Viņš skaidroja, ka šis jautājums ir diskutēts SM organizētajā Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcā un citos formātos, kur secināts, ka patlaban piemērot obligātas prasības būtu papildu slogs uzņēmējiem un arī valsts budžetam kontekstā ar dotācijām sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem.
Tāpat diskusijās secināts, ka autobusiem tas būtu aktuāli galvenokārt atkalas laikā maršrutos, kuros ir grants segums, piebilda Kalniņš.
Viņš papildināja, ka pakalpojumu kvalitatīvai un drošai nodrošināšanai pārvadātāji jau patlaban var izmantot ziemas riepas. Vienlaikus būtiskāks aspekts nav tikai ziemas riepas ziemas sezonā, kas ir brīvprātīgi kravas auto un autobusiem, bet gan riepu tehniskais stāvoklis. Ja riepas netiek savlaicīgi mainītas, nodilst protektoram, tās var sprāgt un radīt citas problēmas - to bieži konstatē Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) tehniskajās kontrolēs uz autoceļiem.
Kalniņš minēja, ka, iespējams, plašāku priekšstatu par ceļu satiksmes negadījumu veicinošiem faktoriem SM iegūs, kad tiks izvērtēti šā gada CSDD pilotprojekta dati. Ja tiks konstatēts, ka kravas automašīnu un autobusu iesaiste ceļu satiksmes negadījumos ziemas periodā ir saistīta ar to aprīkojumā esošām ziemas apstākļiem nepiemērotām riepām, SM plāno atkārtoti virzīt Ceļu satiksmes drošības padomē jautājumu par prasību paaugstināšanu riepu lietošanā ziemas periodā kravas auto un autobusiem.
Tādējādi, ja pilotprojektā SM secinās, ka šis faktors veicina ceļu satiksmes negadījumu riskus un palielina tā sekas, SM virzīs izmaiņas regulējumā. Vienlaikus SM ir novērojusi, ka atsevišķi kravu pārvadātāji un arī autobusu pārvadājumu uzņēmumi jau patlaban aprīko autobusus ar ziemas riepām, piebilda Kalniņš.
Viņš arī pauda, ka SM ieskatā būtisks jautājums drošai braukšanai ir transportlīdzekļu īpašnieku atbildība un attieksme pret transportlīdzekļa tehnisko stāvokli, kas ietver arī riepu kvalitāti un to atbilstību regulējumam.
Latvijā, Lietuvā un Igaunijā kravas transportlīdzekļiem un autobusiem patlaban ar pilnu masu lielāku par 3,5 tonnām nav noteikta obligāta prasība uzstādīt ziemas riepas. Savukārt atsevišķās Eiropas valstīs, piemēram, Skandināvijas valstīs šāda prasība ir noteikta, tādēļ auto pārvadātāji pirms došanās uz šīm valstīm ir aicināti iepazīties ar valstu prasībām attiecībā uz ziemas riepu lietošanu, atgādināja Kalniņš.
Ceļu satiksmes noteikumi paredz, ka no 1.decembra līdz 1.martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramu, ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Vienlaikus šoziem stāsies spēkā jaunas prasības ziemas riepām, un no 1.decembra ceļu satiksmē varēs izmantot tikai tādas ziemas riepas, kas marķētas ar "kalna un sniegpārsliņas" apzīmējumu.
Pārējā laikā ziemas riepu lietošana ir pēc autovadītāja ieskatiem un atbilstoši laika apstākļiem. Savukārt riepas ar radzēm drīkst izmantot tikai no 1.oktobra līdz 1.maijam.