Kopš 2012. gada Rīgas brīvostas teritorijā Mangaļsalā, uzņēmumā Pelegrin tiek ražotas ultravieglās lidmašīnas Tarragon. Stāsta uzņēmuma valdes loceklis Aivars Lejietis saka: "2012. gadā aizsākās Tarragon projektēšanas darbi, 2014. gadā tapa pirmais lidaparāta prototips. Pirms gada ražotni no Ādažiem pārcēlām uz Rīgas ostas teritoriju, kur bija pieejamas plašākas telpas un nepieciešamā infrastruktūra." Šobrīd saražoti jau vairāki desmiti Tarragon lidaparātu, kurus var ieraudzīt Itālijas, Vācijas, Šveices, ASV un pat Meksikas debesīs.
Rīgas ostā topošās divvietīgās lidmašīnas ir unikālas ar to, ka to ražošanā tiek plaši izmantoti mūsdienīgie kompozītmateriāli, kas ļauj lidaparātam būt vieglam un vienlaikus īpaši izturīgam. "Karbonšķiedra kombinācijā ar sveķiem rada ļoti vieglu un ļoti izturīgu materiālu. Karbons sava viegluma un izturības dēļ aviobūvē ir aizstājis agrāk plaši pielietoto alumīniju. Turklāt no karbona samērā viegli var izgatavot jebkuras formas detaļu, ko nekad nevarētu panākt, izmantojot alumīniju. Tādēļ karbonšķiedras materiālus plaši pielieto arī "lielajā" aviācijā," skaidro Aivars Lejietis.
Lielākā daļa no lidmašīnas Tarragon detaļām tiek projektēta un izgatavota uzņēmuma ražotnē Rīgas ostas teritorijā, ražošanas process bāzēts uz vietējo speciālistu zināšanām un prasmēm. Kā piemēru Aivars Lejietis demonstrē lidaparāta šasiju: "Tarragon pieder pie tā dēvētajiem "complex aircrafts" jeb sarežģītajiem lidaparātiem, jo tiem ir regulējams propellera solis un ievelkamās šasijas. Ikviena šīs kompleksās šasijas detaļa tiek projektēta, izgatavota un samontēta tepat uz vietas mūsu uzņēmumā. Tāpat mūsu speciālisti nepārtraukti seko līdzi jauno materiālu tehnoloģiju attīstībai, lai Tarragon kļūtu arvien ātrāks, vieglāks, drošāks un izturīgāks."
Turklāt Tarragon ražošanā notiek divu Rīgas ostā strādājošu uzņēmumu sadarbība – lidaparātu ražotājs Pelegrin sadarbojas ar kompozītmateriālu laivu un SUP dēļu izgatavotāju Prestol, kura ražotne atrodas turpat netālu Mangaļsalā.
"Rīgas osta pašreiz veidojas kā industriāla teritorija, kur uzņēmumi var īstenot arī dažādus tehnoloģiski sarežģītus ražošanas projektus, nodrošinot pasūtījumus visā pasaulē. Tieši augstas pievienotās vērtības uzņēmumu un ražotņu attīstību Rīgas ostas teritorijā esam izvirzījuši kā svarīgu Rīgas brīvostas izaugsmes un konkurētspējas veicinošu virzienu. Tās ir darba vietas, ekports, ieņēmumi un stabils kravu apgrozījumu ilgtermiņā, vienlaikus arī iespēja stiprināt Rīgu kā ekonomisko centru, radot sinerģiju starp galvaspilsētu un ostu un tajā strādājošajiem uzņēmumiem," uzsver Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Viesturs Zeps.
Ultravieglā lidmašīna Tarragon ir divvietīgs lidaparāts, kas var attīstīt ātrumu virs 300 km/h. Kopējais lidmašīnas svars ir zem 400 kg, bet pilna pacelšanās masa – nedaudz virs 600 kg. Lidaparāts aprīkots ar 145 zirgspēku dzinēju, kura degvielas patēriņš ir ap 20 litriem stundā. Ar standarta 140 litru bāku Tarragon var brīvi aizlidot no Rīgas līdz Berlīnei. Ir tapis arī modelis ar 250 litru bāku, kas šādai lidmašīnai ļauj lidot līdz pat 12h. Lidaparāts ir aprīkots ar iebūvētu izpletni.