Ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts (ZRP) norāda, ka viņu partijas un valdības deklarācijas uzstādījums par profesionālu uzņēmumu pārvaldi viennozīmīgi satur sevī uzdevumu pārvērtēt esošo amatpersonu kompetenci un piemērotību. Bet tas nenozīmē, ka pašmērķis ir esošo amatpersonu nomaiņa.
Savukārt satiksmes ministrs Aivis Ronis De facto saka: "Manai pieejai, un es ticu, arī valda Dombrovska pieejai, pamatā nav politiskā piederība, bet gan profesionalitāte, un tā mēs šos jautājumus skatīsim. Mēs skatīsim, kādi bijuši šo uzņēmumu rādītāji, un tas būs galvenais kritērijs."
Iepriekš politiķi ir spējuši pierādīt, ka profesionalitāte ir ļoti staipāms jēdziens. LVM valdes loceklis, ZZS biedrs Kārlis Boldiševics „De facto” pauž viedokli, ka izvēlēts profesionāli īpašību dēļ: "Tad, kad tiku ievēlēts LVM valdē, tika ņemtas vērā vairāk profesionālās īpašības, un tikai pēc tam tā politiskā uzticība."
Izvairīgi diplomātiskas ir atbildes par to, kā īsti notiks pārmaiņas Satiksmes nozarē, kur savulaik Ainārs Šlesers nekautrējās likt amatos „šoferu dēlus”, tēvzemiešu Kaspars Gerhards izvija savējo tīklu, bet Uldis Augulis visu sakārtoja ar ZZS menedžeriem. Piemēram, lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse neslēpj, ka viņš izvēlēts gan profesionālu, gan partijas piederības dēļ. Ne viņš, ne citi valsts uzņēmumu vadītāji, kurus aptaujāja „de facto” pagaidām nav jutuši mājienus par iespējamu nomaiņu. Bet jaunā valdība savā deklarācijā ir apņēmusies mazināt partiju ietekmi valsts uzņēmumos.
"Ņemot vērā, ka Valdis Dombrovskis ir izrādījis vēlmi apmeklēt vairākus uzņēmumus, tad tas liecina, ka tā būs valdības vadītāja viena no prioritātēm. Un, tad, kad mēs tiksim galā ar budžetu, es domāju, ka mums būs vairāk laika veltīt šai lietai," saka satiksmes ministrs Ronis. Ekonomikas ministrs domā, ka izvērtēšanas process jāveic līdz Jaunajam gadam.
No ministru atbildēm saprotams, ka amatpersonu vētīšanai viņi ķersies klāt, tiklīdz ies mazumā budžeta veidošanas drudzis. Visticamāk, pirmos mainīs iepriekšējo ministru un ministriju deleģētos pārstāvjus ostu valdēs.
"Cilvēku ir tik maz potenciāli, kas varētu kandidēt, ka tādu plašu konkursu rīkot es pašlaik neredzu nepieciešamību. Es tiešām nevaru šobrīd pateikt konkrēti. Ja būs grūtības atrast kandidātu, tad paplašināsim to meklēšanas loku," saka Sprūdžs, kuram jāatrod cilvēki, ko virzīt darbam ostās.
Bet nav līdz galam pagaidām skaidrs, kur un kā tieši šos profesionāļus meklēs, jo uz konkursu rīkošanu neviens neuzstāj. Satiksmes ministrs Ronis uzsver, ka svarīgi panākt, lai nav politiski motivētu iepirkumu, bet partejiskā piederība viņaprāt nedrīkst būt izšķiroša palikšanai vai nepalikšanai amatā.
Savas izmaiņas var nest arī iecere mainīt valstij piederošo uzņēmumu un kapitāldaļu pārvaldīšanas kārtību, to daļēji centralizējot un šim uzdevumam veidojot pārvaldības institūciju, kas sadarbojas ar nozaru ministrijām. Šis projekts izstrādāts jau iepriekšējās valdības laikā un to apņēmusies turpināt arī jaunā valdība.