Tam jānotiek pavisam drīz, un transportlīdzeklim jābūt mazām pasažieru lidmašīnām — veselai flotei. Bagātnieki ir ieintriģēti, vides aizstāvji — panikā. ES uzdevumā starptautiska zinātnieku grupa izstrādā scenāriju, kā pārvilināt turīgākos eiropiešus uz lidmašīnām un tādējādi izrautu no sastrēgumiem. Jau tagad lielo koncernu vadītājiem, augstākā ranga politiķiem un sporta zvaigznēm ir privātās lidmašīnas, kas ļauj ietaupīt laiku un nonākt attālā vietā ātrāk nekā jebkuram citam. Privātās lidmašīnas dod iespēju izvairīties no sastrēgumiem uz lielceļa un apiet stundu ilgo procedūru lidostā. Tās paceļas gaisā, kad saimnieks to vēlas, un nevar aizlidot bez viņa ziņas. Turklāt tam lidojums ar modernu biznesa lidmašīnu ir krietni patīkamāks nekā pasažieru lainerī. Mīkstie ādas sēdekļi iekārtoti tā, lai kājas varētu izstiept, nestumjot tās zem priekšējā krēsla. Tomēr lidmašīnas var pacelties gaisā tikai no piemērotiem lidlaukiem, un ceļš uz tiem jāmēro automašīnā, tātad jāveicina tie paši sastrēgumi, par kuru mazināšanu tik ļoti norūpējusies Eiropas Komisija (EK).
100 tūkstoši lidmašīnu
Aprēķinot mazo lidmašīnu ražotāju un pilotu skolotāju kapacitāti, zinātnieki, kuru vidū dominē speciālisti no Polijas un Francijas, secinājuši, ka ap 2030.gadu "otrā stāva" satiksmi izmantošot ap simt tūkstošiem mazo lidmašīnu. Tas nozīmē, ka tās pārvadās ne tikai pašus turīgākos cilvēkus, bet arī daļu vidusslāņa. Tomēr par īstu masu transportu privātās lidmašīnas nevarēs uzskatīt, jo tās nepārvadās pat vienu procentu no pusmiljarda ES iedzīvotāju.
Francijas konsultāciju biroja M3 Systems pārstāve Izabella Laplasē lēš, ka tuvāko desmit gadu laikā aviotransporta pakalpojumu izmantotāju skaits dramatiski pieaugs. "Ap 2020.gadu varētu būt pieprasījums pēc 44 miljoniem lidojumu gadā. Patlaban Eiropas aviokompānijas spēj nodrošināt tikai deviņus miljonus lidojumu," vācu žurnālam Der Spiegel stāsta pētījumā iesaistītā speciāliste. Skaitļi dod viņai pamatu optimistiski raudzīties uz privāto lidmašīnu satiksmes attīstību.
"Tāpat kā šodien ielās ir vairāk personīgo automašīnu nekā autobusu, gaisa telpā turpmāk dominēs privātās, nevis pasažieru lidmašīnas," šķietami pārdrošu prognozi izsaka I.Laplasē.
Francūziete ar "otrā stāva satiksmes" atvēršanu drīzāk saskata iespēju atbrīvot no automašīnām pieblīvētās ielas, nevis padarīt pārvietošanos vieglāku un patīkamāku. Lai arī privātās lidmašīnas nevar atrisināt ikdienas sastrēgumus pilsētā, tās var atbrīvot ceļus no policijas automašīnu pavadītām kolonām, kas traucas pa šoseju, nospiežot malā citus satiksmes dalībniekus. Un, protams, atvieglot pašu bagātnieku dzīvi.
Pāri kalniem un jūrām
Vēl viens dzinulis privāto reisu veicināšanai esot vēlme attīstīt nomaļos ES reģionus, piemēram, salas un kalnainus vai mežiem ieskautus apvidus, kuri sliktas sauszemes un jūras satiksmes dēļ ir gandrīz izolēti.
Ar pacelšanos un nolaišanos problēmu neesot, jo Vecajā pasaulē ir 2570 lidlauku, konferencē apgalvoja Varšavas Aviācijas institūta pētnieks Macejs Mačka. Lielākā daļa patlaban netiek lietota, taču tos pielāgot privāto lidmašīnu prasībām neesot sarežģīti.
Privātās aviācijas nozare jau tagad piedzīvo labākās dienas. Piemēram, mazo lidaparātu ražotāji Honeywell šogad saražos 1300 biznesa lidmašīnu, kas ir lielākais daudzums kompānijas vēsturē, ziņo aģentūra Reuters. Piemēram, aizpērn tā pārdeva 861 eksemplāru. Pavisam līdz 2017.gadam Honeywell ieplānojusi "laist gaisā" 14 tūkstošus lidaparātu par kopējo summu 233 miljardi ASV dolāru, un lielākie pasūtījumi nākot no Eiropas.
Šopavasar konferencē Berlīnē prezentētais Eiropas personālā gaisa transporta sistēmas (Epats) plāns, kas Savienībai izmaksāja 300 tūkstošus eiro, nav vienīgais šāda veida projekts pasaulē. Pirms diviem gadiem ASV kosmosa izpētes aģentūra NASA analizēja iespēju pārsēdināt privātajās lidmašīnās arī amerikāņus. Tur šī iecere šķiet pat loģiskāka, jo ceļā no viena krasta līdz otram ir tuksneši un reti apdzīvotas teritorijas.
Lētāk nekā auto?
Interese par lidaparātiem nemazinoties, par spīti nemitīgi augošajām degvielas cenām. "Tikai daži cilvēki nojauš, ka modernās lidmašīnās vidēji uz cilvēku un kilometru patērē mazāk kurināmā nekā auto," savā ziņojumā raksta Epats darba grupa. Ekspluatācijā vislētākās lidmašīnās, kā Cirrus, Piper un Diamond, vienam pasažierim izmaksā aptuveni 120 eiro uz tūkstoš kilometriem, lēš darba autori. Tie ir tikai 12 centi par kilometru. Lai arī Epats to neatzīst, ekonomiskāko automašīnu lietošanas izmaksas mēdz būt vēl zemākas.
Viņi gan pieļauj, ka degvielas sadārdzināšanās mazliet ietekmēs arī privāto aviāciju. "Ja līdz 2020.gadam degvielas cenas pieaugs vēl par 30%, lidmašīnas 319 miljonu cilvēku vietā izmantos 191 miljons. Gadā tie būs 2,5 miljoni pasažieru," optimismu nezaudē Epats darba grupa.
Vides aizstāvji par EK ideju nemaz nav sajūsmā. "Reģionālo lidostu masveida izbūve ekoloģiski un ekonomiski ir fatāla," aģentūra DPA citē Vācijas Satiksmes kluba pārstāvi Danielu Klūgi, "tā ir pilnīgi šķērsām ieguldīta nauda." Viņš uzskata, ka pati ES šo ideju "neizlaidīs cauri", jo tā neatbilst klimata sasilšanas apturēšanas plānam.
***
Galvenie privātolidmašīnu maršruti 2020.gadā
Francija—Spānija
Portugāle—Spānija
Itālija—Francija
Lielbritānija—Īrija
Polija—Vācija
Lielbritānija—Francija
Itālija—Spānija
Itālija—Austrija
Francija—Vācija
Itālija—Grieķija
Avots: Epats prognoze
Privāto lidmašīnu ražotāju tirgus daļa (%)
Gulfstream 27,9
Bombardier 22,4
Dassault 19,5
Cessna 19,4
Raytheon 9,4
Pārējie 1,4
Avots: HSH Nordbank/Der Spiegel