Laika ziņas
Šodien
Migla
Nozares pārstāvji atzīst – šobrīd Latvijā iespējams ievest jebkādus atkritumus

Zaļākā valsts vai milzu izgāztuve?

Latvijas atkritumu apsaimniekošanas sistēmā nepieciešamas radikālas izmaiņas. No 2030. gada Eiropas Savienības valstīs tikai 5% atkritumu drīkstēs noglabāt, un tas faktiski ir tik daudz, cik paliek pāri pēc nepārstrādājamu atkritumu sadedzināšanas, ceturtdien lasāms avīzē Diena.

Lai gan Latvija nespēj tikt galā ar saviem atkritumiem, ik gadu importā tiek ievesti simti tūkstoši tonnu atkritumu, turklāt arī bīstamo. Tas tādēļ, ka Eiropas Savienības robežās šīm plūsmām nav nozīmīgu ierobežojumu, bet Latvijā no atkritumiem var atbrīvoties ļoti lēti. Zviedri, briti, vācieši dzen uz Latviju atkritumu kravas, jo dabas resursu nodoklis pie mums ir zemāks un pat legāli nodot atkritumus ir daudzkārt lētāk.

Pēc tam, kad daļēji izdega nelegālā izgāztuve Jūrmalā, teritorija tika sakopta par valsts naudu. Darbus veica atkritumu apsaimniekošanas uzņēmums Clean R. Valdes loceklis Guntars Levics par milzīgo kvantumu uz Latviju atgādāto plastmasas atkritumu spriež: "Vai nu tur kāds labi nopelnīja, vai smagi pārrēķinājās." Bet nepārrēķinājās vis. Citiem Latvijas pārstrādātājiem tieši šie it kā otrreizējai pārstrādei sagatavotie materiāli piedāvāti jau pirms trim gadiem, tostarp Eco Baltia grupas uzņēmumiem. Eco Baltia vide direktors Jānis Aizbalts stāsta, ka patiesībā tie bijuši nešķiroti atkritumi. No tāda apjoma uzņēmums atteicies. Kad neviens gribētājs tā arī neatradās, šīs 20 000 tonnas tika izmētātas pa kaktiem Sējas novadā, Jelgavā, Olainē, bet lielākais apjoms – Jūrmalā.

Kāpēc neviena uzraugošā institūcija to nepamanīja? Aizbaltam ir versija: "Legāli strādājot, mūsu peļņas marža ir 5–7%. Šis ir kapeiku bizness. Bet zviedri samaksāja kaut kādai kaktu firmai pusmiljonu, un tā ir tīrā peļņa. Lūk, tas ir bizness ar lielām naudām – pietiek i administratīvajai komisijai, i vides inspektoriem".

Šī shēma atklāj prāvu robu atkritumu saimniecības regulējumā. Neviena institūcija nepārbauda, ar kādiem kodiem kravas tiek ievestas, ne arī to, vai šie kodi atbilst patiesajam kravas saturam. Tāpēc atkritumi tiek uzdoti par otrreiz pārstrādājamiem materiāliem un tiek vesti uz Latviju. Tie pat neparādās oficiālajā statistikā, kas atkritumus legāli importējošiem uzņēmumiem jānodod katru gadu. Un arī te iespējamas manipulācijas – uzņēmumu var likvidēt, var pārrakstīt kravu uz citu uzņēmumu. Līdz ar to patiesie ievesto kravu apjomi ir daudz lielāki.

Visu rakstu lasiet ceturtdienas, 10. augusta, avīzē Diena!

Top komentāri

Alexa
A
Visu laiku brīnījos un nesapratu, kāpēc mūsu valdībai un ES vajag attīrīt Latviju no iedzīvotājiem (ar likumiem, nodokļiem utt). tagad beidzot man pielēca kāpēc? tāpēc, lai būtu, kur visām ES valstīm grūzt savus atkritumus....
no Jūrmalas
n
Latvija pēdējos gados zaudē savu zaļumu. Pateicoties VVD bezspēcībai un politiķu vienaldzībai, Latvija ir draudu tikt pārvērstai par citu valstu izgāztuvi. Kad beidzot cilvēki Latvijā sapratīs, ka mums nav Zaļās partijas, kas iestātotoes par vides aizsardzību? Mūsējie t.s. " zaļie" ir tikai Lemberga satelīts. Nožēlojami.
Dina
D
Mani visu laiki ir bijis nesaprotami un irizbrins, kuri ir tie latviesu idioti, ipasi jau Latvija sprovinces, debiliki, kuri visus pedejos 26. gadus balso par ZZS zaglu bandu, kuras uzraudziba un energiska vadiba ir piedirsta visa Latvija un iznicinats latviesu dzives veids Latvijas valsts alukos.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas