvaldībām dzīvokļa pabalsta izmaksu daļējai nodrošināšanai saistībā ar elektroenerģijas kopējās cenas pieaugumu. Šobrīd Ministru kabineta noteikumu projekts tiek saskaņots ar ministrijām un pašvaldībām.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija arī atvērtā elektroenerģijas tirgū turpinās pildīt regulatora lomu, izvērtējot un apstiprinot pārvades un sadales pakalpojumu tarifu, kā arī apstiprinot obligātās iepirkuma komponentes, uzraugot elektroenerģijas tirgus darbību. Elektroenerģijas tirgū uz līdzvērtīgiem noteikumiem ir iespējams darboties ikvienam elektroenerģijas tirgotājam, tādējādi veicinot godīgu konkurenci. Regulatora pienākums būs nodrošināt Latvijas vairumtirgus uzraudzību un manipulāciju novēršanu elektroenerģijas tirgū. Regulators nodrošinās arī strīdu izskatīšanu starp lietotāju un pakalpojumu sniedzēju gadījumos, kad būs radušās kādas nesaskaņas, ko abas puses nespēs atrisināt savstarpēji vienojoties.
Tuvākajā laikā AS Sadales tīkls un tirgotāji sāks organizēt dažādus informatīvus pasākumus, lai informētu iedzīvotājus par viņu iespējām mainīt tirgotāju un izvēlēties sev piemērotāko piedāvājumu. AS Sadales tīkls plāno īstenot informatīvu kampaņu plašsaziņas līdzekļos, tostarp iedzīvotāju informēšanu ar televīzijas un radio starpniecību, rakstu publicēšanu nacionālajos un reģionālajos laikrakstos, kā arī plānots organizēt seminārus sabiedriskajām organizācijām, kas pārstāv plašas iedzīvotāju grupas.
Ministru kabineta noteikumu projekts "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" detalizēti nosaka kārtību, kādā elektroenerģijas lietotājam piegādā elektroenerģiju un izbeidz tās piegādi, kā arī elektroenerģijas tirgotāja, sistēmas operatora un lietotāja tiesības un pienākumus elektroenerģijas piegādē un lietošanā, kā arī norēķinos par pakalpojumiem. Vienlaikus tajos ietverts tirgotāja maiņas process, elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas principi, universālā pakalpojuma nosacījumi, pēdējās garantētās piegādes sniegšanas regulējums un tās cenas noteikšana. Tāpat noteikumos noteikta kārtība un gadījumi, kādos sistēmas operators vai tirgotājs ir tiesīgs pārtraukt elektroenerģijas piegādi tiem lietotājiem, kuri nav samaksājuši par saņemto elektroenerģiju vai sistēmas pakalpojumiem, vai nav izpildījuši citas saistības pret sistēmas operatoru vai tirgotāju.
Pēc šo MK noteikumu spēkā stāšanās 2014.gada 1.aprīlī spēku zaudēs Ministru kabineta 2011.gada 29.novembra noteikumi Nr.914 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi".
Kā zināms, elektroenerģijas tirgus pakāpeniska atvēršana notiek visā Eiropā, tostarp Baltijas valstīs. Igaunijā jau kopš 2013. gada 1. janvāra elektroenerģijas tirgus ir pilnībā atvērts un arī visas Igaunijas mājsaimniecības pērk elektroenerģiju tirgū, izvēloties sev piemērotāko un izdevīgāko pakalpojumu sniedzēju. Savukārt, Lietuvā no 2013. gada 1. janvāra visas juridiskas personas ir kļuvušas par tirgus dalībniekiem, bet mājsaimniecībām tirgus tiks atvērts 2015.gada 1.janvārī. Latvijas elektroenerģijas tirgus tiek pakāpeniski atvērts jau kopš 2007.gada. Šobrīd brīvajā tirgū ir vairāk nekā 24 000 elektroenerģijas lietotāju, kas patērē ap 75% elektroenerģijas. Nodrošinot pilnīgu elektroenerģijas tirgus liberalizāciju, elektroenerģijas tirgū tiktu iesaistīti arī visi mājsaimniecības lietotāji (ap 847 300 lietotājiem), kas patērē atlikušos aptuveni 25% elektroenerģijas.