Ja saņemat pastkarti, kurā redzams sarkans divstāvu autobuss, varat būt pilnīgi drošs, ka sūtītājs atrodas Londonā, – pirms pāris gadu desmitiem deklarēja BBC History. Savukārt The Guardian atgādina, ka vairākās aptaujās, kas veiktas šā gadsimta pirmajā un otrajā desmitgadē, autobuss atzīts par vienu no spilgtākajiem britu dizaina paraugiem, vien mazliet atpaliekot no tikpat sarkanās un tāpat diemžēl aizsaulē aizgājušās taksofona būdiņas. Interneta medijs MyLondon uzsver, ka abu šo britu galvaspilsētas simbolu tapšanā savu roku pielikuši dizaineri Kolins Kērtiss un Daglass Skots.
Otrais pasaules karš Apvienotajai Karalistei nesagādāja tādus postījumus kā kontinentālajai Eiropai, taču valsts ekonomika bija būtiski iedragāta. Ierobežotās finansiālās rocības dēļ tika skaitīts katrs penss, raksta All About History. Termins "ilgtspēja", kas mūsdienās tiek piesaukts gan vietā, gan nevietā, tolaik vēl nebija izgudrots, taču, kad Londonas transporta pārvalde (London Transport) 1947. gadā nolēma, ka pilsētai nepieciešami jauni autobusi, tā rīkojās saskaņā ar šo principu. Jaunie autobusi tapa bez lielas steigas, taču ar skaidru apziņu, ka tiem jābūt ekonomiski izdevīgiem, jāatbilst pilsētnieku prasībām un jānokalpo pietiekami ilgs mūžs. Taisnību sakot, par vairāk nekā 50 gadiem tolaik gan neviens nedomāja.
Galu galā pirmais AEC Routemaster prototips 1954. gada 24. septembrī tika atrādīts Ērlskortā notikušajā autoizstādē. Gan nozares ekspertu, gan ierindas apmeklētāju atsauksmes bija pozitīvas, un jau nākamajā gadā četri pirmie izgatavotie autobusi laiku pa laikam izbrauca plānotos maršrutus, taču pasažierus vēl neuzņēma. Tikai tad, kad bija saražots pietiekams skaits autobusu, 1956. gada februārī pakāpeniski sākās regulāri reisi, un Londonas iedzīvotāji neslēpa sajūsmu par to, cik ērts ir šis sabiedriskais transports. Klasisko AEC Routemaster ēra kā sabiedriskajam transportam beidzās 2005. gadā, taču vecajos autobusos joprojām vizina tūristus un dažādu svinību viesus, bet daļa no spēkratiem aizvesti uz ārzemēm. Kopš 2012. gada Londonā kursē New Routemaster autobusi, kas vizuāli atgādina savus priekštečus, taču tas jau ir pavisam cits stāsts.
Visu rakstu lasiet žurnāla SestDiena 20. - 26. septembra numurā! Žurnāla saturu gan drukātā, gan digitālā formātā iespējams abonēt mūsu jaunajā mājaslapā ŠEIT!