Līdzekļi tiks piešķirti no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
SM informē, ka 2022.gadā valsts budžetā maksai par infrastruktūras uzturēšanu ir piešķirti 30,8 miljonu eiro, vienlaikus kopējās sabiedriskā transporta izmaksas pa dzelzceļu sastāda 38,1 miljonu eiro, līdz ar to pakalpojuma nodrošināšanai ir nepieciešams papildu finansējums 7,959 miljonu eiro apmērā.
Piešķirtais finansējums segs izdevumus par sliežu ceļu saimniecības uzturēšanu, elektroapgādes ierīču un vilcienu kustības vadības automātiskās sistēmas tehnisko apkalpošanu, nekustamā īpašuma saimniecības uzturēšanu, vilcienu kustības organizēšanu, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanu un publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras attīstību.
SM norāda, ka valsts finansējuma apmērs infrastruktūras maksas segšanai par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pasažieru pārvadājumiem, ko saskaņā ar valsts pasūtījumu nodrošina AS "Pasažieru vilciens", jau sākot ar 2010.gadu, valsts budžeta programmā "Sabiedriskais transports" tika piešķirts nepilnā apmērā.
Ikgadēji SM valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā iesniedz prioritārā pasākuma pieteikumus par papildu finansējuma piešķiršanu valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai un izmantošanai. 2022.gada budžeta sagatavošanas procesā tika piešķirts papildu finansējums septiņu miljonu eiro apmērā.
Valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanas un izmantošanas izmaksas ir augstākas nekā budžetā šim paredzētais finansējums, tāpēc katru gadu Ministru kabinetā tiek virzīts jautājums par finansējuma piešķiršanu kārtējā gada ietvaros, to pieprasot no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" vai arī piedāvājot risinājumu apropriāciju pārdalei no cita pieejamā finansējuma, skaidro SM.
Tas nozīmē, ka arī 2022.gadā dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem, ko sniedz saistībā ar sabiedrisko pakalpojumu līgumu, izmantojamās dzelzceļa infrastruktūras izmaksu segšanai pilnā apmērā nav ieplānots nepieciešamais valsts līdzekļu finansējums un veidojas situācija, kad LDz ir nepieciešams piešķirt papildus līdzekļus no valsts budžeta.
SM informē, ka katru gadu nepieciešams finansējums 14 225 226 eiro apmērā, turklāt nākamajā plānošanas periodā plānots izstrādāt jaunu indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras plānu, kas paredz valsts līdzekļu finansējuma palielināšanu saistībā ar prognozēto "Pasažieru vilciena" dzelzceļa pasažieru pārvadājumu apjoma pieaugumu.
SM skaidro, ka valsts līdzekļu piešķiršana LDz netiek klasificēta kā komercdarbības atbalsts vai valsts atbalsts, ievērojot to, ka publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūra Latvijā ir vienlīdzīgi un bez diskriminācijas pieejama visiem potenciālajiem lietotājiem dzelzceļa pārvadājumu jomā, un par piekļuvi šai infrastruktūrai ir noteikta adekvāta maksa.