Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Benzīna cenas biedē krievus

Krievija ir naftas eksportētājvalsts. Tas to īpaši atšķir no ASV, kura naftu lielos apjomos importē. Tāpēc daudzus samulsinājusi benzīna cenu izlīdzināšanās abās valstīs. Lūk, vienkārša degvielas uzpildes stacija Maskavas dienvidrietumos. Dienas vidus, nekādu rindu. Mašīnas piebrauc, uzpildās un dodas tālāk.

Litrs dārgākā benzīna Ai98 šeit maksā 26,80 rubļu (aptuveni 50 santīmu), bet lētākais — 23,90 rubļu jeb 45 santīmus. Vēl pirms pusgada 98.benzīns šeit maksāja mazāk par 20 rubļiem. Turklāt dolāra cenu (Krievijas bankas ASV dolāra kurss ir 23,61 rublis par vienu dolāru) pārvarējušās cenas negrasās apstāties pie "sasniegtās robežas".


Cieš visi


Cenu palielināšanās parasti visvairāk ietekmē maznodrošinātos iedzīvotājus. Pensionārs Jevgeņijs Markovičs savā krietni nobružātajā Volkswagen braukā tikai vasarā un arī tad tikai uz vasarnīcu. "Nezinu gan, kā tagad sanāks izbraukāt," viņš žēlojas. "Tagad uzpildījos, un, skat, puse pensijas kā nebijusi!" Taču tagad cenas sākušas jūtami ietekmēt arī tā saukto vidusšķiru.

37 gadus vecais uzņēmējs Andrejs ar jaunu Nissan Maxima stāsta, ka vēl pirms pusgada, uzpildot degvielu, par naudu nedomāja. Tagad nākoties skaitīt katru kapeiku. Viņa vadītajam uzņēmumam bieži vajag pārvadāt dažādas kravas. Sava transporta viņiem nav, tāpēc nākas izmantot transporta sabiedrības pakalpojumus. Kā stāsta Andrejs, pēdējā pusgada laikā benzīna cenas palielinājušās par aptuveni 45%, bet pārvadāšanas tarifi pieauguši divkārt. Tas nevar neietekmēt pārvadātās kravas cenas. Un, lūk, benzīns jau palielinājis preču cenas par pārvadāšanas izmaksu pieauguma daļu.

Arī šoferi protestē


Ziemeļkaukāza autonomās republikas Kabardas—Balkārijas maršruta taksometru šoferi jūnija sākumā sarīkoja streiku. Vadītājus saniknoja pasažieri, kuri asi protestēja pret tarifu pieaugumu. Šoferi pēc savas iniciatīvas tos palielināja par septiņiem rubļiem (aptuveni 14 santīmiem), lai kompensētu benzīna cenu pieaugumu. Pasažieri bija nepamierināti un sāka sūdzēties visās iespējamajās instancēs. Instances atsaucās, un taksometru šoferiem nācās skaidroties.

Maršruta transports Krievijā gan ir privātuzņēmumu pārziņā, taču biļešu cenas tiek celtas arī pašvaldību autobusos. Nedaudz kuriozais Kabardas—Balkārijas streiks noslēdza maija beigās Krieviju pārņēmušo Tukšo kannu maršu. Daudzās lielpilsētās cilvēki izgāja ielās, pieprasot pazemināt benzīna cenu līdz 15—16 rubļiem litrā. Tāda degvielas cena bija pirms vairāk nekā gada.

Zemāka kvalitāte


Krievijas Newsweek žurnālisti aprēķinājuši, ka 35% Krievijas benzīna cenas veido dažādi vietējie un federālie nodokļi, kamēr Amerikā šī daļa ir tikai piecpadsmit procentu. Turklāt Krievijā ir arī derīgo izrakteņu nodoklis, kuru ieguves uzņēmumi iekļauj jēlnaftas cenā. Tā pazemināšana ļaus valstī palielināt naftas ieguves apjomus, ir pārliecināti speciālisti. Turklāt benzīnam ir arī akcīze. Tā no 2009.gada 1.janvāra gan tiks samazināta par 10%, taču vienlaikus palielināsies produkcijai izvirzītās prasības. Jau no šāgada 1.septembra Krievijā nevarēs tirgot Euro—2 standartam neatbilstošu degvielu, bet no nākamā gada prasības tiks palielinātas līdz Euro—3. Šie standarti nosaka maksimālo sēra, benzola un smago metālu saturu degvielā.

No 26 valsts naftas pārstrādes rūpnīcām tam gatavas tikai 18, saka LUKoil pārstāvis Dmitrijs Dolgovs. Pārējo rūpnīcu modernizācijai kopā nepieciešams vismaz miljards ASV dolāru (ap 450 miljoniem latu). Tātad rudenī Tukšo kannu maršam varētu parādīties reāla jēga, jo uzpildes stacijās vienkārši nebūs benzīna.

Cerība uz elektrību


Jaunās kvalitātes prasības attieksies ne vien uz automobiļu, bet arī aviācijas degvielu. Ar to situācija ir vēl sliktāka. Pat Maskavas lidostās izmantotais maisījums TC—1 (ar to pilda aptuveni pusi lidmašīnu, galvenokārt iekšējos lidojumos) neatbilst Euro—2 standartam. Tas nozīmē, ka arī aviopārvadājumos tarifu pieaugums ir neizbēgams. Turklāt jau atkal lielākie cietēji būs mazturīgie iekšējo reisu izmantotāji. Plašajā Krievijā šis faktors ir īpaši svarīgs. Protams, tajā iedzīvotāji vēl nelido tik daudz kā ASV, taču pērn aviatori ar lepnumu paziņoja par sen piemirstā 1989.gada līmeņa sasniegšanu. Patiesībā drīz par vienīgo ikvienam pieejamo pārvietošanās līdzekli paliks dzelzceļš, jo Krievijā 60% izmantoto vilcienu darbojas ar elektrību.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Baltijas valstis

Vairāk Baltijas valstis


Eiropa

Vairāk Eiropa


ASV

Vairāk ASV


Krievija

Vairāk Krievija


Tuvie austrumi

Vairāk Tuvie austrumi


Cits

Vairāk Cits