Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +6 °C
Skaidrs
Pirmdiena, 25. novembris
Kadrija, Kate, Katrīna, Trīne, Katrīne

Satiksmes ministrs apmeklē LVC Ceļu laboratoriju

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) pirmdien apmeklēja VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) Ceļa laboratoriju, kas ir daļa no LVC Autoceļu kompetences centra (AKC).

Ministrs uzsvēra, ka ceļu nozarē valsts ir nodrošināta ar vismūzdienīgāko tehniku un tehnoloģijām kvalitātes kontroles veikšanai. "Nereti dzirdam runas par mūsdienās it kā nekvalitatīvi veiktajiem remontdarbiem uz ceļiem, kas ir joprojām pastāvošs stereotips. Autovadītāji var būt droši, ka ikviens ceļš tiek remontēts vai izbūvēts kvalitatīvi un profesionāli. Kvalitātes prasības attiecībā uz būvniecības darbiem valsts ceļu tīklā pamatoti ir ļoti augstas, jo pasūtītājs ir valsts," uzskata Augulis.

Ministrs norāda, ka arī nozares pārstāvji šīs prasības ir atzinuši par augstām, kas "zināmā mērā sarežģī dzīvi uzņēmējiem", jo rūpīgi jāizpilda specifikācijas un līgumu noteikumi, tomēr prasības pazeminātas netikšot.

LVC  pārziņā esošās laboratorijas speciālisti ikdienā veic pārbaudes asfaltbetona rūpnīcās, pārbauda šķembu cietību un izmēru, smilti, bitumenu, minerālo pulveri un citus izejmateriālus. AKC pārziņā ir inovatīvākās mērīšanas un testēšanas iekārtas visā Latvijā. Pagājušajā gadā LVC veica vairāk nekā 21 tūkstoti dažādu kvalitātes testu. Šogad ir veikti jau gandrīz trīs tūkstoši testu.

Apmēram 5% pārbaužu tiek konstatētas neatbilstības specifikāciju prasībām. Biežākās neatbilstības ir minerālā materiāla graudu izmēros, kā arī konstruktīvo kārtu sablīvējumā, kas rodas nevienmērīga grunšu sastāva, mitruma un blīvēšanas procesa rezultātā. Savukārt asfaltbetonam transportēšanas un ieklāšanas laikā var rasties temperatūras atšķirības, kas arī atstāj ietekmi uz sablīvējumu un līdzenumu.

Ceļu būvniecībā pielietojamo materiālu ražošanas procesiem Eiropas standarti nosaka augstas prasības. Tam vajadzētu nodrošināt, ka tirgū nonāk tikai atbilstoši būvizstrādājumi, tomēr prakse liecina, ka izejmateriāli un izstrādājumi ne vienmēr atbilst ražotāju deklarētajām īpašībām. Tādēļ LVC ņem paraugus arī karjeros un asfaltbetona rūpnīcās, kā arī pārbauda ceļa aprīkojumam paredzēto izstrādājumu atbilstību.

Visas neatbilstības būvniekiem ir jālabo par saviem līdzekļiem. Ja ir konstatēti neatbilstoši būvizstrādājumi, LVC aizliedz pielietot tos būvdarbos. Ja neatbilstības tiek konstatētas darba veikšanas procesā, tad LVC pieprasa tās novērst. Gadījumos, kad neatbilstības tiek konstatētas jau paveiktam darbam, būvniekiem tiek piemērotas kādas no sankcijām - tiek uzdots pārtaisīt darbus pilnībā; tiek uzdots izlabot atsevišķus trūkumus, piemēram, uzklāt papildu asfaltbetona kārtu; tiek palielināts garantijas termiņš (standarta garantijas termiņš - pieci gadi);
tiek piemērota samazināta samaksa par darbu.

Lai nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pret visiem būvniekiem, tipiskākajiem neatbilstību gadījumiem ir izstrādāta sankciju piemērošanas metodika. Sankcijas ir aprēķinātas tā, lai tās būtu viennozīmīgi lielākas nekā būvnieka iespējamais ietaupījums uz kvalitātes rēķina.

Pirms četriem gadiem uz LVC  laboratorijas bāzes izveidotais Autoceļu kompetences centrs sniedz slēdzienus par autoceļu tehnisko stāvokli un būvdarbu kvalitāti. LVC Autoceļu kompetences centra laboratorija ir sertificēta iestāde, kura ir akreditējusi 67 testēšanas metodes, ar kuru palīdzību tiek veikta ceļu būvdarbu un būvniecības izejmateriālu kvalitātes kontrole.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas